חברת נת"ע הודיעה אתמול (רביעי) על סיומו של המכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב. במכרז התמודדו 6 קבוצות הכוללות חברות תחבורה ציבורית ישראליות בולטות לצד מפעילי תחבורה ציבורית בינלאומיים: נתיב אקספרס וסופרבוס, דן וMarfina (מספרד), מטרופולין, CCECC (הסינית) , שפיר ו CAF (מספרד), אלקטרה אפיקים וחברת אגד החזקות בע"מ, כאשר האחרונה היא זו שזכתה בו.

אגד, המחזיקה ב-51% ממניות תבל שמפעילה את הקו האדום, תפעיל את קווי הרק"ל הירוק והסגול במטרופולין תל אביב, למשך 10 שנים עם אופציה להארכה של עד 10 שנים נוספות. חברת אגד החזקות  שזכתה במכרז ההפעלה תהיה אחראית גם על תפעול הרכבות, מרכזי שירות לציבור, 4 תחנות תת קרקעיות שישרתו את הקו הירוק, מרכזי השליטה והבקרה, ועוד. 

מדובר במכרז התח"צ הגדול והמורכב ביותר שנעשה בישראל ומעיד על אמון השוק המקומי והבינלאומי בתחבורה הישראלית ובחברת נת"ע שניהלה את המכרז ביחד עם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. הצלחתו של המכרז מהווה אבן דרך משמעותית בהפעלת רשת הרכבות במטרופולין ת"א,  רשת אשר כוללת את הקו האדום שהחל בנסיעה מסחרית באוגוסט 2023, ובהמשך את הקווים הירוק והסגול. 

כריית המנהרה המערבית של הקו הירוק, הרכבת הקלה (צילום: דוברות נת''ע)
כריית המנהרה המערבית של הקו הירוק, הרכבת הקלה (צילום: דוברות נת''ע)

הקו הירוק: על פי התוכנית המעודכנת, ניתן יהיה להפעיל את חלקו הדרומי של הקו, מראשון לציון דרך חולון ועד לתחנת לוינסקי בתל אביב, כבר בשנת 2028. במקטע זה צפויים לנסוע למעלה מ-3,500 נוסעים בשעה לכל כיוון. אורכו 39 קילומטרים - אחד מקווי הרכבת הקלה הארוכים בעולם. הקו הירוק יחבר בין חולון וראשון לציון בדרום, דרך תל אביב ועד הרצליה בצפון, עם שלוחה לרמת החי"ל. הקו כולל 62 תחנות. במרכז תל אביב, מתחת לרחובות אבן גבירול, קרליבך ודרך בגין, הקו עובר במנהרה כפולה באורך 4.5 קילומטרים וכולל ארבע תחנות תת-קרקעיות.

בפרויקט מופעלות 3 מכונות כרייה מהמתקדמות בעולם, שאורך כל אחת מהן כ-100 מטרים ומשקלה כ-900 טון. במקביל להתקדמות הכרייה, מוקמות התחנות התת-קרקעיות ארלוזורוב מערב, רבין, קפלן וקרליבך, המשותפת לקו האדום. עם השלמתו, הקו הירוק יסיע 275 אלף נוסעים ביום, בתדירות של כל 4 דקות.

הקו הסגול עובר בשטחן של שמונה רשויות מקומיות: תל אביב, גבעתיים, רמת גן, גבעת שמואל, קריית אונו, אור יהודה, יהוד–מונסון וחבל מודיעין, וכולל 46 תחנות. עם השלמתו, הקו צפוי להוביל כ-256 אלף נוסעים ביום, בתדירות שיא של 4 דקות, ובסך הכל מעל 60 מיליון נוסעים בשנה. בתל אביב יעבור הקו ברחובות אלנבי, בן יהודה וארלוזורוב, בהן מתקדמות בימים אלה עבודות לקראת הנחת המסילה.

הדמיה הקו הסגול בתל אביב (צילום: יחצ)
הדמיה הקו הסגול בתל אביב (צילום: יחצ)

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, אמרה: "סיום מכרז הפעלת הקווים הירוק והסגול ובחירת אגד כמפעיל, הוא שלב חשוב נוסף במהפכה התחבורתית,  לקראת הפעלת רשת הרק"ל. התמודדו במכרז 6 חברות ישראליות ובינלאומיות, עובדה המעידה על האמון הבינלאומי בכלכלה הישראלית. רשת הקווים והרק״לים שמקימה נת"ע, הכוללת את הקווים הירוק הסגול והאדום תסיע מאות אלפי נוסעים ביום, בבטיחות בנוחות וללא פקקים, ותהווה אלטרנטיבה אמיתית לפקקים והגודש בגוש דן".

מנכ"ל נת"ע, איתמר בן מאיר, אמר: "אני מברך על הבחירה באגד החזקות בע"מ ואני סמוך ובטוח שתשמור על סטנדרט שירות גבוה. בחירת המפעיל הערב, היא צעד נוסף בדרך לפתרון אמיתי לגודש והפקקים בגוש דן, שיביאו עימן רשת הרכבות הקלות והמטרו שנת"ע מקדמת במקצועיות ונחישות".

גלעד ריקלין, מנכ״ל קבוצת אגד שבשליטת קרן קיסטון, אמר: “אנו מודים לנת״ע ולמשרד התחבורה על האמון באגד. הזכייה היא המשך טבעי להצלחתנו בהפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה, ואנו מחויבים לספק תחבורה ציבורית מתקדמת ואמינה. שילוב הקווים האדום, הסגול והירוק ייצור רשת תחבורה חדשנית בסטנדרטים בינלאומיים, לטובת ציבור הנוסעים בישראל".

יו“ר קבוצת אגד, שבשליטת קרן קיסטון, אמיר לוי, התייחס לזכייה במכרז ואמר: ״הזכייה במכרז היא צעד משמעותי במימוש החזון שלנו – להפוך את התחבורה הציבורית בישראל למתקדמת, ונגישה לכל. אנו רואים לנגד עינינו עתיד שבו אגד מובילה את ישראל ביצירת חוויית נסיעה איכותית, שתהווה אלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי ושמחים על השותפות עם הממשלה במימוש חזון זה".