תמ"א 70 מייצרת מרחב עירוני המנצל את יתרונות מערכת המטרו עבור מטרופולין תל אביב שצפוי להגיע לכ-5.5 מיליון נפש בתוך כעשור. התוכנית מתווה את מדיניות התכנון האורבאני סביב תחנות המטרו תוך קביעת הוראות להכנת תוכניות מקומיות במרחבי התחנות, במטרה להעצים את פוטנציאל השימוש בתחבורה הציבורית תוך צמצום התלות ברכב הפרטי שגורם לפקקים ולזיהום אוויר.
כמו כן, התוכנית תמקסם את הפוטנציאל העירוני והכלכלי של תחנות המטרו באמצעות ריכוז הפיתוח האורבני במרחקי הליכה מהתחנות. נכון להיום, מקודמות בתחום תמ"א 70 יותר מ-100 יוזמות תכנוניות משמעותיות שונות הן בתחום ההתחדשות העירונית והן מתחמי פיתוח ובינוי חדשים, בהיקף כולל של כ-300,000 יחידות דיור.
מערך התכנון, הבינוי והפיתוח בסביבת תחנות המטרו, מבוסס על עקרונות תכנון מוטה תחבורה ציבורית (TOD-Transit Oriented Development), כפי שפותחו ויושמו ברחבי העולם לאורך השנים מאז ביסוסן של מערכות המטרו, כאמצעי המשמעותי והיעיל ביותר להנעת אנשים במרחב האורבאני.
התוכנית גובשה על ידי צוות רב תחומי בראשות דר' אדריכל יאיר אביגדור (משרד אדריכלים "מנעד"), ולוותה על ידי אגף מטרו והסעת המונים במטה מינהל התכנון. הנחות העבודה בעת גיבוש התוכנית התבססו על סקר שכלל למעלה מ-80 תקדימים מהעולם של תכנון מוטה תחבורה ציבורית.