חיפה מון אמור: תהפוך לבירת התרבות החדשה של ישראל?

במשך שנים סבלה חיפה מתדמית של עיר מנומנמת, טרמינל ההופעות החדש שהוקם בנמל חיפה הוא הסנונית הראשונה בדרך למהפכה מסחרית ונדל"נית, שתשנה את פני המטרופולין

טליה לוין צילום: ג'רמי לדנר
טרמינל ההופעות נמל חיפה
טרמינל ההופעות נמל חיפה | צילום: אריאל עפרון
5
גלריה

בעיצומה של המלחמה, ובמהלך תקופה שכללה גם איום ממשי מצד חיזבאללה בצפון, נרשמה השנה אחת ההצלחות המרעננות של עולם התרבות והעסקים הישראלי: הקמת טרמינל ההופעות בנמל חיפה. לא מדובר בעוד היכל הופעות גנרי, אלא בפרויקט שמסמן מהפכה של ממש: פתיחת קו החוף של חיפה לציבור — לראשונה אחרי עשרות שנים.

עד לפני שנה בלבד, המחשבה על מתחם הופעות תוסס בלב חיפה נשמעה כמעט דמיונית. הנמל, שבמשך עשרות שנים היה אזור סגור, תעשייתי ומנותק מהציבור, הפך באחת למוקד תרבותי חי ונושם. במרכז השינוי, שנדמה כי רבים מתושבי חיפה לא האמינו שיקרה, עומד "הטרמינל" - האנגר ישן שהוסב למתחם הופעות רב־תכליתי, ושהצליח בזמן קצר למצב את עצמו כלב הפועם של חיי התרבות בצפון.

טרמינל ההופעות בנמל חיפה מבט מבחוץ
טרמינל ההופעות בנמל חיפה מבט מבחוץ | צילום: אריאל עפרון

ההחלטה להקים את טרמינל ההופעות דווקא בנמל חיפה לא הייתה מובנת מאליה. בן דוד מסביר שבמשך שנים "סבלה" חיפה מתדמית של "העיר שכמעט", כזו שמחזיקה בפוטנציאל אדיר, אך משום מה מתקשה לממש אותו באופן ניכר.

אחד העקרונות המובילים במיזם היה חיבור עם המרחב המקומי: שיתופי פעולה עם העירייה, מוסדות תרבות ועמותות מקומיות. "לא רצינו להיות גוף שמונחת מלמעלה, שמנותק מהמקום עצמו. היה לנו חשוב להשתלב, להיות חלק אורגני מהעיר", מסביר בן דוד. והתוצאה – במה אחת שהצליחה לרכז בשנה אחת של הופעות את מיטב האומנים: אתניקס, משינה, אביתר בנאי, כנסיית השכל, רביד פלוטניק, וברקע כבר מתוכננות הופעות של רמי פורטיס ואחרים.

השקעה של מיליונים

אסף בן דוד, מפעיל טרמינל ההופעות בנמל חיפה
אסף בן דוד, מפעיל טרמינל ההופעות בנמל חיפה | צילום: גאיה סעדון

רכישת נמל חיפה על ידי קבוצות אדאני וגדות בשנת 2023 האיצה את התהליך, שהחל עוד קודם לכן בתוכניות סטטוטוריות, אך לא קודם בפועל. "הבעלים החדשים הבינו מהר מאוד את הפוטנציאל של חזית הים, ורצו להניע פעילות עסקית שתמשוך אנשים לאזור", מספר בהריר. "הטרמינל היה הדרך המהירה ביותר להראות לעיר ולצפון מה אפשר להשיג כאן".

ההשקעה בטרמינל ההופעות נאמדת בכמה מיליוני שקלים, כחלק מסך השקעה כולל של כ־350 מיליון שקל, שהושקעו בפרויקט טרמינל הנוסעים החדש בנמל. טרמינל ההופעות עצמו יכול להכיל עד 2,000 איש, והוא תוכנן לשמש לא רק להופעות אלא גם לאירועי תרבות, כנסים ואפילו לצילומי קליפים ואירועים קהילתיים.

לדבריו של בן דוד, המצב הנוכחי, בוודאי בעולם התרבות, מקשה על יוזמות חדשות: "הרבה רעיונות ופסטיבלים בינלאומיים מוקפאים כרגע. הרצון לקחת סיכונים ולהפיק אירועים הרפתקניים פשוט כמעט לא קיים. זה מצב שמוכר לנו, אבל הוא עדיין מאתגר מאוד". בהריר מוסיף: "המלחמה הרחיקה שחקנים בינלאומיים, כמו גם תיירות קרוזים שהייתה אמורה להיות עוגן כלכלי נוסף. ובכל זאת אנחנו רואים התאוששות - חברות כמו מנו ספנות חזרו לפעול כאן, ואנחנו אופטימיים שגם שחקנים בינלאומיים יחזרו כשהמצב יאפשר זאת".

