ישראל ממוקמת במקום האחרון בדירוג השנתי של מותגי המדינות, שבוחן את התפיסה של אוכלוסיית העולם על התדמית של המדינות המדורגות. אחת המשמעויות החמורות ביותר של ממצאי הדירוג, היא שרוב מכריע של המשיבים מרחבי העולם אמר כי לא יהיה מעוניין לרכוש מוצרים שיוצרו בישראל.
הדירוג, שפורסם היום (שלישי) על ידי חברת NBI (Nation Brand Index) ומיזם BrandIL, מסכם את תשובותיהם של 40 אלף מרואיינים מ-20 מדינות, המכסות יחד כ-70% מאוכלוסיית העולם. אותו מיתוג בוחן ומשקלל את דירוג המדינות בהיבטי מדיניות וממשל, תרבות, חברה, הגירה והשקעות, ייצוא ותיירות.
"מדובר בחרם דה-פאקטו על מוצרים וחברות ישראליות המבקשות לעשות עסקים בעולם תחת דגל ישראל", אומרים ב-BrandIL על ממצאי המחקר, "זהו איום ברור ליצוא סחורות ומוצרים מישראל וכן לחברות ישראליות הפועלות בחו״ל".
אולם למרות מיקומה המפוקפק של ישראל, ב-BrandIL אומרים כי "דירוגה בעשירייה האחרונה אינו עולה בקנה אחד עם נתוניה האובייקטיבים. על פי הפרמטרים האובייקטיבים (תמ"ג לנפש, תוחלת חיים, רמת השכלה גבוהה וכד') ישראל משתייכת לעשירייה הראשונה של מותגי המדינות, אך בפועל היא מדורגת עם מדינות שממוצע התמ״ג לנפש בהן הוא כ-11,000 אלף דולר, נמוך בכ-80% מהתמ״ג לנפש של ישראל".
בחברה מציינים נתון מטריד נוסף: "רק 40% מהמדינות המדורגות בעשירייה עם ישראל הן דמוקרטיות. כלומר העולם אינו מעניק ציון גבוה לעצם היותה של ישראל 'הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון'".
"למרות שהישות הפלסטינית אינה מוגדרת כמדינה, BrandIL ביקשה לצרף לראשונה את Palestine לדירוג והיא דורגה מתחת לישראל. מנתוני המדד עולה, כי הישות הפלסטינית (חמאס והרשות) איננה נתפשת כחברה לגיטימית במועדון האומות. מקבלת ציונים אפסיים בכל הפרמטרים המרכזיים. עם זאת היא זוכה לאהדה מסוימת, בעיקר בעולם המוסלמי, בסין ובקרב הצעירים", אומרים בחברה.
לדברי BrandIL, אחד האיומים החמורים על ישראל שמציף המדד הוא הנתק עם דור העתיד של העולם. דור ה-Z סולד מישראל ומדרג אותה בתחתית בכל פרמטר אפשרי. כלומר, מנהיגי העתיד של העולם עלולים להמשיך להחרים ולנדות אותה כחלק בלתי נפרד מהערכים עליהם הם גדלים. בקבוצת המבוגרים מעל גיל 60 ניתן לראות אהדה גדולה יותר כלפי ישראל, אולם מדובר בתמונת מצב מדאיגה ככל שהדור הצעיר יותר מתקדם אל עבר עמדות ההובלה.
עוד עולה ממצאי המחקר כי ישראל היא "סטרטאפ ניישן" - בעיקר בעיני הישראלים. בהשוואה למדינות אירופאיות מפותחות שאינן ממותגות כמובילות טכנולוגיות, ישראל מדורגת נמוך יחסית, אפילו ביחס לאמירויות. "מכאן, שהאקוסיסטם המהדהד את עולם הסטרטאפ ניישן מתמקד בקהלים מצומצמים בלבד שאינם מייצרים השפעה רחבה למותג הטכנולוגי של ישראל", אומרים בחברה.