הטיסה שלעולם לא תרצו: הלילה הופגז נמל התעופה הבינלאומי של תימן, ועמו 3 מטוסים של חברת התעופה הלאומית "ימנייה". הנה כל מה שידוע עליה ועל הטיסות שאף אחד מכם לא היה רוצה לנסות.
חברת התעופה הלאומית של תימן "ימנייה" מהווה את עמוד השדרה של התעבורה האווירית במדינה. החברה נוסדה בשנת 1961 ולאחר איחוד צפון ודרום תימן בשנות השמונים, מוזגה עם South Yemen Airlines לשמה הנוכחי. לפני פרוץ הסכסוך בתימן, הפעילה החברה רשת רחבה של טיסות מקומיות ובינלאומיות, אולם בשנים האחרונות היקף הפעילות הצטמצם בצורה דרמטית.
צי המטוסים של החברה כלל עד לאחרונה כחמישה מטוסים פעילים, רובם מדגמי איירבוס A320 ו- A310 לצד מספר מטוסים ישנים יותר שהוצאו משירות או חנו במצב לא פעיל. יעדיה הבינלאומיים כללו ערים מרכזיות כמו קהיר, עמאן, ג'דה, דובאי ומומבאי, אולם בשל הלחימה והאמברגו שהוטל על המדינה, נותרו לעיתים רק טיסות הומניטריות וטיסות מיוחדות שהופעלו באופן חלקי.
התקיפה הלילה בנמל התעופה של צנעא, שבה הושמדו שלושה מטוסים של החברה, צפויה לפגוע אנושות ביכולתה של ימנייה לשוב לפעילות סדירה בזמן הקרוב. לדברי גורמים בינלאומיים, מדובר באירוע חמור נוסף שמחריף את הבידוד של תימן מבחינת קישוריות אווירית.
מלבד ימנייה פועלות בתימן חברות קטנות נוספות, בראשן Felix Airways שהוקמה ב-2008 כשלוחה חלקית של Yemenia וניסתה להתמקד בטיסות פנים ארציות ובטיסות קצרות טווח לאזור המפרץ. Felix Airways הפעילה בעיקר מטוסי Bombardier CRJ-700, אך פעילותה הופסקה כמעט לחלוטין במהלך השנים האחרונות בשל המצב הביטחוני החמור.
חברה נוספת, Al Saeeda Airlines פעלה לזמן קצר בלבד לפני שהפסיקה את פעילותה, וגם היא התבססה על צי קטן של מטוסים ישנים יחסית, בדגש על טיסות פנים ואזוריות.
רמת המטוסים של חברות התעופה התימניות נחשבת בינלאומית לנמוכה. בשל היעדר תחזוקה סדירה, מחסור בחלקי חילוף ותשתיות מוגבלות, דו"חות בטיחות שונים הזהירו לאורך השנים מטיסה לחברות תימניות. רמת השירות, בהתאם, בסיסית ביותר ולעיתים אף לוקה בחסר, בעיקר עקב קשיי התפעול במדינה מוכת הסכסוך.
כיום, לנוכח המצור והאיסור שמטילות מדינות רבות על טיסות לתימן וממנה, תחום התעופה במדינה מצוי על סף קריסה. מרבית הנוסעים שמבקשים לצאת מהמדינה או להיכנס אליה נאלצים לעשות זאת דרך מסלולים עקיפים, לרוב בעזרת טיסות ביניים במדינות שכנות.
עדויות ברשתות החברתיות על רמת השירות בחברות התימניות מציגות תמונה לא נעימה בלשון המעטה. נוסעים דיווחו על יחס מזעזע של צוות הדיילים המצומצם, תקלות טכניות, מושבים בלויים, וחוסר נוחות בטיסות הארוכות.
מערכות הבידור במטוס לא פעילות, והתנאים הוגדרו כ"רחוקים מסטנדרט מודרני". אחרים סיפרו כי בטיסות בינלאומיות הוגשו אם בכלל, מנות בסיסיות בלבד.
בשל צי המטוסים המצומצם שכעת הצטמצם עוד יותר, קשה מאוד לצאת מגבולות המדינה בטיסה. אלה שמצליחים לשים את ידם על טיסה שאמורה להיות קצרה לאירופה, הם לרוב עשירים בלבד.
ככך למשל מחירי הטיסות מתימן לגרמניה, כשהיו זמינים, מגיעים לכ-10 אלפים שקלים לכרטיס במחלקת תיירים הלוך ושוב. הטיסות יצאו לרוב מנמל התעופה הבינלאומי בעדן, עם עצירות ביניים במדינות כמו ג'יבוטי או מדינות המפרץ. משך הטיסה הכולל יכול להגיע ל-15 שעות או יותר בשל חנות הבינייים.
טיסה מתימן לאיטליה מגיעה לכ-9,000 שקלים לכרטיס הלוך ושוב. טיסה לצרפת יכולה להגיע למחיר של 12 אלף שקלים, עם עצירות בינייים לרוב דרך מדינות המפרץ או אפריקה. מסע כזה לצרפת יכול לארוך אף הוא 15 עד 20 שעות.