יו"ר מפלגת בל"ד שברשימה המשותפת, ח"כ סמי אבו-שחאדה, שוחח הבוקר (ראשון) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM על הפיצול של הרשימה מרע"מ, וכן על משנתו המדינית. אבו שחאדה תקף את יו"ר רע"מ, ח"כ מנסור עבאס, שאמר בראיון לעמית סגל "אני לא מחבק מחבלים".

שמעת את ח"כ עבאס מה שהוא אמר על המחבלים?
"שמעתי את האמירה האומללה של מנסור עבאס לגבי האסירים הפוליטיים".

הוא קרא להם מחבלים.
"הוא חשב שהוא עונה לעוד עיתונאי קטן וגזען במדינה והוא הסתבך. ככה זה כשקורבן מאמץ את הנרטיב של המקרבן שלו מבלי לחשוב על ההשלכות של הדבר הזה. האמת שהוא ישלם על זה מחיר כבד והוא כבר יודע. אני כבר ראיתי את הביקורת החברתית והפוליטית שהייתה, ראיתי המון פעילות ברשת החברתית נגד האמירה האומללה הזאת".

הבעיה היא המילה מחבלים או שהוא מתנער מזה שמחבקים אותם.
"הבעיה היא שאסור לנו בשום מקרה לאמץ את הנרטיב הציוני לגבי עצמנו, לגבי העם שלנו. יש לנו סיפור אחר, אנחנו תופסים אחרת את העבר, ההווה והעתיד שלנו. הדבר הכי מסוכן שיכול לקרות לעם תחת כיבוש זה שהוא יאמץ את הנרטיב של הכובש".

אתה תחת כיבוש?
"המלחמה היא על התודעה, והשפה שאתה משתמש בה היא השפה שאתה חושב בה, לכן העניין של שפה ושל טרמינולוגיה הוא קריטי. לגבי השאלה, אנחנו חלק בלתי נפרד מהעם הפלסטיני, הניסיון העיקש של התנועה הציונית להפריד בינינו לא יעבוד לא משנה מה יגידו, אנחנו חלק בלתי נפרד מהעם הפלסטיני. העניין הפלסטיני הוא עניין של כל העם הפלסטיני".

אתה תחת כיבוש?
"אין אני עצמי, אני חלק מעם ובזהות שלי כפלסטיני העם הפלסטיני נמצא תחת כיבוש. זה לא רק עניין של דעה, או תפיסת עולם. כל העולם חושב שיש כיבוש".

אתה תחת כיבוש?
"לא נוח לך עם התשובה".

אתה מתחמק, האם תושבי יפו תחת כיבוש.
"אתה מנסה להתחכם, תיתן לי להשיב תשובה מלאה".

יאיר נתניהו צייץ לפני כמה שנים שהתנועה האסלאמית בישראל היא האחות של האחים המוסלמים במצרים, חמאס בעזה. זה נכון?
"זה לא נכון ואין להם את הקשרים האלה וזה קשקוש מבחינת המבנה ההיסטורי שלנו. לגבי הדיון שקורה לאחרונה, מה שבטוח שפוליטיקה ומדיניות שופטים במבחן התוצאה. הדרך שהוביל אליה מנסור עבאס הובילה לפירוק הרשימה המשותפת, שהיה הישג פוליטי אדיר לפלסטינים במדינת ישראל. אנחנו ככל הנראה הולכים לאבד חלק גדול מהייצוג שלנו והוא מוביל את התנועה שלו שלא תעבור את אחוז החסימה, וככה לפחות נתניהו התחיל איתו את המשחק ב-0-4. אני לא חושב שזה כיוון נכון, אני בונה שהעם שלנו מודע לכל מה שקורה, קורא נכון את המפה הפוליטית ורואה שמי שבאמת נהנה ממה שעשה מנסור עבאס הוא בנימין נתניהו – אנשים צריכים להחליט. אני מניח שהציבור שלנו מספיק חכם כדי לא ליפול לפח".

תמשיכו לתת אותות הוקרה למחבלים?
"למי אתה מתכוון? על אלה שכובשים את העם שלנו? אף פעם לא חיבקנו אותם".

רוצחי יהודים.
"אני לא קורא להם מחבלים, אף פעם לא נקרא להם מחבלים. אנחנו קוראים להם אסירי חופש, או אסירים פוליטיים. החוצפה לפעמים של הכובש היא בלתי נתפסת".

אדם שעומד בתור בכניסה למועדון הדולפינריום שהורג עשרים וכמה בני נוער, או חברו במלון פארק בנתניה הורג שלושים ומשהו אנשים שיושבים בליל הסדר, האם הוא מחבל?
"זו שאלה מאוד רצינית, אי אפשר להשיב על זה בכן או לא. אני חייב להגיד, כשאנחנו מוציאים דברים מקונטקסט אתה צודק בשאלה, אבל ההוצאה של הדברים האלה מקונטקסט היא טעות. יש כיבוש, אנחנו באנו ומבקשים ממדינת ישראל בכל לשון של בקשה, בדרך הכי מנומסת בעולם, חברים אתם כובשים אותנו, הורסים לנו את החיים, בבקשה תצאו. תסיימו את הכיבוש".

למה כשבאתם לטמרה גירשו אתכם?
"העניין הוא איך אנחנו מבקשים לסיים את הכיבוש, אי אפשר לבקש יפה. יש את החוק הבינלאומי, בואו נלך להאג, אני מקבל את מה שיגידו בהאג. בואו נלך, הכיבוש מייצר דיכוי".

הוא מגדיר את המחבלים המתאבדים כפשע מלחמה. כמעט כל העולם מכיר בחמאס כארגון טרור והדיאלוג בינינו לא יכול להתחיל אם לא תפסול את השימוש בטרור בשביל משא ומתן מדיני. אפילו אבו מאזן עשה את זה.
"אני למדתי מדעי המדינה, יש ויכוח לגבי מה זה טרור. אחת ההגדרות המקובלות זה שימוש באלימות למען הגשת מדיניות או למען קידום החלטות פוליטיות. אם זאת ההגדרה המקובלת עליך כדי שנפתח בדיון בעניין, מדינת ישראל מאוד מסובכת בטרור. במקרה של מדינת ישראל כל כך מסובכת בטרור, היא צריכה להחליט, אם טרור זה דבר רע אז כיבוש זה דבר רע".