"בקרוב יוכלו להירדם ולהתעורר ביעד": טסלה מאפשרת לסמס בנהיגה

החברה הודיעה כי היא מתכננת לאפשר לנהגים לשלוח הודעות בזמן שמערכת הנהיגה האוטונומית שלה פעילה. אילון מאסק אמר באסיפת בעלי המניות כי רמת הבטיחות של הגרסה החדשה מאפשרת להפחית את רמת הפיקוח האנושי

ד"ר איתי גל צילום: מעריב אונליין
אילון מאסק
אילון מאסק | צילום: רויטרס
3
גלריה

מאסק אמר כי טסלה "כמעט מרגישה בנוח לאפשר לאנשים לשלוח הודעות בזמן נהיגה", וציין שהחברה בוחנת מקרוב נתוני בטיחות שמראים שיפור משמעותי בגרסה הנוכחית של מערכת הנהיגה. לדבריו, האפשרות תיפתח בהדרגה "בחודש או חודשיים הקרובים", בהתאם לנתוני הבטיחות שנאספים מהגרסה החדשה, FSD 14.1.x.

מכונית טסלה
מכונית טסלה | צילום: יח''צ

מצב FSD קיצור של Full Self-Driving הוא מערכת הנהיגה האוטונומית המתקדמת ביותר של טסלה. היא משתמשת במצלמות, חיישנים, רדאר ובינה מלאכותית כדי לנתח את הסביבה בזמן אמת, ומסוגלת לשמור על נתיב, לשנות נתיב, לעצור ברמזורים ובתמרורים, לזהות הולכי רגל ולחנות את הרכב בעצמה. עם זאת, גם בגרסאות המתקדמות ביותר הנהג נדרש להישאר ערני ומוכן להשתלט בכל רגע, שכן מדובר במערכת "נהיגה אוטונומית תחת השגחה". בעתיד מתכננת טסלה לעבור למצב "ללא השגחה", שבו המכונית תנהג בעצמה לחלוטין, אך הדבר טרם אושר רגולטורית.

מאסק ציין כי נהגים רבים נאלצים כיום לבטל את מצב הנהיגה העצמית רק כדי לשלוח הודעה קצרה, ואז להפעיל אותו מחדש, וכי "דווקא השארת ה־FSD  פעיל בזמן שליחת הודעה עשויה להיות בטוחה יותר". המשמעות, לדבריו, אינה שהנהג יוכל להתעלם מהכביש, אלא שטסלה תאפשר פרקי זמן קצרים יותר של חוסר תשומת לב, כל עוד הרכב נמצא במצב יציב ובסביבה בטוחה.

שימוש בטלפון נייד בנהיגה
שימוש בטלפון נייד בנהיגה | צילום: Shutterstock

בגרסה החדשה נוספה גם מערכת התראה דינמית, שמתריעה בפני הנהג מתי עליו לשוב ולמקד את תשומת לבו בדרך. לפי הדיווחים, טסלה בוחנת מנגנון שבו רמת תשומת הלב הנדרשת מהנהג משתנה בהתאם למידת הביטחון של המערכת במצב הנסיעה. במילים אחרות, כשהמערכת "בטוחה בעצמה" ניתן יהיה להרפות מעט מהפיקוח.

היעד הבא שמאסק הציב הוא גרסה 14.3, שתושק בהמשך השנה. לטענתו, בגרסה זו הנהגים "יוכלו כמעט להירדם ולהתעורר ביעד". עם זאת, הוא הודה שהשקת הגרסאות החדשות מתעכבת בשל תיקוני באגים, וההפצה הרחבה תימשך עד סוף השנה.

המהלך צפוי לעורר תגובה רגולטורית חריפה מצד מנהל הבטיחות בדרכים האמריקני שכבר בוחן את נתוני הבטיחות שטסלה הציגה. המשרד צפוי לדרוש ראיות נוספות לכך שמערכת ה־FSD  אכן בטוחה מספיק לשימוש כמעט בלתי מפוקח. טסלה מצידה מתכוונת להשתמש בנתונים הסטטיסטיים החדשים כטיעון משפטי לכך שהפחתת הפיקוח תתרום דווקא לבטיחות.

אם יצלח המהלך, טסלה תהיה יצרנית הרכב הראשונה בעולם שתאפשר שליחת הודעות בזמן נהיגה פעילה במערכת אוטונומית, צעד שעד לאחרונה נחשב בלתי מתקבל על הדעת. אם האפשרות תוטמע ברכבים נוספים, צפויה מהפכה דרמטית שעשויה להפחית משמעותית את שיעור תאונות הדרכים וההרוגים בכבישים.

תגיות:
אילון מאסק
/
טסלה
/
רכב אוטונומי
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף