מבלאק פריידיי לסייבר מאנדיי: כך הפך נובמבר למרוץ קניות עולמי

נובמבר הפך מחודש מבצעים אמריקאי לחגיגה צרכנית עולמית וגם ישראלית, עם הוצאות של מעל 44 מיליארד שקל ב-2024. ד"ר אורן גיל-אור מסביר: הצרכנים נהיו חכמים יותר - אך גם פגיעים לקניות אימפולסיביות

אריאל פייגלין צילום: רינה נקונצ׳ני
קניות ברשת, אילוסטרציה
קניות ברשת, אילוסטרציה | צילום: ingimage ASAP
3
גלריה
ד''ר אורן גיל-אור, מרצה וסגל בבית-הספר לניהול וכלכלה באקדמית תא-יפו
ד''ר אורן גיל-אור, מרצה וסגל בבית-הספר לניהול וכלכלה באקדמית תא-יפו | צילום: ללא קרדיט

בישראל, החגיגה הצרכנית קיבלה צביון מקומי עם השקת יוזמת “שופינג IL” של גוגל ישראל בשנת 2014, שמטרתה הייתה לעודד רכישות באתרים כחול-לבן. “היוזמה הזו פתחה את הסכר”, אומר גיל-אור. “מאז כמעט כל תחומי המסחר אימצו את רוח נובמבר – אופנה, אלקטרוניקה, פארם וקוסמטיקה – והמבצעים הפכו למרוץ של חודש שלם”.

עם זאת, הוא מזהיר שלא כל הנוצץ הוא זהב. “ההנחות האגרסיביות יוצרות תחושת דחיפות שמובילה לרכישות אימפולסיביות. אנשים קונים דברים שהם לא באמת צריכים, ולפעמים מתחרטים אחרי זה או נתקלים בעומס באשראי”, הוא אומר. “מצד שני, זו גם תקופה שמאפשרת לעסקים קטנים ובינוניים להגדיל חשיפה, ולצרכנים מתוכננים לקנות מוצרים יקרים במחיר מופחת”.

קניות ברשת, צילום אילוסטרציה
קניות ברשת, צילום אילוסטרציה | צילום: istockphoto

ומה צופן העתיד? לדברי גיל-אור, חודש נובמבר יתבסס גם בשנים הבאות כ"חודש הקניות הבינלאומי", אך עם שינויים במבנה ובהתנהלות. חלק מהחברות כבר עוברות למתכונת של "מבצעי פריסה" לאורך כל החודש, כדי למנוע עומסים לוגיסטיים ולהתמודד עם בעיות מלאי. בנוסף, קיימת מגמה גוברת של צרכנות מודעת - רכישה מושכלת, בת קיימא ואחראית יותר כלפי הסביבה.

“בסוף”, הוא מסכם, “נובמבר כבר הפך לתופעה כלכלית ותרבותית בפני עצמה, מראה המשקפת את הדרך שבה אנחנו קונים, צורכים וחושבים על כסף בעולם הדיגיטלי של המאה ה-21".

תגיות:
מבצעים
/
קניות באינטרנט
/
בלאק פריידיי
/
סייבר מאנדיי
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף