המהלך של ריינאייר נועד להפעיל לחץ ציבורי ופוליטי כאחד. החברה לא מסתפקת בהצגת הנתונים, אלא אף קוראת לציבור הרחב – כולל נוסעים מישראל שטסים עם החברה לאתונה, רומא, בודפשט, בוקרשט ויעדים נוספים – להיכנס לדף ייעודי באתר שלה שבו ניתן למלא מכתב תלונה מוכן מראש, ולשלוח אותו ישירות לשר התחבורה של המדינה שמהווה צוואר בקבוק. מדובר במהלך חסר תקדים של חברת תעופה נגד מוסדות רגולטוריים ממשלתיים.
ריינאייר לא מסתירה את מטרתה: להאיץ בממשלות אירופה לממן ולשפר את שירותי הפיקוח האווירי, ולשים קץ לעיכובים החוזרים ונשנים. לטענתה, שנת 2024 הייתה השנה הגרועה ביותר בעיכובי פיקוח אווירי – למרות שבאירופה המריאו פחות טיסות לעומת התקופה שלפני מגפת הקורונה. על פי נתוני החברה, העיכובים החמורים התרחשו על אף שבשנים האחרונות זינקו אגרות הפיקוח האווירי בכ־35 אחוז, הרבה מעבר לשיעור האינפלציה. למרות העלויות הגבוהות, אומר מנכ"ל החברה מייקל או'לירי, הרשויות נכשלו בלספק שירות בסיסי, מה שמביא להפסדים כלכליים לחברות ולפגיעה קשה בנוסעים.
הבעיה, כך לפי ריינאייר, אינה רק במספר המועט של הפקחים אלא בעיקר בהיערכות הכושלת. טיסות הבוקר, שהן בסיס הלוח האווירי של רוב חברות הלואו קוסט – ובכללן ריינאייר – מתעכבות לעיתים תכופות בגלל מחסור בכוח אדם במגדלי הפיקוח. עיכובים אלה נגררים לאורך כל היום, ומשבשים את מערך הטיסות כולו. באירועים רבים, טיסה שמתעכבת ב־45 דקות בבוקר גורמת לעיכובים מצטברים של שעות לכל טיסות ההמשך של אותו מטוס.
המנכ"ל או'לירי, שידוע בהתבטאויותיו הישירות והפרובוקטיביות, תקף בחריפות את שרי התחבורה באירופה ואמר ש"הם לא יכולים להמשיך להתעלם מהמשבר הזה". לדבריו, "רשויות הפיקוח האווירי מקבלות את לוחות הטיסות של החברות חודשים רבים מראש, ואין שום תירוץ לכך שלא מגייסים ומאמנים מספיק פקחים לקראת הקיץ".
לטענתו, פתרון המשבר אינו מסובך. הוא כולל שני צעדים: גיוס מואץ של פקחי טיסה חדשים, והגנה על טיסות שחוצות מדינות – גם בעת שביתות מקומיות של פקחים. לדבריו, צעדים אלה יכולים לצמצם כ־90% מהעיכובים שנגרמים כיום. אלא שלדבריו, האדישות של הפוליטיקאים מונעת פתרון אמיתי.
שיח חדש בתעשיית התעופה
טיסות ריינאייר הפכו בשנים האחרונות לאחד מאמצעי התחבורה המרכזיים של משפחות צעירות, צעירים אחרי צבא, ואפילו אנשי עסקים שמחפשים חלופה זולה לחברות התעופה המסורתיות. העובדה שהחברה בחרה להפנות אצבע מאשימה כלפי רשויות הפיקוח האווירי ולא כלפי חברות התעופה עצמן – מצביעה על שינוי שיח בתעשיית התעופה, ופתיחת חזית מול מוסדות שבעבר נחשבו לבלתי ניתנים לביקורת ציבורית.
נוסעים שרוצים לעקוב אחרי התפתחות הקמפיין מוזמנים להיכנס לעמוד הייעודי באתר ריינאייר – שם יוכלו גם לבדוק האם הטיסה שלהם נפגעה מהעיכובים שנגרמו בשל פיקוח אווירי. החברה מבטיחה לעדכן את הרשימה אחת לשבוע, ולפרסם מדי חודש את המדינות הגרועות ביותר באירופה מבחינת ביצועי פיקוח אווירי.
מעבר למדינת האם של ריינאייר, אירלנד, הידועה בשנים האחרונות בגישה אנטי ישראלית, לחברה בעבר היו טענות גם על כך שהיא נאלצת להשתמש בטרמינל 3 היקר יותר, במקום בטרמינל 1 שמאפשר ירידה ועליה למטוס במסוע מדרגות והגעה מהירה למסלול ההמראה, כך שהמטוסים יכולים להיות בתנועה יותר זמן, מהלך קריטי לחברות לואו קוסט שמעדיפות שלא להתחבר ל"שרוול" בשדות תעופה, הכרוך בעלויות גבוהות ובזמן שהייה ארוך יותר על הקרקע.