אחד האתגרים של ישראל מבחינת קיום תערוכות, מספר שטיר, קשור למאפייני השוק המקומי: “ישראל היא לא קהל גדול, מדינה לא מאוד גדולה בהשוואה למדינות אירופיות גדולות. בנוסף לכך, אנחנו מדינה שמבודדת בגבולות. רוב התערוכות שמתקיימות בעולם פתוחות למדינות מסביב, ואז היקפן מאוד גדול - הן או בינלאומיות או אזוריות. בישראל רוב הפעילות היא יותר מקומית. יש גם פעילות בינלאומית, אבל באופן יחסי יותר קטנה ממה שקורה למשל בסין, ארה"ב ואירופה - שם גם האוכלוסייה הרבה יותר גדולה, הגבולות פתוחים והמדינה מעודדת את היזמים ועוזרת לקדם את פעילותם. בישראל אין דמות שמאגדת את התחום הזה ומקדמת אותו, ולכן כל הפעילות היא יזמות פרטית, השקעות פרטיות, והסיכונים גדולים. השנתיים האחרונות היו מכה כלכלית קשה מאוד לכל התחום".
שיתוק מוחלט
תערוכת ישראפוד, ביוזמת וארגון קבוצת שטיר, תתקיים ב-18-20 בנובמבר באקספו תל אביב. האירוע הוא במה מרכזית למפגש מקצועי בין כל העוסקים בתעשיות המזון והאירוח בישראל, השוק המקצועי והמוסדי. במסגרת התערוכה יוצגו חידושים מהארץ ומהעולם בתחום המזון והמשקאות, לצד חידושים בציוד וטכנולוגיות לענפי האירוח, הקמעונאות והשוק המקצועי.
כמו כן יוצגו חידושים בתעשיית המזון לקהל המוסדי, המאפה והקונדיטוריה. בתערוכה ישתתפו השנה כ-150 חברות מהארץ ועוד 47 חברות מחו"ל, שיחשפו לראשונה את מוצריהן לשוק הישראלי. בין המגיעים מרחבי העולם: חברות מארה"ב, פולין, סרי לנקה, גאנה, הודו, הפיליפינים, פינלנד, אוגנדה, צרפת ואזרבייג'ן.
פתיחת התערוכה תלווה בסיור שגרירים ונספחים כלכליים בשיתוף לשכת המסחר. לצד התערוכה יתקיים גם כנס קמעונאות מזון בהשתתפות קמעונאי המזון המובילים, ועידת האריזה 2025 והכנס השנתי של התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים בישראל.
השנתיים האחרונות, מודה שטיר, פגעו מאוד בענף התערוכות והכנסים. “למעשה, תחילת המלחמה שיתקה את הפעילות לחלוטין, לפחות בחודשים הראשונים. כל הענף נאלץ לדחות את הפעילויות שתוכננו לרבעון הרביעי של 2023. גם במהלך 2024 אי אפשר היה באמת לפעול במשך תקופה ארוכה. היו הגבלות על התקהלויות – ותערוכות, מן הסתם, הן אירועים שיש ברובן אלפי אנשים. היינו מאוד תלויים במצב, אבל ברגע שזה התאפשר וככל שההלך המשקי, נקרא לזה, ראה צורך לחזור לפעילות ולשמר את החוסן הלאומי מההיבט הכלכלי - אז גם אנחנו חזרנו לפעילות".
צריכה מגוונת
לעולם התערוכות והכנסים, אומר שטיר, יש כמובן גם השפעה על תדמיתה של ישראל. “מי שמגיע למשל לתל אביב או לירושלים מבין שמה שרואים מבחוץ זה לא מה שרואים מבפנים. זו מדינה תוססת עם הרבה אפשרויות, אנחנו עם מסביר פנים, ובעיקר באירועים כאלה אנחנו עושים הרבה פעילות של חיבורים ופגישות, שבסופו של דבר מחזקים את הקשר של ישראל לעולם. השנה, אגב, החלטנו להזמין בפעם הראשונה גם שגרירים לתערוכה. רבים מהם אישרו את השתתפותם".
