פרסום ראשון: משרדי הגנת הסביבה והאוצר בודקים היתכנות להעברת הספארי ברמת גן לפארק אריאל שרון הסמוך ולבנות במתחם שיפונה מגדלי מגורים. בעיריית רמת גן לא דחו את הרעיון על הסף, אבל הציבו שורת תנאים מורכבים.
ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, ציין בשיחה עם "מעריב", כי קיימים חמישה תנאים בסיסיים לקידום הרעיון שהועלה על ידי המדינה. הראשון: שבצוות ההיגוי המשותף לרשויות שיוקם, לעיריית רמת גן תהיה זכות וטו.
תנאי בסיסי נוסף ששאמה הכהן הציב הוא שהספארי אשר יבנה מחדש באזור פארק אריאל שרון, יהיה בהיקף לפחות זהה וישאר בבעלותה של עיריית רמת גן. זאת, תוך הרחבת השטח המוניציפאלי של העיר למתחם החדש של הספארי בפארק אריאל שרון.
כיום, פארק אריאל שרון מוגדר כשטח "גלילי" והוא אינו שייך מוניציפאלית לאחת מהרשויות הסובבות אותו – רמת גן, תל אביב, חולון, אזור ואור יהודה. המשמעות היא שוועדת גבולות של משרד הפנים תצטרך לאשר סיפוח חלק מהפארק לשטח השיפוט של רמת גן.
התנאי השלישי שהציב שאמה הכהן הוא שחלק משמעותי מהשטח ממתחם הספארי שיפונה ישמש להרחבת הפארק הלאומי. בנוסף, ברמת גן גם דורשים שלצד הרחבת שטח הפארק הלאומי ובניית אלפי יחידות דיור, כפי שהמדינה מעוניינת, גם יוקצו שטחים למגדלי תעסוקה.
שאמה הכהן הודיע עוד, כי תנאי בסיסי נוסף הוא שתהיה יציאה חדשה מרמת גם דרך השטח שיפונה לכביש 4, או לכביש 461. הוא הבהיר, כי המדינה גם תצטרך לשאת בעלויות העברת והקמת המתחם החדש לספארי בפארק אריאל שרון, שעלותו הכספית מוערכת בכחצי מיליארד שקל. להערכתו, המדינה שתוציא למכרזי מכירה קרקעות על חלק ממתחם הספארי שיפונה (המצויות בבעלותה) תוכל לממן באמצעות ההכנסות את עלויות המימון.
"משרדי האוצר והגנת הסביבה מעוניינים להעביר את הספארי, אבל מדובר בהליך מאוד מורכב וממושך הדורש הסכמות רחבות של הרשויות ואני מסופק אם ניתן יהיה להוציא אותו אל הפועל", הוא העריך.
מעיריית רמת גן נמסר: "הספארי ישאר לעד בגבולות העיר רמת גן ועיריית רמת גם הבהירה עמדה זו לכל הרשויות. הספארי הוא מקור גאווה וחלק בלתי נפרד מהעיר ועל כן, העירייה השקיעה ומשקיעה בו ככל יכולתה. לאורך השנים היו יוזמות ותוכניות שונות מטעם משרדי ממשלה שונים ביחס לעתיד הספארי ולכל הובהרה עמדה זו".
במשרד להגנת הסביבה שיזם את בחינת האפשרות להעתיק את מתחם הספארי לשטח פארק אריאל שרון, ציינו, כי היוזמה מהווה חלק החזון לשלב בין פיתוח פארק סביבתי מרכזי לבין יצירת אטרקציות חינוכיות ותיירותיות, בדגש על תכנים סביבתיים ואקולוגיים.
"מהלך זה עשוי לשמש מנוף משמעותי לפיתוח הפארק ולחיזוק מעמדו כריאה ירוקה מרכזית בישראל, תוך יצירת מקורות הכנסה עצמאיים, שיבטיחו את קיומו לאורך שנים ללא תלות בתקציב המדינה", ציינו במשרד להגנת הסביבה – "הנושא אף הוכנס בסיכום התקציבי על ידי המשרד, בו צויין, כי תוקם ועדה שתבחן את הנושא ביחד עם כל הגורמים".
