תעשיית התעופה הישראלית מתמודדת עם אתגרים חסרי תקדים מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל. המשך פעילותה באזור המאופיין באיומים לטווח הארוך מחייב התאמות תפעוליות ומסחריות בזמן אמת. זאת, לצד שיתוף פעולה הדוק עם שותפים אסטרטגיים ברחבי העולם, כדי להבטיח את המשכיות העסקים במציאות החדשה.
השבוע התקיימה ועידת ישראל לתעופה, ביוזמת איגוד הטייסים, בה השתתפו בכירי תעשיית התעופה הישראלית. הנושא המרכזי של הוועידה, “תעופה בעת מלחמה”, התמקד בקשר בין תעופה אזרחית לצבאית, בהשלכות הביטחוניות המתגברות ובאתגרי התעשייה בעתיד.
בין משתתפי הכנס הייתה גם התעשייה האווירית, שנוסדה בשנת 1953 ומובילה את תחום התעופה בישראל מאז ימי ראשית המדינה. התעשייה, שהוקמה במטרה לספק יכולות תעופתיות למדינה הצעירה, גייסה מהנדסים מומחים מכל העולם ויצרה פיתוחים חלוציים בקנה מידה עולמי. פרויקטים דוגמת מטוסי ה”לביא” וה”כפיר” זכו להערכה בינלאומית ותרמו ליצירת שיתופי פעולה פורצי דרך, אשר השפעתם מורגשת גם היום.
“חטיבת התעופה התמודדה לאורך השנים עם אתגרים פיננסיים והושפעה רבות מהמצב הביטחוני. אך כיום היא נמצאת במגמת צמיחה, כפי שניתן לראות בתוצאות הכספיות שפורסמו בדוחות התעשייה האווירית. הצלחות אלה נובעות משיתופי פעולה בינלאומיים והקמת אתרי הסבות למטוסים מנוסעים למטען במדינות רבות. עוד השנה נתחיל בשיפוץ מנועי ה-Leap, המתקדמים בתעופה האזרחית, בשיתוף פעולה עם היצרן. במקביל, ברבעון הראשון של 2025 אנו צפויים לקבל את אישור ה-FAA האמריקני למטוס המטען המוסב הראשון מדגם B777. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שהמטוס הזה מוסב. זו גם גאווה ענקית לחטיבת התעופה, שהייתה הראשונה לעשות זאת - וגם מנוע צמיחה אדיר לחברה כולה״.
עוד הוסיף: ״אנו כבר עובדים על הפרויקט הבא להסבת מטוסי Airbus A330, כאשר הרישיון להסבה צפוי להתקבל בשנת 2026. ואם זה לא מספיק, אנו נערכים לפרויקט חדשני נוסף – הסבת מטוסי B787 (דרימליינר) למטענים כבדים, שיספקו מענה לצרכים הגלובליים בתחום השילוח. מדובר במטוס מאתגר שהחל לטוס בשנת 2009, ואנו רוצים להיות מוכנים ליום שבו יעלה הביקוש להסבות מדגם זה. אין ספק שהמגמות בשוק מציבות אותנו בעמדה אסטרטגית מובילה.”
קוזי, שבתפקידו הקודם כיהן כסמנכ״ל תחזוקה והנדסה באל-על, הדגיש גם את חשיבות הקשרים העמוקים של התעשייה האווירית עם לקוחות גלובליים: “במשך עשרות שנים אנו מייצרים כנפיים למטוסי F16 ו-F35 עבור חברת לוקהיד מרטין האמריקנית. עד היום, סופקו מאות כנפיים ללקוחות ברחבי העולם, מה שמעיד על האמון הרב של החברות הבינלאומיות.”
על אף האתגרים הביטחוניים והכלכליים, התעשייה האווירית מצליחה לשמור על יציבות בזכות שיתופי פעולה נרחבים והון אנושי מוביל. “הצוותים המקצועיים שלנו מצליחים להביא פתרונות פורצי דרך ולשמור על מעמדנו כמובילים בתחום. התעשייה האווירית ממשיכה להוות עמוד תווך עבור מדינת ישראל והעולם, תוך התאמה לצרכים המשתנים ושאיפה מתמדת לחדשנות״. סיכם קוזי.