כשל תוכנה שהתגלה בעקבות ירידה לא מתוכננת בגובה של טיסת ג'טבלו מעל האוקיינוס, חשף פגיעוּת במחשב מרכזי המסייע לקבוע את זווית האף של מטוסי A320 . אלפי חברות תעופה ברחבי העולם נדרשו לעצור את הפעילות, לבצע עדכון דחוף, ובמקרים מסוימים גם להחליף רכיבי חומרה, לפני שיוכלו לשוב ולטוס עם נוסעים.
התקלָה שנמצאה במטוסי A320 קשורה למחשב מרכזי, האחראי על חישוב זווית האף של המטוס בזמן הטיסה. המחשב הזה מקבל קלט ממספר חיישנים, ובהם מד גובה, נתוני מהירות והפרשי לחץ אוויר. בחלק קטן מהמטוסים התברר שקרינה עוצמתית של התפרצויות שמש עלולה לשבש את תהליך עיבוד הנתונים ולגרום למחשב להציג ערכים חריגים.
העומק והיקף האירוע הפתיעו את התעשייה, שכן מדובר במשפחת המטוסים הנפוצה ביותר בעולם, זו שהדיחה בשנים האחרונות את בואינג 737 מהפסגה. מנגנון הבקרה שנפגע הוא קריטי, והוראות הרגולטורים היו חד משמעיות.
לכן כבר בשעות הלילה המוקדמות, אינדיגו בהודו, אייר אסיה, ויצרניות ענק כמו וויז אייר, אוסטרליות כמו ג'טסטאר וחברות יפניות, כולם עבדו במשמרות כפולות כדי להשיב את המטוסים לשמיים. ביפן, למשל, אנה ביטלה 95 טיסות ביום אחד בלבד, פגיעה שהשליכה על יותר מ־13 אלף נוסעים.
התקלה איימה להכניס למערבולת את סוף השבוע העמוס ביותר בשנה מבחינת תנועת נוסעים. עם זאת, חברות כמו אמריקן איירליינס דיווחו שהמספר הראשוני של המטוסים המושבתים היה גבוה מהמציאות, והצליחו להשלים את מרבית התיקונים עוד לפני שבת בצהריים.
לפי דיווחים שהגיעו לחברות, איירבאס עצמה הפתיעה בכך שעדכנה במהלך השבת כי מספר המטוסים שיצטרכו את החלפת החומרה קטן משמעותית מהערכה הראשונית. בעוד שהגורמים המקצועיים דיברו תחילה על יותר מ־1,000 מטוסים הזקוקים לחלקים חדשים, כעת נראה שמדובר במספר נמוך בהרבה, מה שמקל על היכולת להשיב את הפעילות לשגרה.
עם זאת, לא כל השאלות קיבלו מענה. הסיבה הרשמית לתקלה, קרינת שמש עוצמתית שפגעה במערכות, עדיין נחקרת. האירוע בטיסת ג'טבלו, שבו נפגעו עשרה נוסעים בעקבות איבוד גובה קצר, מוגדר רשמית כאירוע בטיחות ברמת החומרה הנמוכה ביותר, אך חשף פתח נדיר לפגיעוּת במערכות שאמורות להיות חסינות.
מעבר לנושא הבטיחות, חברות התעופה נאבקות כעת גם במשבר לוגיסטי. ההוראה להשבית מטוס עד להשלמת התיקון, שאורך בין שעתיים לשלוש לכל מטוס, יצרה צוואר בקבוק בשרשראות האחזקה. במקביל, תעשיית האחזקה הבינלאומית ממילא סובלת ממחסור בידיים עובדות וחלקי חילוף. כל זה מציב את החברות בפני סכנה ממשית לעיכובים וביטולי טיסות בימים הקרובים.
למרות הקשיים, תמונת המצב העולמית הייתה מתונה יותר מהחשש הראשוני. בנמלי תעופה רבים נרשמו עיכובים בינוניים בלבד. אבל התלות הגבוהה ב- A320 במיוחד בחברות לואו קוסט, עלולה להביא לתנודות נוספות בלוח הטיסות, במיוחד במקומות שבהם מלאי המטוסים הרזרביים מצומצם.
גורמי תעופה באירופה ציינו כי עצם העובדה שהאירוע התרחש לפני עומס החגים של סוף השנה, ולפני תחילת עונת הסקי, עשויה לרכך את הפגיעה הכלכלית. אבל במידה והאירוע היה מתרחש שבועיים מאוחר יותר, ההשלכות היו חמורות בהרבה.
כעת בתעשייה ממתינים למסקנות עמוקות יותר, ובראשם השאלה המרכזית: כיצד קרינת שמש יכולה לשבש מערכת כה בסיסית ללא התרעה מוקדמת. מומחים מציינים כי אירוע כזה, גם אם ייסגר במהירות, יגרום לחברות התעופה ולרגולטורים לבחון מחדש את המיגון של מערכות הקרינה והבקרה.