משרד להגנת הסביבה הבהיר, כי מדובר בתהליך מורכב, המחייב בחינה תכנונית מקצועית ומעמיקה, שתבחן את כלל ההשלכות הסביבתיות והתכנוניות של המהלך והודיעו, כי הבחינה תתבצע בשיתוף פעולה הדוק עם כלל השותפים הרלוונטיים, במטרה להבטיח, כי הפיתוח יתבצע תוך שמירה על ערכי הטבע והסביבה.
במשרד להגנת הסביבה מנו שורת יתרונות, אם הספארי יועבר לפארק אריאל שרון: שטח גדול יותר, דבר שיאפשר להקצות שטחים גדולים יותר לבעלי החיים, מה שידמה את סביבת המחיה הטבעית שלהם צורה טובה יותר.
"במיקום חדש ניתן לבנו מתקנים מודרניים יותר, להקים מתחמים פתוחים ומרווחים יותר ולשפר עת רווחת בעלי החיים", ציינו עוד במשרד – "הספארי ממוקם כיום סביבה עירונית צפופה, דבר שיוצר עומסי תנוע המשמעותיים וזיהום אוויר, שמשפיעים גם ע המבקרים וגם על החיות. העתקה למקום כפרי או מרוחק יותר, תוכל להפחית את האתגרים הללו".
יתרונות נוספים שנו במשרד הם מתן אפשרות בעקות העקת הספארי לפיתוח תשתיות מתקדמות, כמו מסלולים מותאמים לכלי רכב מרכי מבקרים, מסעדות ושירותים מתקדמים ולהציע חוויות חינוכיות וטכנולוגיות מתקדמות יותר.
במשרד להגנת הסביבה גם טוענים, כי שחרור השטח הקיים יאפשר לפח אותו כפארק עירוני, או שטח ירוק שישרת את תושבי רמת גן, שיהנו ממרחב ציבורי נוסף.
במשרד גם מעריכים, כי מיקום חדש, אם יתוכנן הייטבף, עשוי למשוך יותר מבקרים, כולל תיירים מהארץ ומחו"ל, בזכות שדרוג התשתיות והחוויה הכוללת.
"למרות העלות הראשונית הגוהה של העברת המתחם, תחזוקה של ספארי במיקום מותאים יותר עשוייה להיות חסכונית יותר לאורך זמן".
הספארי המשתרע על שטח של כאלף דונם, כולל כיום כ-120 מיני חיות בר ובסך הכל כ-1,200 בעלי חיים – כ-800 בסוואנה האפריקאית וכ-400 בגן החיות. הוא מחולק לכמה מתחמים – הסוואנה האפריקאית, גן החיות ומתחם האריות ובנוסף, במתחם פועל בית החולים הווטרינרי לחיות בר המשותף לספארי ולרשות הטבע והגנים ובית הספר – בית אקשטיין.
הספארי הוקם לפני כ-61 שנים כפינת חי הצמודה לפארק הלאומי ברמת גן. בתחילת שנות ה-70 הוחלט על הקמת ספארי בין הפארק הלאומי לכביש 4.
בשנת 1981, פינתה עיריית תל אביב את גן החיות המיתולוגי במרכז העיר ובעלי החיות הועברו לגן חיות שהוקם במתחם הספארי. אז גם נחתם הסכם שותפות בין עיריות רמת גן ותל אביב, שהיו בעלות המניות בספארי. אבל לפני כשבע שנים הבעלות על הספארי, הבעלות הועברה במלואה ובהסכמה לעיריית רמת גן.
זו אינה הפעם הראשונה בה הועלה רעיון להעברת הספארי. לפני למעלה מ-20 שנים דובר על אפשרות להעביר את הספארי להרי ירושלים ולבנות בקרקע שתפונה יחידות דיור.