בשבוע שעבר התפרסם כי 80,000 דירות החדשות מקבלן מחכות על המדף (80,930 ליתר דיוק), ו-20,00, לפי הערכה - מכוניות חדשות מיבואן עומדות עכשיו במגרשים ברחבי הארץ ומעלות אבק. קל לזכור, 20–80. כן, בדיוק כמו המבצע.
על ההנחות המוגזמות והמבצעים בשוק הנדל"ן כבר נכתב לא מעט. הטבות בקניית הדירה, כמו מטבח חדש במתנה, הן שוות כסף לכל דבר. אם שנה שעברה דירה עלתה סכום מסוים, והשנה היא עולה את אותו סכום אבל מקבלים גם מטבח במתנה, המחיר של הדירה ירד דה פקטו בגובה של שווי המטבח.
גם גזרת הרכבים החדשים עלתה לכותרות בשבוע האחרון, לאחר שהרשות להגנת הצרכן פרסמה על חשש להטעיות בעסקאות רכבי "אפס קילומטר". היבואנים שנתקעו עם רכבים מוכרים אותם לחברות הליסינג מבלי שנסעו בהם, ואז הללו משווקות אותם לצרכן כ"אפס קילומטר" מבלי לספור לו שבשנייה שירכוש את הרכב הוא יירשם כיד שנייה וערכו ירדו.
גם כאן, כמו במחירי הדיור, זו אותה הגברת בשינוי האדרת. הנחות שמסתתרות בשם אחר, כדי לא להכתים את הגרף הרשמי של מחירי הדיור והרכב. הכול כדי שהכותרות ימשיכו להישאר יפות והגרפים של הקבלנים יישארו צבועים בירוק.
אבל זה יכול להשתנות, וזה תלוי רק בנו. אם נסכים לשחק את המשחק ונתפתה לכל המעין הטבות והנחות סמויות, הקבלנים והיבואנים יינשכו שפתיים, יעברו את התקופה, וימשיכו להחזיק את השוק ברמת מחירים גבוהה.
אבל אם הצרכן הישראלי יגלה סבלנות ויחכה קצת עם הרכישות, עוד חודש ועוד אחד, אז דברים יתחילו לזוז. כשקבלן אחד באמת יוריד מחיר, כשהיבואן ייאלץ להודות שאין לו קונים, זה יסוחף אחריו את כולם. הבנקים יתחילו ללחוץ, המוכרים יגלו שהם נתקעו עם מלאים - ופתאום ההיצע יכתיב מציאות חדשה. זה אפשרי, וזה תלוי רק בנו – השאלה היא מי ימצמץ ראשון?