שוק ה-AI מתפוצץ, שוק החשמל מתכווץ: ישראל מתקרבת למשבר אנרגיה חמור

מנכ״ל סינרג'י כבלים מזהיר שהעולם נכנס לעידן שבו החשמל הוא גורם המגבלה המרכזי - מהדאטה-סנטרים ועד הרכב החשמלי - וקורא לישראל להקים תחנות כוח ולעבות תשתיות הולכה

אריאל פייגלין צילום: רינה נקונצ׳ני
מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר בועידת הכלכלית של מעריב | צילום: מעריב

“זה הזמן של החשמל”, הוא אומר. “כל מהפכה תעשייתית נשענה על מקור הנעה אחר - רוח, קיטור, מנוע. עכשיו הכול עובר לחשמל, לא רק בהיבט של מנוע, אלא בכלל”.

מנכ''ל סינרג'י עדן בן ארי
מנכ''ל סינרג'י עדן בן ארי | צילום: יח''צ

בסין כבר 80% מהרכבים הם חשמליים. במערב פחות, אבל המגמה ברורה”. אלא שהמהפכה הגדולה באמת מגיעה מכיוון אחר: “כל נושא ה-AI והדאטה-סנטרים. אלה אולמות ענק שמייצרים כוח מחשוב. אתה שואל שאלה את ChatGPT - מישהו צריך לחשב את זה. וכל זה צורך חשמל, וממש לא מעט”.

לדברי בן ארי, “רכב חשמלי אחד מגדיל את צריכת החשמל של משק בית בין 30% ל-50%”. את הדאטה-סנטרים, הוא אומר, קשה יותר לכמת, מכיוון שהשונות בצריכה רבה מאוד, אבל מדובר ב“צריכה עצומה”.

בעולם, לדבריו, חברות ענק כבר מקימות תחנות כוח לעצמן, “אפילו כורים אטומיים קטנים”, כדי לספק את הצריכה של הדאטה-סנטרים. “בישראל חייבים להתעשת ולקדם במהירות הקמת תחנות כוח”.

אבל לא מספיק רק לייצר את החשמל - צריך גם לשנע אותו, ומכאן מגיע הצורך האדיר בתשתיות הולכה. “חשמל לא עובד ב-Wi-Fi”, הוא מזכיר. “כדי להביא אנרגיה סולארית שמיוצרת במדבר למרכזי הצריכה - צריך כבלים, צריך להגדיל את רשת ההולכה, להפוך אותה לחכמה. זה מגדיל את צריכת הכבלים בכל העולם”.

וכאן נכנסת סינרג'י לתמונה. “אנחנו נמצאים בכל המקומות האלה: דאטה-סנטרים, אנרגיות מתחדשות, תשתיות, חברת חשמל. אנחנו רואים את הביקוש העצום ופה כדי לייצר ולספק”.

לדבריו, לסינרג'י יש יכולת ייחודית, משום שיש להם “אחד המפעלים היחידים בעולם שיש לו את היכולת לייצר גם כבלי מתח נמוך, גם גבוה וגם עליון. רוב המפעלים יודעים לעשות רק דבר אחד או שניים”.

מפעל סינרג'י בשדרות
מפעל סינרג'י בשדרות | צילום: ארז ביט

“המפעל שלנו נמצא בשדרות ובשגרה הוא עובד 24/7, מכיוון שמדובר במפעל חיוני. בנס, בשבת של ה-7 באוקטובר, הוא היה בהדממה, כי המחבלים הגיעו ממש לפתח המפעל. כל שדרות נכבשה ופונתה, אבל תוך חמישה ימים חזרנו לעבודה - תחת אש - עם מחלקת חי״ר צמודה ששמרה עלינו.

בשלב מסוים, הוא מספר, התחילו במפעל לכתוב על הכבלים שמועברים לשוק המקומי והעולמי: “עם ישראל חי - מייד אין שדרות”. אחרי שחרור החטופים הוסיפו כיתוב נוסף: “ושבּו בנים לגבולם, 13 באוקטובר 2025”. “כל הכבלים שלנו יוצאים עם הכיתובים האלה”, הוא חותם. “זה הסטייטמנט שלנו - של המפעל, של המדינה, של כולנו”.

תגיות:
חשמל
/
בינה מלאכותית
/
רכב חשמלי
/
תשתיות בישראל
/
OpenAI
/
סם אלטמן
/
ChatGPT
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף