במכתב שנשלח לחברות הביטוח, והגיע לידי מעריב, גל לא משאיר הרבה מקום לפרשנות. הוא דורש מהן להגיש "נספח אקטוארי מלא ומעודכן" עד לסוף פברואר 2026. לאחר מכן יהיה לרשות שוק ההון חודשיים לבחון את הנספח, ובמידה ועד סוף אפריל היא לא תאשר את התעריף החדש החברה לא תוכל להמשיך לשווק או לחדש פוליסות ביטוח רכב. מדובר למעשה באיום על עצם הפעילות של החברות בתחום הרכב אם לא יישרו קו עם הדרישה.
המכתב מפרט מה הרשות מצפה לקבל, כולל נתונים מלאים על הסיכונים, ההוצאות וחישובי הפרמיות. גל מבהיר כי כל תעריף שלא יעמוד בכללי ההתאמה לחוק הפיקוח פשוט לא יאושר. מאחורי הניסוח הטכני מסתתר מסר די ברור: הרווחיות הגבוהה של השנים האחרונות לא תמשיך במתכונתה הנוכחית.
לפי הפרסום בכלכליסט לדרישה כפופות תשע החברות הגדולות שמחזיקות יחד כ-82 אחוזים משוק ביטוחי הרכב: הפניקס, הראל, כלל, מנורה, מגדל, שלמה, שומרה, איילון וביטוח ישיר. הנתונים של הרשות מראים שב-2023 נגבו בענף 13.9 מיליארד שקל בפרמיות, עלייה של 14 אחוזים לעומת השנה שלפניה, בזמן שמספר כלי הרכב המבוטחים עלה באחוז אחד בלבד. ב-2024 חמש החברות הגדולות כבר הציגו רווח מצרפי של כ-716 מיליון שקל.
ההערכה היא שהרשות מכוונת להפחתה של 10 עד 20 אחוזים במחירי ביטוח הרכב. עבור הציבור זו כמובן בשורה טובה, תחת הסייג שמדובר בחוזי ביטוח מכאן ולהבא ושחוזים שכבר נחתמו במחיר הגבוה לא יתבטלו רטרואקטיבית, אך עבור חברות הביטוח השוק כבר הביע את דעתו הבוקר ויש לה צבע אדום בוהק.