צוות עבודה משותף של משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון, רשות המסים והתאחדות הקבלנים השלים שלב משמעותי בגיבוש מודל לאומי לשיקום אזרחי של אזורים שנפגעו במהלך מבצע "עם כלביא". במסגרת היוזמה, קבלני ביצוע גדולים – המתמחים בדרך כלל בפרויקטים רחבי היקף – יובילו את שיקום הדירות והמבנים שנפגעו, תוך מעבר למתכונת של שיפוץ מתחמים שלמים ולא דירות בודדות.
במסגרת המודל החדש, כל מתחם שיקום יוקצה לקבלן ביצוע אחד, שיפעל בפיקוח המדינה ובשיתוף פעולה עם הרשות המקומית הרלוונטית ועם חברת ניהול שתמונה מטעם מס רכוש. מדובר בשינוי מהותי בגישת השיקום, שמטרתו לייעל את העבודה בשטח, להאיץ את קצב השיקום ולמנוע עיכובים בירוקרטיים או תפעוליים.
לצורך קידום הפרויקט, נערכו פגישות תיאום עם ראשי הרשויות שנפגעו במהלך המבצע, מתוך מטרה להטמיע את המודל בשטח. במקביל, משרדי הממשלה פועלים להרחבת הפרויקט ליישובים ולערים נוספות שבהם נגרם נזק ישיר לבתים ותשתיות.לפי הגופים הממשלתיים, המסלול החדש מציע לתושבים פתרון מונגש ומפוקח: ללא צורך בהתנהלות עצמאית מול קבלנים, בקשת הצעות מחיר או מעקב אחר לוחות זמנים. התהליך יתבצע על ידי המדינה – כולל המימון, הפיקוח והביצוע בפועל – וזאת במטרה להקל במיוחד על אוכלוסיות שזקוקות לסיוע בהתמודדות עם הרשויות או מתקשות לאתר קבלני שיפוץ.
המנגנון יפעל כך: הרשויות המקומיות יאתרו מתחמים שנפגעו, ימפו את היקף הנזק ויפנו לדיירים בהצעה להצטרף למסלול הממשלתי. דיירים שיבחרו להצטרף יחתמו על טופס הסכמה, והרשות המקומית תעביר את פרטיהם לקרן הפיצויים. הקרן תבחן את העמידה בתנאים, תבצע הערכת נזק ותקצה את התקציב בהתאם. לאחר מכן, כספי הפיצויים יועברו לחברת הניהול שתפקח על עבודות השיקום, ותעביר את התשלומים לקבלן המבצע.
ברקע המהלך עומד אתגר לא פשוט: לפי רשות המסים, מתקבלות בימים אלה כ־45 אלף תביעות בגין נזק ישיר, מהן כ־35 אלף תביעות לנזקים במבנים. המחסור בקבלני שיפוצים פרטיים מוביל את המדינה לאחד נזקים דומים למתחמים ולהסדיר טיפול כוללני באמצעות חברות בנייה גדולות.
"אנחנו לא מכריחים אף אחד לפעול בשום דרך"
לדבריו, עד כה עמדו בפני האזרחים שתי אפשרויות:"מה שקורה היום זה שלבן אדם מהשורה שקרה לו נזק, היו לו שני מסלולים – של שיקום עצמי, שבעצם שמאי שלנו מגיע למקום, אומד את הנזק וקובע לו תקציב לשיקום והוא פועל עצמאית, לבין חלופה נוספת של חברה משקמת שפועלת מטעם רשות המסים, תחת רשות המסים, שבעצם מבצעת לו את כל השיקום בפועל, כך שהמימון עובר דרך החברה המשקמת".
לגזייל הסביר כי החידוש המרכזי במהלך טמון בשיתוף הפעולה החדש עם משרדי הממשלה ועם התאחדות הקבלנים: "החידוש פה בעצם הוא השיתוף שנעשה בין משרד האוצר למשרד הבינוי והשיכון בשיתוף עם התאחדות הקבלנים – שיצר מאגר של קבלנים שיעבוד בשיתוף עם הרשויות המקומיות. בעקבות כך שיש מתחמים שלמים שדורשים שיפוצים בכל מיני דרגות שונות, אנשים יחתמו על הסכמה לביצוע ממשלתי, והקבלנים יטפלו במתחמים שלמים במהירות יותר גדולה, בעלות כלכלית נמוכה יותר."
עוד הוסיף: "מה שקורה כרגע זה מיפוי של המתחמים האלה, וכל תושב במתחם שרוצה לפעול בצורה של שיקום ממשלתי – פשוט חותם על טופס הסכמה ואנחנו מטפלים בכל המתחם כמקשה אחת." לגזייל הדגיש כי ההצטרפות למסלול היא וולונטרית בלבד: "אנחנו לא מכריחים אף אחד לפעול בשום דרך." לקראת סיום דבריו, ציין את אחת הסיבות המרכזיות להעדפת המסלול החדש: "בגלל ריבוי המקרים והנזקים לדירות רבות, יש גם קושי בקבלת הצעות מחיר ומציאת שיפוצניקים או קבלנים קטנים יותר, מה שבעצם מתעדף את האפשרות החדשה, שבעצם קבלן אחד גדול יוכל לפעול במתחם שלם במהירות יותר גבוהה."