עניין של זהות

מעבר לערך התרבותי, לטרמינל יש גם תרומה כלכלית רבת־משמעות לעיר חיפה ולאזור כולו. השילוב בין הופעות חיות, מתחמי בילוי, מסעדות ועסקים מקומיים מייצר תנועה רגלית מוגברת ומחייה את העיר התחתית. "אנחנו רואים מגמת התאוששות יפה", מתגאה בהריר. "עסקים נפתחים, משרדים מתמלאים והתפוסה בשטחי המסחר בחיפה היא מהגבוהות בארץ כיום".

החזון לעתיד כולל פיתוח מסיבי של חזית הים העירונית, הקמת מסעדות, אזורי פנאי ומסחר, והפיכת האזור למוקד משיכה גם לתיירים מהארץ ומחו"ל. "זה פרויקט יחיד במינו בלב עיר גדולה, עם נוף עוצר נשימה שמחבר בין ים, עיר והיסטוריה תעשייתית", הוא מוסיף. "אנחנו רוצים להפוך את חיפה לעיר חוף אמיתית, כמו תל אביב - אבל עם האופי המיוחד שלה".

ארז בהריר, מנכ''ל חזית הים, נמל חיפה
ארז בהריר, מנכ''ל חזית הים, נמל חיפה | צילום: חיים יוסף

כאמור, אחד האתגרים המרכזיים בפרויקט חזית הים העירונית, ובפרט בהקמת טרמינל ההופעות, היה מציאת האיזון בין שימור האופי הייחודי של נמל חיפה לבין הזרמת תכנים עדכניים ורלוונטיים שימשכו קהלים חדשים. "אנחנו לא באים להמציא את חיפה מחדש - להפך", מדגיש בהריר.

"הייחוד של העיר טמון בהיסטוריה התעשייתית, בנמל ובחיבור שלה לים. החוכמה היא לקחת את היסודות האלה ולתרגם אותם לשפה תרבותית עכשווית". לכן מעבר להופעות של אומנים מובילים מושם דגש בטרמינל באירועים שמספרים את סיפור המקום. תערוכות אומנות מקומיות, מופעים מחזקים של להקות חיפאיות והפקות שמחברות בין עבר להווה - כל אלה הם חלק בלתי נפרד מתמהיל הפעילות. "יש לנו אחריות לתת במה ליוצרים מהאזור, ולחזק את הקשר של הקהל למקום דרך התרבות", אומר בן דוד.

האסטרטגיה הזו, שמשלבת בין מסחריות לערכים קהילתיים, כבר מוכיחה את עצמה בשטח. "אנחנו רואים קהלים שמגיעים שוב ושוב, לא רק בגלל שמופיע כאן אומן גדול - אלא כי הם מרגישים שזה מקום ששייך להם, שמשקף את הזהות של חיפה והצפון", הוא אומר.

שינוי מנטלי

ככל שהמציאות הביטחונית תאפשר, חיפה צפויה להמשיך במגמת ההתחדשות שלה, וטרמינל ההופעות הוא רק יריית הפתיחה של פרויקט רחב היקף, שמבטיח לחבר את העיר לתושביה, למבקרים ולים. בעיני יזמיו הוא משמש "עוגן אורבני" - זרז להתפתחות כלכלית, חברתית ותרבותית של כל האזור הסובב אותו. "ההופעות מושכות קהל, וזה קהל שצריך מקומות בילוי, מסעדות, תחבורה נוחה ואטרקציות משלימות", מפרט בהריר. "זה אפקט דומינו - ככל שהטרמינל מצליח יותר, כך גם העסקים הקטנים סביבו נהנים מתנועה מוגברת".

טרמינל ההופעות בנמל חיפה
טרמינל ההופעות בנמל חיפה | צילום: אריאל עפרון

"זה לא רק על הבילוי והתרבות - זה גם על יצירת מקומות עבודה, משיכת אוכלוסייה צעירה וחיזוק הכלכלה המקומית. ההשפעה של פרויקט כזה נמדדת לא רק במספר כרטיסים שנמכרים להופעה, אלא גם בכמות האנשים שמחליטים לפתוח כאן עסק, לעבוד כאן, לחיות כאן".

תגיות:
תיירות בישראל
/
תרבות
/
נמל חיפה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף