44 ימים לפני הבחירות לכנסת ה-24, מפלגת ימינה בראשות נפתלי בנט מסתמנת כלשון המאזניים שתכריע איך תיראה הממשלה הבאה, כל זאת שבמפלגה בכלל מבהירים שימליצו על בנט כמי שהנשיא צריך להטיל עליו את הרכבת הממשלה. בשיחה הבוקר (ראשון) עם ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM, הוא התייחס לפתיחת הסגר, לאפשרות, הרחוקה כרגע, שהוא ירכיב את הממשלה, וגם ליחסים עם ממשל ביידן. 

"אני רוצה לפתוח בהבעת צער עמוק על הרצח המזעזע של דיאנה רז ביום שישי", אמר בנט בתחילת הראיון. "אמא שנרצחת בתוך ביתה שלה על ידי בעלה מול ילדיה זה פשוט לא נתפס. מאז משבר הקורונה אנחנו רואים עלייה חדה של אלימות במשפחה, בכלל, וספציפית כלפי נשים. גם בנושא הזה הקורונה רק מחדדת ונותנת זרקור לבעיות יותר עמוקות. זו לא בעיה של ארגוני הנשים אלא של החברה כולה. הדבר הראשון שאנחנו צריכים לעשות כציבור זה להגביר את המודעות. יש סימנים כאלה ואחרים, כמובן שענישה ואכיפה".

לגבי הבחירות אמר יו"ר ימינה כי "עכשיו הבחירות בעצם מתחילות ואני חייב לומר, אני לא זוכר לפחות מאז כניסתי לפוליטיקה בחירות כל כך קריטיות. אנחנו חייבים להביא הנהגה חדשה לישראל אחרת אנחנו לא יוצאים מהדבר הזה".

נכון לפתוח את הסגר היום?
"כל הניהול כל כך עקום שקשה לענות, אחרי שמביאים אותך לקצה אנחנו פותחים סגר ברמת תחלואה כל כך גבוהה שברור שנראה זינוק מחודש של תחלואה וגם תחלואה קשה. לי אין כמעט ספק שאנחנו נראה עלייה בתחלואה בגלל שמה שקרה בעצם ביחד אחת הממשלה עשתה פעולה טובה והביאה את חיסוני פייזר, ביד השנייה היא פתחה את ישראל לרווחה במשך 10 חודשים והכניסה לפה את כל המוטציות שעכשיו עושות שמות במדינה. כמעט 100 אחוז מהתחלואה היום זה המוטציה הבריטית"

זה קרה ביודעין? לקחו בחשבון את התוצאה?
"אני יודע לומר שכבר מחודש מרץ האחרון, לפני כמעט שנה, הנחתי תוכנית ברורה לגבי בדיקות בנתב"ג".

גם בתקופה שלך נכנסו ארונות קבורה ותלמידי ישיבה.
"גם אז היו לי השגות מאוד גדולות על ההתנהלות אבל כשר ביטחון יכולתי לפעול. הרי כל המערכת כולל רה"מ התנגדו לקונספט הבדיקות ולמלוניות. אחר כך כשראש הממשלה בחר שלא נכנס לממשלה, פעלתי מהאופוזיציה בעניין הזה. אין פה ניהול, העסק כולו לא מנוהל ורה"מ נתניהו, מירי רגב ובני גנץ נושאים באחריות הישירה למותם של מעל ל-3,000 מתוך 5,000 הנפטרים".

נתב''ג בחוסר פעילות בעקבות ההחלטה על עצירת הטיסות (צילום: אבשלום ששוני)
נתב''ג בחוסר פעילות בעקבות ההחלטה על עצירת הטיסות (צילום: אבשלום ששוני)

איך תצליח ליישם את התוכניות בממשלה עם נתניהו והחרדים?
"אני מתכוון להקים את הממשלה, אני מבין שכרגע במספר של 12-11 מנדטים אנחנו עוד רחוקים, צריכים עוד 7-6 מנדטים בשביל שלזה יקרה. השאלה היחידה בבחירות האלה – מי המנהיג שיכול לחלץ אותנו מהכאוס, למגר את הקורונה ולייצר 400 אלף מקומות עבודה. לא כן ביבי או לא ביבי, אלא מי יודע ומי יכול להוציא אותנו". 

