המכון הישראלי לדמוקרטיה פרסם היום (ראשון) את מדד הקול הישראלי לחודש ינואר 2021. בסקר רואיינו 605 איש ואשה בשפה העברית ו-300 בשפה הערבית, המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. 

מהסקר עולה כי 74% מהציבור הישראלי תומכים בנקיטת צעדים משפטיים ותקציביים כנגד גורמים חרדיים המוציאים הוראות והיתרים בניגוד להנחיות הממשלה למאבק במגפת הקורונה. מעניין לראות כי  למעלה מרבע (27%) מאלו המגדירים עצמם חרדים תומכים גם הם בצעדים אלה. בשאר הקבוצות על הרצף החרדי-חילוני רוב גדול תומך בצעדים אלה.

השיעור הגבוה ביותר בציבור (41%) סבור שהכוח שהפעילה המשטרה נגד הפרת ההנחיות בקרב החרדים היה חלש מדי. כשליש סבורים שהכוח שהופעל הלם את ההפרות, ואילו כ-17% מעריכים שהיה חזק מדי.

אוטובוס הוצת על ידי מפגינים בבני ברק. (צילום: דוד קשת)

בכל הנוגע למערכת הבחירות הנוכחית, רוב (58%) בציבור היהודי כבר יודע עבור איזו מפלגה יצביעו. ההבדל בין המחנות הפוליטיים גדול: בעוד בימין קיים רוב מוצק שבטוח בהעדפתו (69%), פחות ממחצית מהמשתייכים למחנה השמאל (45%) ורק 41% ממצביעי המרכז בטוחים או די בטוחים למי יצביעו במרץ הקרוב. בקרב הציבור הערבי, רק 42% בטוחים או די בטוחים לאיזו מפלגה יצביעו. 15% מהערבים ציינו כי לא יצביעו כלל, בהשוואה ל-3% מהיהודים שציינו זאת. נשים פחות בטוחות למי יצביעו: כך 64% מהגברים היהודים לעומת 53% מהנשים היהודיות, ו-49% מהגברים הערבים בהשוואה ל36% מהנשים הערביות.

רוב גדול מבין אלו שהצביעו למפלגות החרדיות ציינו כי יצביעו להן גם בבחירות הקרובות (יהדות התורה- 87%; ש"ס 72%), וכך גם בקרב מצביעי הליכוד (61%), מעל מחצית ממצביעי הרשימה המשותפת ומצביעי ישראל ביתנו, 37% מקרב מצביעי ימינה, וכשליש ממצביעי שתי מפלגות המרכז-שמאל שהתפצלו.  בקרב מי שהצביע בבחירות האחרונות למפלגות כחול-לבן והעבודה-גשר מרצ בולט השיעור הגבוה של אלה שטרם החליטו למי להצביע בבחירות הקרובות.

סקר ההצבעה החוזרת (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)
סקר ההצבעה החוזרת (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)

34% הביעו אמון בראש הממשלה נתניהו בהקשר על תפקודו במשבר הקורונה, ירידה קלה בהשוואה למדידה לפני חודשיים. האמון בראש הממשלה בציבור היהודי גבוה בהרבה ממידת האמון בו בציבור הערבי (38% ו-17% בהתאמה). האמון בשר האוצר ישראל כ"ץ בהקשר של משבר הקורונה נמוך עוד יותר - רק 23% הביעו בו די או הרבה אמון.

הציבור העניק ציון טוב למערכת הבריאות על ניהול מבצע החיסונים - שני שלישים מהציבור הישראלי נותנים למערכת הבריאות ציון טוב או מצוין. רק 11% נותנים למערכת זו ציון לא טוב עד גרוע על ניהול המבצע. מול 72% מהציבור היהודי הנותנים ציון טוב או מצוין למערכת הבריאות על ניהול מבצע החיסונים, רק 44% מהערבים נותנים ציונים אלה.

המהומות בגבעת הקפיטול בארה"ב- בקרוב בישראל? מעל שליש (37%) מהציבור הישראלי סבורים שיש סיכוי גבוה שבמהלך מערכת הבחירות יתרחשו בישראל מעשי אלימות פוליטית שיביאו לפציעה ואף למוות. מחצית מהישראלים סבורים כי הסיכוי לכך נמוך.