אף שישראל אינה מדינה גדולה, חברות מרחבי העולם, מדגיש שטיר, “עדיין מחפשות להגיע לישראל כדי לשווק את המוצרים שלהן. הן רואות בנו יעד אטרקטיבי בגלל העובדה שישראלים גם מאוד מגוונים בצריכה וגם אוהבים מוצרים חדשים. בתערוכה למשל יש מוצרים של יקב מפולין, מוצרי קקאו טבעיים של חברה מגאנה ופסטה וקמח של חברה מאזרבייג'ן. דבריי הם בעירבון מוגבל, אבל בסופו של דבר אם נכנסים לשוק יותר מוצרים, וככל שיש יותר תחרות, זה יכול לדחוק את המחיר כלפי מטה. האם זה באמת יעשה השפעה משמעותית אני לא יודע להגיד".
על קצה המזלג ממה שיוצג בתערוכה: מכונות, ציוד וטכנולוגיות מתקדמות (כגון פתרון טכנולוגי לחוויית קנייה אינטואיטיבית מיטבית, פיתוח של מגוון כלים לבופה חם המותאמים לצרכים של חברות הסעדה, מכונות חדשניות להשחזת סכינים ועוד) לצד מגוון מוצרי מזון: נקניקיות מפטריות טריות, פיצוחים מתאילנד, סדרת צ'יפס פירות, עוגיות אורז, בצק פיצה איטלקי המיועד להכנת כריכים, חטיפי פיצה, תוספים להכנת לחם דאבו אתיופי, מחיות רכז פרי טבעי, שמנים, תבלינים, פירות ומיצים אורגניים ועוד.
התערוכה אומנם מוגדרת כתערוכת B2B (עסקים לעסקים) ופונה בעיקרה לקהילות מקצועיות, למוזמנים ולאנשי מקצוע בעולמות המזון, אך לדברי שטיר, גם חובבי המזון למיניהם יוכלו לקנות כרטיס ולהגיע.
בסופו של דבר, אומר שטיר, מטרת התערוכה היא “לחבר בין הספקים, היצרנים, היבואנים ונותני השירותים עם כל אנשי המקצוע בסקטורים השונים סביב ענף המזון והמשקאות. זה להראות פיתוחים טכנולוגיים חדשים, להציג את הטרנדים החדשים ל-2026, לעודד עסקים בין הגורמים השונים, לחבר ביניהם ולקדם את הכלכלה. לתערוכת המזון חשיבות גדולה. במיוחד כעת, לאחר התקופה הקשה שחווה המשק".
דבר נוסף שבולט בתערוכה, מוסיף שטיר, “אלה הרבה מאוד פתרונות בתחום המזון וגם בתחום הציוד, שנותנים מענה לחסך בכוח אדם מקצועי ומיומן שנוצר בשנים האחרונות. למשל מכונות קפה שמכינות קפה באיכויות גבוהות מאוד, כמו בריסטה, שאתה יכול להכין לבד בלחיצת כפתור".
הוא מוסיף כי “כמו כן, ב-17-18 בפברואר מתוכננת לראשונה תערוכת DEFENSE.TECH EXPO שבה יוצג מגוון רחב של פתרונות המדגישים את היתרונות הטכנולוגיים המעצבים את הביטחון וההגנה הלאומיים. צפויים לבקר בה משלחות צבאיות, גורמי הגנה אזרחיים וגופים כלכליים מכל מדינות העולם, וביניהם נציגי נאטו. במקביל לתערוכה ייערכו כנסים מקצועיים בנושאים שונים, כגון הגנה אווירית - לקחים ומבט לעתיד, חלל אזרחי וביטחון לאומי, AI בשדה הקרב ובביטחון פנים, אתגרי ביטחון בעידן המדיה החברתית ועוד. בשנה האחרונה ראינו שהרבה תערוכות בחו"ל שעסקו בתחום מנעו או הקשו על חברות ישראליות להשתתף. עכשיו אנחנו מייצרים במה מקומית, כדי לאפשר לחברות להציג את הפיתוחים ולפגוש קניינים מהעולם ומהארץ".