אתה צריך את החרדים.
"אני לא חושב שעצם נוכחות החרדים בממשלה זה ליבת האירוע. הסיפור הוא סיפור של מנהיגות ברגע שאתה יודע לפעול בצורה הגונה, עקבית ונחושה, אתה יכול לפתור את הבעיה. לכן התוכנית שאני מציג 'ישראל נקייה מקורונה' לוקחת בחשבון את המצב הפוליטי, החברתי, ובמקום לריב על החרדים על מה קורה בערים האדומות היא אומרת בוא נתמקד בניקוי הערים הירוקות ואז תהיה מעין תחרות בין ראשי העיר להתנקות מהר. אני טוען שבמקום כל היום להתעסק בלנסות לעצור אדמו"ר או לא אדמו"ר ובמה קורה בבני ברק, אם אתה בא לראש עיריית נתניה וראשון ותל אביב עם חצי מיליון בדיקות, אומר להם 'צאו תנקו את העיר', כבר שהעיר נקייה היא נפתחת מבפנים. תושבי ראשון לא יצטרכו לשלם מחיר על זה שבעיר אחרת לא מתנהגים טוב, תושבי אותה עיר לא יוכלו להיכנס לכל הערים הירוקות ומה שיקרה מאוד מהר, גם בבני ברק יהיה לחץ מלמטה למה שאר המדינה מתארגנת על עצמה ואנחנו מאחור".

רוצה להשמיע לך דברים שאמרה חגית משה קצת לאחר סגירת הרשימות. 'אני רוצה שביבי נתניהו והימין יהיה בממשלת ישראל, אני אתמוך בימינה כדי שימינה תהיה חזקה בכנסת'.
"היא סיכנה את עצמה ממילא מדובר על תמיכה מבחוץ".

יצא ממנה משהו אמיתי, אותנטי.
"אני מסתכל עלינו, אני מתכוון להחליף את נתניהו כרה"מ לא כי הוא איש רשע ולא משום סיבה אחרת חוץ מזה שהוא כבר לא יוכל לחלץ אותנו מהברוך הזה".

סער הוא פקיד שומה אפרורי?
"כבודו במקומו מונח, כל מפלגה רשאית להתמודד. אני לא ראיתי שום תוכנית שאף אחד חוץ ממני הציג. אני לא אתן לגדעון סער ציון, אני חושב שהוא פוליטיקאי מיומן, היום ישראל זקוקה למנהיג, מנהיגות אחרת, לא עוד פוליטיקאי. אני מסתכל על הרשימה שלו, במהלך כל השנה הם היו בתוך הממשלה".

אתם תתקפו אותו?
"כרגע מי שתוקף, אני כל בוקר חוטף מתקפות מסער. אני רואה קמפיין מאוד יקר שאומר שאני בכיס של ביבי וביבי תוקף שאני בכיס של לפיד. הם צריכים להחליט, אולי שביבי וסער ישבו ביחד ויחליטו".

גדעון סער, יו''ר מפלגת תקווה חדשה (צילום: מארק ישראל סלם)
גדעון סער, יו''ר מפלגת תקווה חדשה (צילום: מארק ישראל סלם)

אתה לשון המאזניים.
"אנחנו לא נמליץ לא על נתניהו, לא על סער ולא על לפיד אלא עליי, נפתלי בנט, לראשות הממשלה מהסיבה שכשר ביטחון וכאיש הייטק לשעבר אני היחיד שיודע איך לייצר מחדש 400 אלף מקומות עבודה. אין להם שמץ של מושג לחבר'ה שם כרגע'".

אתה תדע לעשות אחרת מול הממשל האמריקאי החדש?
"הולך להיות מאוד מורכב, בוא נגיד את האמת. המצב מורכב בגלל כל הרקע, זה לא רק בגלל נתניהו. יש פה ממשל עם מערכת תפיסות ששונה ממערכת התפיסות הרווחת במדינת ישראל".

היו יחסי נתניהו-טראמפ.
"חייתי הרבה מאוד שנים בארצות הברית כבוגר ואני מכיר היטב את המנטליות האמריקנית, איך עושים ביזנס באמריקה כי זה מה שעשיתי. הדרך עם האמריקאים זה להיות מאוד כנה, להסכים על מה לא מסכימים, לייצר דרך עבודה".

רוצים לחזור להסכם הגרעין.
"אני חושב שזה אסון, הסכם הגרעין כפי שהיה. אפשר לתקן את הסכם הגרעין, להכניס פיקוח אפקטיבי, פיקוח על מרכיב הנשק שנעדר שם, ועל ייצוא הטרור".