באוקטובר 2023 חטף ארגון הטרור החות'י אוניה של חברת הספנות NYK, חברה שאוניותיה פקדו את נמל אילת באופן קבוע. במקביל, המיליציה מתימן הטילה מצור על המעבר במיצרי "באב אל מאנדב" המהווה כניסה לים סוף, במטרה לסגור את פעילות נמל אילת.
החות'ים הצליחו לממש את כוונתם בצורה יוצאת דופן ומאז ישנה ירידה של כ-90% בפעילות הנמל. כל הפעולות שנקטו ארה"ב וישראל לפתרון המצב נחלו עד כה כישלון, ובשבוע שעבר התפרסם כי הנמל צפוי להיסגר עקב עיקול חשבונות הבנק שלו בגלל חובות לארנונה.
ההשלכות הכלכליות של סגירת הנמל רק מתחילות להכות גלים באילת ובסביבתה, אך בענף ההובלה הכבדה בדרום כבר מדווחים על נזקים בהיקפים משמעותיים, עם השלכות נרחבות על תעסוקה, ציוד תפעולי ותזרים כספי של חברות רבות.
"מדובר במאות נהגים מבאר-שבע ודרומה שנותרו ללא עבודה, כי לא יעסיקו אותם במרכז וצפון בגלל מקום מגוריהם" אומר גבי בן-הרוש, יו"ר מועצת המובילים. "אותם נהגים משמשים גם עתודה חשובה למשק האזרחי ולצבא. בנוסף, עשרות משאיות חדשות נותרו מושבתות, מה שמסב נזק לחברות ההובלה, המוערך בכ-150 מיליון ש"ח בשנה".
בן הרוש מציין כי חלה ירידה של כ־35% בפעילות המובילים בדרום, ומוסיף ומפרט כי עלות רכישת מובילית בודדת עומדת על כמיליון ש"ח, וכיום עשרות מוביליות עומדות ללא עבודה. מאחר שמדובר בקווים ארוכים, כל רכב מופעל על ידי שני נהגים – רבים מהם הוצאו לחופשות כפויות או לחל"ת. הפסד שנתי אותו הוא מעריך בכ-50 מיליון שקל.
בנוסף, תחום הובלת הפוספטים מבוסס על כ־500 משאיות שפעלו בסבבים תכופים, כל אחת מאוישת בשלושה נהגים. מדובר בעיקר בנהגים תושבי אילת והדרום. כיום, הן המשאיות והן הנהגים מושבתים.
"הנזק הכלכלי הישיר והעקיף הוא בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה, בשל השבתת הציוד, השבתת כוח האדם, ואובדן הכנסות מתמשך" הוא מסכם, "ולכן אסור לסגור את נמל אילת - לא רק מהבחינה הביטחונית אלא גם מהבחינה הכלכלית".