חודש הסיילים הגדול ברשת: כך תשמרו על הכיס ועל הביטחון האישי שלכם

נובמבר מביא איתו את שופינג IL יום הרווקים הסיני, הבלאק פריידי והסייבר מאנדיי אבל גם שלל מלכודות דיגיטליות וצרכניות שכדאי להיזהר מהן. איך הכל התחיל וממה אתם צריכים להתרחק

ד"ר איתי גל צילום: מעריב אונליין
שופינג אונליין
שופינג אונליין | צילום: אינגאימג'

עונת הקניות אונליין נפתחת: נובמבר נחשב לחודש הקניות הגדול בעולם, עם סדרת ימי מבצעים שהפכו זה מכבר לחגיגה צרכנית עולמית וגם ישראל מצטרפת לחגיגה. כבר בתחילת החודש מתקיים מבצע Shopping IL יוזמה ישראלית של גוגל המאגדת יותר מ־3,000 עסקים, ביניהם 300 עסקים של מילואימניקים, לצד מאות עסקים מהעוטף ומהצפון.

בהמשך, ב־11 בנובמבר יתקיים יום הרווקים הסיני שנולד באוניברסיטאות בסין והפך ליום קניות אינטרנטי בקנה מידה עולמי עם הנחות עצומות באתרים מהמזרח הרחוק כמו AliExpress Shein ו־Temu. שבועיים אחר כך, ב־28 בנובמבר יגיע הבלאק פריידי חג ההנחות האמריקני שכבש את העולם, וב־1 בדצמבר יגיע תורו של Cyber Monday יום נוסף המוקדש למבצעי און־ליין בעיקר בתחומי הטכנולוגיה והאלקטרוניקה.

שורשי חגיגת הקניות המודרנית נעוצים דווקא בארצות הברית. הביטוי "בלאק פריידי" נטבע כבר בשנות השישים בפילדלפיה, שם השתמשו בו שוטרים כדי לתאר את עומסי התנועה והכאוס ברחובות ביום שאחרי חג ההודיה, כשהמונים נהרו לקניות לקראת חג המולד. הסוחרים אימצו את המונח בהמשך, כשהבינו שדווקא "היום השחור" הוא גם היום שבו הדוחות העסקיים שלהם עוברים מהפסד (אדום) לרווח (שחור). מאז התרחב היום הזה לכל העולם, ובזכות המסחר המקוון הפך לנחלת כלל הצרכנים.

המהפכה הדיגיטלית הולידה בהמשך גם את Cyber Monday  שהומצא בשנת 2005 על ידי קמעונאים אמריקנים שרצו לעודד רכישות אינטרנטיות. יום הרווקים הסיני הצטרף לתמונה בשנות התשעים כסמל לעצמאות רווקים צעירים, וכעבור שנים אחדות זוהה על ידי ענקית המסחר Alibaba כהזדמנות עסקית אדירה. משם, הדרך להפוך את חודש נובמבר כולו למרתון הנחות עולמי הייתה קצרה מאוד.

היקף הקניות צפוי לשבור שיאים גם השנה. לפי נתוני שב״א, הישראלים הוציאו בנובמבר שעבר מעל 44 מיליארד שקל ברכישות בכרטיסי אשראי, וההערכות הן שהשנה הסכום אף יגדל. יחד עם זאת, מומחים מזהירים שההתלהבות עלולה להפוך למלכודת: העלאות מחירים מלאכותיות לפני ההנחות, פרסומות מטעות, וחשיפה גוברת להונאות סייבר.

אם לא ידעתם, משווקים רבים מעלים מחירים בשבועות שלפני נובמבר כדי להציג “הנחה גדולה” ביום המבצע. צרכנים שלא בודקים את ההיסטוריה של המחיר עלולים לחשוב שמדובר בעסקה משתלמת, כשבפועל מדובר בהוזלה מדומה. בנוסף, מומחי סייבר מזהירים מפני מתקפות פישינג - הודעות אי מייל, מסרונים או מודעות המתחזות לאתרים מוכרים, ומטרתן לגנוב פרטי אשראי.

באתרי קניות זרים כדאי לשים לב גם לנושא המכס: רכישות עד 75 דולר פטורות ממכס, אך מעל סכום זה יתווספו מסים שונים שיכולים להפוך את ה"מציאה" ללא כדאית. בנוסף, בשל העומסים הצפויים, מומלץ להזמין מוקדם ולא לחכות ליום האחרון, שכן משלוחים רבים צפויים להתעכב.

מעבר למבצעים עצמם, חודש נובמבר מפעיל על הצרכנים מנגנונים רגשיים ונוירולוגיים עמוקים. מחקרים בפסיכולוגיה של הצריכה מצביעים על כך שכל רכישה, ובעיקר רכישה "מוצלחת”, גורמת לשחרור של דופמין - מוליך עצבי הקשור לתחושת סיפוק ועונג. הדופמין מתפרש על ידי המוח כפרס, ולכן תחושת ההתרגשות ממבצע או מהנחה גורמת לרצון לחזור על הפעולה שוב ושוב. המשווקים מנצלים את ההשפעה הזו באמצעות עיצוב אתרים צבעוני, ספירות לאחור, מבצעים “לזמן מוגבל” והודעות על "נותרו רק 3 פריטים במלאי”, שמגבירים את הדחף המיידי לקנות. עבור רבים, חוויית הקנייה עצמה הופכת למעין משחק שמעניק ריגוש רגעי  גם אם המוצר שנרכש כלל לא נחוץ.

בסופו של דבר, ימי המבצעים של נובמבר הם מבחן של שליטה עצמית וצרכנות נבונה: לדעת להבדיל בין צורך אמיתי לבין פיתוי רגעי, ולזכור שהמבצעים אולי זמניים, אבל החיוב בכרטיס האשראי נשאר.

תגיות:
שופינג
/
סייבר
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף