משרד התחבורה והבטיחות בדרכים פרסם היום (חמישי) כי בימים אלו הוא מקדם פרויקט לאומי להקמת נמלים יבשתיים, כאשר באתר המשרד נאמר כי מדובר ב"קונספט חדשני של מרכזים לוגיסטיים מתקדמים שישמשו כהמשך טבעי לנמלי הים, ויאפשרו שינוע מהיר של סחורות ברכבת ואחסונן בשטח יבשתי מרוחק מהחוף".
באתר המשרד נאמר כי "כיום, 99% מהסחורות המגיעות לישראל מגיעות דרך הים, ומעל 90% מהן מועבר במשאיות. הובלת מטענים בכבישים גורמת לעומסי תנועה, תאונות דרכים, זיהום אוויר, שחיקת תשתיות והוצאות כבדות למשק. הנמלים היבשתיים צפויים להפחית בצורה דרמטית את מספר המשאיות הנכנסות והיוצאות מהנמלים, להגביר את השימוש ברכבת, ולקרב את הסחורות ליבואנים וליצואנים, תוך חיסכון בזמן ובעלויות".
בנוסף, נאמר כי המודל החדשני, הפועל בנמלים המתקדמים בעולם, כולל פריקת המטענים ישירות מאונייה לנמל, ומשם לרכבת שתוביל אותם לנמל היבשתי, שבו יתבצעו כל הליכי השחרור מהמכס ואישור הגופים המוסמכים (בריאות, כלכלה וכד'), "יאפשר פינוי שטחים יקרים בנמלי הים, הגדלת קיבולת הנמלים, שיפור היעילות הלוגיסטית והפחתת ההשפעות הסביבתיות".
לסיום, נאמר כי "יתרונות נוספים כוללים יצירת חוצצים (Buffer) המאפשרים ללקוחות משיכת סחורה במועד הנוח להם, הפחתת ההשפעות הסביבתיות של אחסון סמוך לנמלים, והעברת מרכזי הפעילות הלוגיסטית לאזורים בעלי זמינות קרקע גבוהה וקרבה למסילות ולצירי תחבורה מרכזיים".