יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על פרישת רע"מ מהרשימה, וכן על גל האלימות במגזר הערבי.

הפגנת מחאה בטמרה לאחר מות אחמד חיג'אזי. צילום: עומר אסעדי

איזה אחריות יש לך כמנהיג, שליח הציבור הערבי לכנסת, במותו של חג'אזי?
"לא נאבקנו מספיק, נכון שסגרנו את העורקים הראשיים, אנחנו נאבקים נגד הנשק, נגד כנופיות פשע. דיברנו מדם ליבנו מעל דוכן הכנסת וכנראה שכל זה לא מספיק".

לא נאבקתם מספיק או בכלל?
"בכלל אי אפשר להגיד שלא, כי עשינו דברים חשובים והעלנו את זה למודעות הכללית, כולם יודעים על הנושא הזה ויש תוכנית ממשלתית אמנם שיש לנו ביקורת חריפה כלפיה אבל היא גם נבנתה בצל המאבק שלנו וכתוצאה מהמאבק שלנו אבל ברור שזה לא מספיק. אנחנו סובלים מחמישה דברים: כנופיות פשע מאורגן, פרוטקשן, שוק אפור, נשק בלתי מורשה, וחוסר פענוח למקרי רצח. עצם העובדה שיש עוד נפגעים ערבים, עוד פשיעה אז אני מרגיש אחריות".

איפה הממשלה?
"אני חושבת שהיא בין שני דברים, בין שהיא מתייחסת אלינו כאויבים וכאל חצר אחורית".

אויבים?
"ועדת חקירה ממלכתית קבעה שהמשטרה מתייחסת אלינו כאויבים ולא כאזרחים. זה עם אחר, לא מעניין אותנו, זה מה שקבעה ועדת החקירה הממלכתית של ממשלת ישראל".

איך ממשלת ישראל מתייחסת עכשיו לערבים? מה קורה למהפך שנתניהו עבר?
"איזה מהפך? בשבועיים האחרונים ביקר אצלנו יותר מ-30 השנים שהיה בהן בתפקידים שונים".

זה מזיז משהו לקהל?
"כלום, כלום, לא תמצאו אזרחים ערביים שישמו את הפתק מחל בקלפי. חלק מדברים מתוך כעס או אדישות אבל ברגע האמת האזרחים הערביים לא ישימו את הפתק מחל".

מנסור עבאס עשה עבודה.
"מה שעשה זה טעות גדולה, ולצערי הרב נתניהו עבד עליו וזה רע מאוד. זה הצליח להוציא אותו מתוך המשותפת, אנחנו נמשיך את הדרך המוצלחת שעשינו במיוחד בשנה האחרונה, אנחנו גרמנו למרכז-שמאל להאמין שבלעדינו זה בלתי אפשרי אנחנו יכולים לראות את זה בלפיד שאומר שהמשותפת לגיטימית והוא רוצה אותה בממשלה וגם הימין הפנים שעם הכוח שלנו גם הוא לא יכול להרכיב ממשלה".

זה נתניהו עשה עם הלגיטימציה שנתן לכם.
"זה לא נתניהו שנתן לנו לגיטימציה, אנחנו לקחנו את הלגיטימציה הזאת כי הגענו ל-15 מנדטים. לו היינו שלושה מנדטים לא היינו מקבלים דבר מאף אחד. אנחנו לוקחים בזכות המאבק שלנו, אנחנו צריכים להמשיך בדרך הזאת".

הייתם 15 מנדטים בשיא הכוח שלכם. אתם 10 ביום טוב, איפה פספסתם את מנסור עבאס?
"גם בבחירות האחרונות התחלנו ב-10 מנדטים והגענו ל-15. באשר למנסור, אני מצר על כך שהוא לא הבין שדווקא את השוויון שלנו אנחנו ניקח מתוך עוצמה ואחדות ולא מתוך התרפסות. האנישם שהתרפסו בשנות ה-70-50 לא קיבלו כלום. האנשים שנאבקו בשנים האלה הם אלה שקיבלו".

