הסקר: פערים של מאות אחוזים באותם מוצרים
התוצאות מפתיעות: מצאנו פערי מחיר של יותר מ־ 260% באותם מוצרים בין הרשת הזולה ליקרה ביותר. כך למשל, עגבנייה טרייה ברשת יוניברס עולה 1.90 ש"ח לק"ג, בעוד שבקשת טעמים המחיר מטפס ל־6.90 ש"ח פער של 263%. דוגמה נוספת: כנפיים עוף טרי בכשרות רגילה נמכרות בקרפור ב־4.90 ש"ח לק"ג, ובקשת טעמים 14.95 ש"ח, פער של 205%.
פער של כ־15% בסל הקניות המלא
כאשר בוחנים את סל הקניות המלא, הכולל את כל 77 המוצרים, הפער בין הרשת הזולה ליקרה ביותר מגיע לכ־ 14.8% הפרש של 139.45 ש"ח בין קרפור היפר, הזולה ביותר (942.33 ש"ח), לבין קשת טעמים, היקרה ביותר (1081.78 ש"ח). גם ברמות הביניים נרשמו הבדלים ברורים, כאשר יוחננוף ורמי לוי שמרו על מיקומים זולים יחסית, בעוד שוק העיר ויוניברס דורגו גבוה בצד היקר.
מלחמת המחירים – דווקא בחדרה
למרות ריבוי השחקנים בשוק המזון הארצי, לא בכל עיר אפשר לראות תחרות דינמית כמו זו שמתרחשת בחדרה. כאן, כל רשת מנסה לבלוט באמצעות מבצעים נקודתיים, הורדות מחיר אגרסיביות ומיקוד במוצרים מובילים. התוצאה היא שוק מקומי תוסס שבו הצרכן הפיקח יכול לחסוך סכומים ניכרים אם ישקיע בהשוואת מחירים ויפצל את הקניות בין רשתות שונות.
המשמעות עבור התושבים וגם עבור אלפי הצרכנים שמגיעים לקניות מחוץ לעיר היא ברורה: חדרה הפכה לשדה קרב קמעונאי שבו המחיר, השירות והנגישות משחקים תפקיד מרכזי, והצד המנצח הוא מי שמוכן להשקיע בבחירה מושכלת.
הצרכן החדרתי הממוצע יכול לחסוך מאות שקלים בחודש, ולעיתים אף יותר, אם רק ישכיל לעקוב אחר מבצעי השבוע, ימי השוק והפרסומים השוטפים. שימוש חכם באפליקציות להשוואת מחירים, כמו גם בדיקה יזומה של סניפים שונים בעיר, הופכים את ההפרש בכיס למוחשי מאוד. בעיר שבה התחרות לוהטת, אף אחד מהשחקנים הגדולים לא נשאר אדיש קרפור פותחת במהלך ומורידה מחיר, רמי לוי מיד מגיב ושומר על עירנות גבוהה, יוחננוף לא יכול להרשות לעצמו להישאר מאחור, ואושר עד מתאים את מחיריו בהתאם למגמות בשטח.
המשחק הזה, שבו כל צעד של רשת אחת מייצר תגובת שרשרת מיידית אצל האחרות, הופך את חדרה לשוק דינמי ותוסס במיוחד. עבור הצרכנים, מדובר בהזדמנות נדירה ליהנות מתחרות אמיתית, אך כדי למצות את הפוטנציאל – נדרש מעקב מתמשך כמעט סביב השעון. מי שמאמץ אסטרטגיית קניות חכמה, מנצל את ההזדמנויות ומחלק את הסל בין כמה רשתות – יוצא המנצח האמיתי בקרב הזה.
איך לבצע קניה מנצחת בחדרה
התחרות האגרסיבית בין רשתות המזון בעיר מייצרת מצבים שבהם אין רשת אחת שזולה בכל המוצרים. בדיוק כאן נכנסת לתמונה האסטרטגיה החכמה חלוקת סל הקניות בין כמה רשתות לפי תחומי יתרון. לדוגמה, מהסקר עולה כי קרפור מובילה במחירים נמוכים על בשר ועוף טרי, יוחננוף מצטיין במוצרי חלב ומכולת, ורמי לוי שומר על יתרון במוצרי ירקות ופירות. אושר עד, מצדו, מציע לא אחת מחירים תחרותיים במוצרי ניקיון ובמוצרים יבשים.