בשורה גדולה לפיתוח מטרופולין גוש דן: שר הפנים, משה ארבל, יוביל ביום ראשון לאישור הממשלה את תמ״א 70 – תוכנית המתאר הארצית לפיתוח סביב תחנות המטרו בגוש דן, שתאפשר פיתוח של כ-500 אלף יחידות דיור באזורי ביקוש. התוכנית מקדמת תכנון עירוני מוטה תחבורה ציבורית, תוך חיזוק ההתחדשות העירונית וצמצום התלות ברכב פרטי. כבר כעת מקודמות במסגרתה מעל 100 יוזמות תכנון לכ-300,000 יחידות דיור.
תמ"א 70 מייצרת מרחב עירוני המנצל את יתרונות מערכת המטרו עבור מטרופולין תל אביב שצפוי להגיע לכ-5.5 מיליון נפש בתוך כעשור. התוכנית מתווה את מדיניות התכנון האורבאני סביב תחנות המטרו תוך קביעת הוראות להכנת תוכניות מקומיות במרחבי התחנות, במטרה להעצים את פוטנציאל השימוש בתחבורה הציבורית תוך צמצום התלות ברכב הפרטי שגורם לפקקים ולזיהום אוויר.
כמו כן, התוכנית תמקסם את הפוטנציאל העירוני והכלכלי של תחנות המטרו באמצעות ריכוז הפיתוח האורבני במרחקי הליכה מהתחנות. נכון להיום, מקודמות בתחום תמ"א 70 יותר מ-100 יוזמות תכנוניות משמעותיות שונות הן בתחום ההתחדשות העירונית והן מתחמי פיתוח ובינוי חדשים, בהיקף כולל של כ-300,000 יחידות דיור.
תמ"א 70 מהווה נדבך תכנוני משלים למערכת המטרו של גוש דן, כאשר ביום שלישי אישרה הממשלה את המקטע האחרון במערכת - M1 צפון (תת"ל 101/ ג). מדובר בפרויקט התחבורה הגדול והמורכב ביותר במדינת ישראל, הכולל 150 ק"מ של מנהרות תת-קרקעיות ו-109 תחנות שישרתו 24 רשויות מקומיות כולל שלוחה לנתב"ג.
מערך התכנון, הבינוי והפיתוח בסביבת תחנות המטרו, מבוסס על עקרונות תכנון מוטה תחבורה ציבורית (TOD-Transit Oriented Development), כפי שפותחו ויושמו ברחבי העולם לאורך השנים מאז ביסוסן של מערכות המטרו, כאמצעי המשמעותי והיעיל ביותר להנעת אנשים במרחב האורבאני.
התוכנית גובשה על ידי צוות רב תחומי בראשות דר' אדריכל יאיר אביגדור (משרד אדריכלים "מנעד"), ולוותה על ידי אגף מטרו והסעת המונים במטה מינהל התכנון. הנחות העבודה בעת גיבוש התוכנית התבססו על סקר שכלל למעלה מ-80 תקדימים מהעולם של תכנון מוטה תחבורה ציבורית.
שר הפנים ארבל: "מדובר בבשורה גדולה בתחום הדיור תוכנית שתאפשר פיתוח של כחצי מיליון יחידות דיור בלב אזורי הביקוש, ותענה על אחד האתגרים הגדולים ביותר של מדינת ישראל בעשורים הקרובים. תמ״א 70 תניע את שוק הדיור קדימה תוך חיבור חכם לתחבורה ציבורית, העצמת ההתחדשות העירונית וצמצום הפער בין היצע לביקוש. ביום ראשון נביא את התוכנית לאישור, ונעשה צעד משמעותי לטובת עתיד אורבני, חברתי וכלכלי טוב יותר לכולנו".