כך מנסור עבאס מתייחס לנתניהו? מתרפס?
"שמעתי אותו מדבר על 'ינצל אותי, לנצל אותו'. הוא אמר לפני שבוע שהיהודים יחליטו מי יהיה רה"מ ואנחנו נעבוד מול כל רה"מ. סליחה, זה הפנמה של חוק הלאום, אתה אומר שמפתחות המדינה בידי היהודים ואנחנו קבוצה של נתינים".

הוא לא עובר את אחוז החסימה ויכול להיות שזה יעלה את נתניהו לשלטון.
"חשוב לי לשכנע את הציבור שלנו ולא את מנסור, יחד איתו יהודים דמוקרטים כי הסוגייה היא לא ערבים נגד יהודים אלא מאבק משותף למען חברה דמוקרטית. זה הסיפור של כולנו, ערבים ויהודים ביחד לכן אני אעשה הכול כדי לשכנע את הציבור שלנו למען הערכים שהם טובים לכולנו".

עבאס אומר שהוא עושה למען החברה הערבית ואתם המשותפת לא עושים מספיק.
"אנחנו הצלחנו להמשיך את 922 תוכנית ממשלתית בנוגע לאוכלוסייה הערבית לשנה נוספת כלומר שלושה מיליארדי שקלים לאזרחים הערבים זה אנחנו לפני ארבעה חודשים, הצלחנו להקפיא את חוק קמיניץ שהיה כל כך קשה עבור האזרחים הערביים".

יש רצח מתמשך בחברה הערבית שהממשלה לא מטפלת בו.
"מה עשה מנסור עבאס? מה הוא הביא? אפס, ממש אפס, דווקא הדרך של אחדות ואני מדבר על שוויון מתוך עוצמה, אחדות, כוח. זה מה שיביא תוצאות".

ח"כ עופר כסיף כותב – ישראל אשמה בטיהור אתני, טוב שתעמוד על כך לדין בהאג. חותם על כך?
"אני אומר – זכותו של העם הפלסטיני שנמצא תחת הכיבוש להיאבק נגד היכבוש בכל האמצעים. דרך אגב, אם מישהו יגיד לי 'אתה תומך בפיגועים' - לא, אני מתנגד לפגיעה בחפים מפשע, אם זה יהודים או פלסטינים, אבל הפנייה לערכאות בינלאומיות זה דווקא מאבק לא אלים וזה חלק ממאבק של עם נכבש, מה הבעיה? אני רוצה לראות את כולם יוצאים מהשטחים הכבושים, שיהיה שלום שייטיב עם הפלסטינים ועם היהודים".

אם עוצרים את אשכנזי בלונדון זה בסדר?
"הבעיה העיקרית זה מה שעשה אשכנזי ואחרים בשטחים הכבושים, די, יש עם נכבש. ארבעה מיליון פלסטיניים תחת כיבוש מתמשך. מה עושים שם הקצינים, הרמטכ"לים בשטחים הכבושים? מעניין אותי שהכיבוש הזה יסתיים".

זה מה שצריך לעשות?
"אני תומך בכל המאבק של העם הפלסטיני לסיום הכיבוש והפנייה לערכאות בינלאומיות זה חלק ממאבק צודק".

אתה מברך על ההחלטה?
"מי מפחד מבית משפט? מחקירות. אני חושב שכל זה צודק ואני תומך בכל המאבק של העם הפלסטיני למען סיום כיבוש שיביא שלום".

רצח הנשים, 27 נשים נרצחו בשנה החולפת. איך אתה מטפל?
"הכיבוש מביא גם אלימות בחברה הישראלית, מחזק את מעמד הגבר כי הוא לוחם, כל הדברים קשורים אחד בשני. צריך להביא שלום, שלום ושווין ודמוקרטיה וצדק חברתי ולהיאבק בכל הכוח נגד התופעה הנפשעת של רצח נשים, רצח הוא רצח הוא רצח. כולנו ביחד במקום הזה".