תמרור אזהרה: האמריקאים כבר לא מסוגלים לשלם על הרכבים שלהם

מחיר ממוצע של רכב חדש בארה"ב קפץ בכ-35 אחוז מאז 2019 ויחד איתו זינק גם שיעור הפיגורים בהלוואות רכב בארה״ב שהגיע לרמות של 2008. ואיך זה משפיע על הפנסיה שלנו כאן בישראל?

אריאל פייגלין צילום: רינה נקונצ׳ני
מכונית טסלה
מכונית טסלה | צילום: יח"צ

במדינה שהתחבורה הציבורית בה מחוץ לערים הגדולות היא דלה בלשון המעטה וכמעט אי אפשר להסתדר בלי רכב פרטי, העובדה שאמריקאים רבים מתחילים לפגר בתשלומי ההלוואות שלהם היא סימן אזהרה מדאיג במיוחד.

לפי נתונים שפרסם ה-Telegraph, שיעור האמריקאים שמפגרים בתשלומים על הלוואות רכב זינק לרמות שלא נראו מאז המשבר הכלכלי של 2008. כשבקרב מי שמוגדרים "לווים מסוכנים" - כלומר בעלי דירוג אשראי נמוך או הכנסה נמוכה - שיעור הפיגורים כבר חצה את רמת 2008 והגיע הגיע לשיא של כל הזמנים.

מאחורי הנתונים הכלכליים והסטטיסטיקות מסתתרת מציאות פשוטה: יותר ויותר אמריקאים פשוט לא יכולים להרשות לעצמם את הרכב שלהם. מחיר ממוצע של רכב חדש בארה"ב קפץ בכ-35 אחוז מאז 2019 וחצה את רף ה-50 אלף דולר השנה. ההחזר החודשי הממוצע על הלוואה לרכב חדש עומד על 761 דולר, ולרכב יד שנייה על 570 דולר - עלייה של מאות דולרים לעומת לפני כמה שנים. הצרכנים קונים את אותו רכב שהיה להם קודם, אבל משלמים עליו 300 דולר יותר בכל חודש.

למרות שבשונה ממשבר המשכנתאות של 2008 היקף הלוואות הרכב המסוכנות קטן בהרבה, המגמה מדאיגה - והיא צריכה להדאיג גם אותנו כאן בישראל. חלק גדול מהחוב הזה נמכר לגופים פיננסיים דרך איגרות חוב מגובות-נכסים, לומר, הבנקים ובתי ההשקעות רוכשים ניירות ערך שמבוססים על תשלומי הלוואות הרכב. כך, כשהלווים מפסיקים לשלם, הסיכון עובר הלאה - למערכת הפיננסית האמריקאית כולה ודרכה למערכת הפיננסית הגלובלית.

גם בישראל, חלק מהחסכונות שלנו לפנסיה מושקעים דרך קרנות ומדדים שכוללים מניות ואג"ח של אותם מוסדות פיננסיים בינלאומיים. למשל, מדד S&P 500 הפופולרי שכולל את הבנקים והגופים הפיננסיים הגדולים בארצות הברית - בהם ג’יי.פי. מורגן, גולדמן זאקס, בנק אוף אמריקה ומורגן סטנלי. כך שאם אחד מהגופים הללו סופג הפסדים כבדים, זה עלול להשפיע גם עלינו דרך התשואות של הפנסיה.

לא מדובר בתרחיש תיאורטי - רק בשבוע שעבר מניית ג’יי.פי. מורגן צנחה אחרי שנחשפה להפסדים בהלוואות רכב מסוכנות, אם מספיק בנקים כאלו יצנחו ביחד הם עלולים בהחלט לגרור איתם למטה את כל המדד – ואיתו גם את הפנסיות שלנו.

אם גלי חדלות הפירעון יימשכו והבנקים ייאלצו למחוק נכסים, גם אנחנו עלולים להרגיש את זה – אולי לא מיד, אבל בהחלט בטווח הארוך. כך לפי דיווח ה-Telegraph.

תגיות:
ארה"ב
/
שוק הרכב
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף