כושר דה לוקס: רשת חדרי הכושר שבה מתאמן ארנולד שוורצנגר מגיעה לארץ

חיים פרנקל מייבא לארץ את מותג הכושר היוקרתי Gold's Gym. הוא מספר למעריב על הענף שכבש את הארץ, מה מיוחד ברשת שהוא מקים ואיך גם אתם תוכלו להרשות לעצמכם להתאמן אצלו

אילנה שטוטלנד צילום: פרטי
goldsgym
goldsgym | צילום: יח"צ
5
גלריה
חיים פרנקל
חיים פרנקל | צילום: גיא סידי

על פי נתוני חברת המידע העסקי Bdi Coface, שוק הכושר כולל מכוני כושר, מכוני בוטיק וסטודיו לעיצוב וחיטוב, מרכזי קאנטרי־קלאב המפעילים מכוני כושר, ופעילות אימוני אאוטדור המתקיימים במרחבים ציבוריים פתוחים, לצד אימונים פרטיים בבתים ומרחוק. מוערך כי בישראל פועלים כיום כ־1,900 מכוני כושר במסגרות השונות, ובנוסף כ־1,100 מאמנים אישיים תחת מסגרת פעילות אימוני אאוטדור.

כמו כן, מוערך כי בשנת 2023 הכנסות שוק מכוני הכושר בישראל הסתכמו בכ־3.85 מיליארד שקל - גידול של כ־4% ביחס ל־2022. המלחמה שפרצה ב־7 באוקטובר השפיעה גם על ענף זה. "העובדים, וגם חלק גדול מהלקוחות, היו במילואים", נזכר פרנקל. "הקפאנו מנויים, התמודדנו עם בעיית כוח אדם - שכבר הייתה מורכבת והפכה עוד יותר מורכבת - אבל בחודשים האחרונים זה כבר נראה כמו שגרת מלחמה. אחרי השוק הראשוני ואחרי תקופת הסתגלות למצב אנשים חזרו לפעילות. בסופו של דבר זו פעילות פנאי יחסית זולה לעומת חופשה, מסעדה או אפילו בגד. כמו כן, בעידן הרשתות החברתיות לאנשים חשוב להיראות טוב".

חוויה והיסטוריה

קבוצת ספייס, המעסיקה כ־1,000 עובדים, מחזיקה ומפעילה מספר מותגי כושר ברחבי הארץ: רשת מועדוני ספייס הכוללת כיום 26 סניפים (עשרה מהם ממותגים כ"פיקס"); רשת ספורטן (שני קאנטרי־קלאבים); מותג ספורטל למכירת ציוד ספורט ביתי ומקצועי; ולאחרונה כאמור הגיח גם הסניף הראשון של Gold's Gym, שנחנך בדצמבר 2024.

פרנקל, 41, נמצא בתעשיית הכושר בתור מתאמן מגיל 14. "התחלתי כלקוח. לא חלמתי שאקים רשת, אבל ידעתי שאהיה בתעשייה הזו", הוא מספר. "למדתי הדרכה בווינגייט ואחרי הצבא נכנסתי לעבוד בתור מדריך כושר ומנהל. אחר כך, בשנת 2007, החלטתי להקים את מועדון ספייס בהרצליה, וליישם בו כל מה שאני כמתאמן וכצרכן חושב שצריך להיות במועדון כושר. ואז שכפלתי מועדון אחרי מועדון לפי האמונה שלי, של איך מועדון כושר צריך להיות בנוי".

לרשת הכושר Gold's Gym, מספר פרנקל, כ־600 סניפים ברחבי העולם ומעל שלושה מיליון מתאמנים. "תפיסת הרשת היא קודם כל צורכי הלקוח, אם זה מבחינת בחירת הציוד, האווירה, המיקום", הוא מפרט. "ג'ו גולד, המייסד, בנה את המועדון לפי מה שהקהל רוצה. לאורך השנים המותג גם יצר קו אופנה, אקססוריז, תוספי תזונה. כשאתה מגיע עם חולצה של Gold's Gym זה מגדיר את הסטטוס שלך".

ספייס
ספייס | צילום: ליאור טייטלר

בעקבות רכישת הרשת על ידי הקונצרן הגרמני, מספר פרנקל, "יצרו לרשת שפה מיתוגית חדשה, שמציגה את החוויה וההיסטוריה של המותג לאורך השנים. גם הסניפים בישראל ייבנו על פי הקו העיצובי של המותג, המשלב עץ, קירות מחומרים ממוחזרים וצמחייה ירוקה. בין האלמנטים המיוחדים במועדוני הרשת: משקולת זהב במשקל 150 ק"ג. מתקיימות גם תחרויות חודשיות בהרמה והנפה. כמו כן, יצרו בכל מועדון קיר המדמה את הקיר המקורי של המועדון הראשון, המספר את סיפור המותג".

"מותג זה מתאים למי שמחפש להתאמן בחוויית פרימיום. קודם כל, בחירת הלוקיישנים תהיה בפרימיום של הפרימיום: ליד משרדי הייטק, בבניינים בסטנדרט גבוה. אלה יהיו מקומות גדולים עם חלונות גדולים. חוויית האימון עצמה הופכת להיות יותר יוקרתית, יותר נוחה. כמו כן, במותג הזה החלטנו ללכת על אסטרטגיה של 18+ (כיום לחדרי כושר רבים בארץ כבר אפשר להיכנס מגיל 12). הציוד עצמו יהיה של החברה הגרמנית gym80, שנחשב לציוד פרימיום. כל זה ימשוך קהל שמחפש להגיע להתאמן בסטנדרט גבוה ובחוויית אימון יוקרתית. יהיו בסניפים גם מאמנים אישיים וסטודיו לאימונים קבוצתיים".

כך נפרדתי מהספינינג

היו לאורך השנים גם שינויי אסטרטגיה. "תחום הכושר, שהתחיל לפני עשרות שנים בארץ, היה בזמנו במחירים גבוהים יותר. מחיר מנויים נע בחודש מ־300 שקל וצפונה", מתאר פרנקל. "כשרשת ספייס נפתחה האסטרטגיה שלנו הייתה להנגיש את תחום הכושר במרכזי הערים. המחיר שלנו נע אז סביב ה־200 שקל לחודש. אחד האתגרים היה למשל כשהתחילה בחו"ל תופעות הלואו־קוסט בתחום, והיה צריך להגיב. רמות המחירים באותה תקופה בארץ ירדו לרמות שהיו בספייס, ואז היה צריך לעשות חשיבה מחדש. הקמתי את מועדון הלואו־קוסט הראשון בתל אביב, ספייס פיקס, ברחוב יגאל אלון, במחיר 99 שקל לחודש. ראינו שהתופעה הזו התקבלה והקהל הגיע, ושכפלתי את זה למועדונים נוספים. כיום ברשת ספייס יש 10 מועדוני פיקס בעלות הזו".

מבחינת אתגרים, מוסיף פרנקל, "זה גם כל הזמן להיות עם האצבע על הדופק מבחינת תופעות: אם זה TRX שנכנס לפני כמה שנים, או הכנסת פילאטיס מכשירים למועדונים לפני ארבע שנים. מצד שני, בשנת 2010 החלטתי לסגור את הספינינג, שאז עדיין היה פופולרי. כולם אמרו לי שהשתגעתי, אבל עובדה שהתופעה הזו הצטמצמה מאוד. אנחנו כל הזמן מחדשים, מביאים טרנדים, משנים כללי משחק. אני כל הזמן לומד ומנסה להבין לאן התעשייה הזו הולכת ברחבי העולם".

מבחינת מתחרים של קבוצת ספייס, הוא מספר, "זה לאו דווקא רשת כזו או אחרת, אלא האתגר להביא את כוח האדם הכי טוב אליך. זה האתגר הכי גדול", הוא אומר. "ואני לא מתכוון רק לצוות המקצועי. אפילו מנקה טוב קשה יותר להביא היום מאשר מפעם. לכן המתחרה הגדול ביותר שלנו הם אנחנו, הרשת שלי. אם אנחנו טובים, ויש לי את הצוות הטוב במועדון, אז אני חושב שאנחנו בלתי מנוצחים. בשנים האחרונות תופעת כוח האדם מורכבת יותר. בערים מסוימות יש קושי בגיוס מאמנים, כי כל מאמן פתח לעצמו ערוץ באינסטגרם, פתח סטודיו".

ספייס פיור פאואר
ספייס פיור פאואר | צילום: יח''צ

"את המנהלים אנחנו מנסים לגדל ולהצמיח מתוך הארגון. המטרה להכשיר כמה שיותר במהלך הדרך. לקחת חבר'ה שרעבים ללמוד ולהצליח, ובהם להשקיע, לתמוך וללוות. ממש בימים אלה אנחנו משיקים תוכנית ליווי וחניכה". מבחינת מחירים, אומר פרנקל, "היום מנוי ממוצע ברוב מועדוני הכושר בארץ נע בין 149־200 שקל לחודש. המחירים שלנו: ספייס פיקס - 99 שקל; ספייס - 149 שקל; וב־Gold's Gym - מחיר של 259 שקל. רוב המועדונים כוללים במחיר גם סטודיו לחוגים (לפילאטיס מכשירים יש מסלול בתעריף שונה). בהתראה של חודש אפשר להפסיק את המנוי. אלה מחירים עממיים שמאפשרים לך להתאמן גם בעידן של יוקר מחיה".

"אימוני אאוטדור תמיד היו פופולריים. כמו שמתרחבת תופעת חדרי הכושר, כך גם האימונים בחוץ מתרחבים. אנחנו תומכים בכך, העיקר שאנשים יעשו ספורט. אני מאמין שכשבן אדם מתחיל לעשות כושר, הוא יגיע גם לחדר הכושר. אנחנו מדינה חמה, יש חודשים שקשה להתאמן בחוץ. בסוף חלק מהמתאמנים בחוץ יגיעו גם לחדרי הכושר ברגע שיתחברו לתחום".

אפרופו מחירים, פרנקל מציין כי אינו משתף פעולה עם קופות החולים, שהחלו לאחרונה לסבסד לחבריהן כניסות לחדרי כושר במסגרת תוכניות ותמריצים שונים. "התפיסה שלי היא שיש מחיר אחיד", הוא אומר. "אני משרת את הלקוח שלי, אין מעמדות בתוך הסניף. כולם משלמים את אותו המחיר. זה הקו המנחה שלי".

פרנקל מודה שאף על פי שיותר ויותר אנשים מתאמנים בחדרי כושר, עדיין התופעה של חוסר התמדה היא בעיה עולמית. "גם בעולם מתמודדים עם התופעה שאנשים באים בהתלהבות, מתאמנים ואז עוזבים", הוא מתאר. "אבל מצד שני, כאמור, יותר אנשים הכניסו את הכושר לשגרת חייהם. אנשים מגיעים לחדר כושר לא כדי להיות אתלט גדול או להוריד כמה קילו לפני החתונה, אלא כדי לשמור על אורח חיים בריא".

ספייס
ספייס | צילום: ליאור טייטלר
תגיות:
חדר כושר
/
ארנולד שוורצנגר
/
כושר גופני
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף