בעוד שמהסקר האחרון של 103FM ופאנל פוליטיקס עולה כי "יש עתיד" שומרת על כוחה כמפלגה השנייה בגודלה בישראל עם 18 מנדטים, אמר היום (שני) יו"ר המפלגה ויו"ר האופוזיציה חבר הכנסת יאיר לפיד כי הוא "לא מחרים ולא פוסל את החרדים, אבל הם צריכים לדעת שאנחנו לא מוכנים שינהלו אותנו יותר, ואותנו לא סוחטים". לפיד אמר את הדברים במשדר של המכון הישראלי לדמוקרטיה.

"אין לי בעיה שהחרדים יהיו בקואליציה, כל עוד הם מבינים שצריך לעבוד ולהתפרנס, ללכת לצבא וללמוד לימודי ליבה", אמר לפיד והוסיף: "לא ייתכן שהעול של המדינה הזו ייפול תמיד על קבוצה הולכת וקטנה של אנשים שהולכים לצבא ומשלמים מסים. אם תהיה פה ממשלה נחושה, זה לא יקרה".

באשר לשאלת הסיפוח אמר לפיד כי הוא נגד הסיפוח וכי "אין לי בעיה בבניה בתוך גושי ההתיישבות, אבל כן עם בנייה מחוץ לגושי ההתיישבות כי היא מונעת מאתנו הגעה להסכם עתידי עם הפלסטינים. אין ברירה אחרת חוץ מלהיפרד מהפלסטינים, ותפקידה של ממשלה הוא לחשוב לטווח הרחוק".

גדעון סער, יו"ר תקווה חדשה, התראיין אף הוא בכנס, ואמר על משפט נתניהו: "אם הוא משריין לרשימתו במקום ה-40 ברשימתו אדם שמפגין מול הבית של התובעת הראשית, אז מה זה אומר על העירוב בין הפוליטי לבין המשפט האישי?".

גדעון סער (צילום: צילום מסך משדר משותף המכון הישראלי לדמוקרטיה ומאקו)
גדעון סער (צילום: צילום מסך משדר משותף המכון הישראלי לדמוקרטיה ומאקו)

באשר לכהונה אפשרית של נתניהו כנשיא אמר: "אני לא חושב שצריך לבחור בנתניהו לתפקיד נשיא המדינה, לתפקיד לא צריך להיבחר אדם שעומד למשפט פלילי. אני כמובן מאחל לנתניהו שיצליח להוכיח את חפותו. חשבתי בעבר שהאפשרות הזאת קיימת, אבל זה היה לפני השימוע, לפני הגשת כתב האישום".

בנוגע לקידום זכויות להט"בים ענה סער כי "כשר פנים, הנחיתי לאפשר עלייה לארץ של בני אותו מין כזוגות על פי חוק השבות; כשר חינוך, הכרתי בארגון הנוער הגאה איגי כשווה לתנועת נוער והכנסתי את הנושא למאבק בהומופוביה למערכת החינוך. בכל הנוגע לפונדקאות ותיקון העיוות מול האבות הגאים, אנחנו נתקן את האפליה הזאת. התחייבנו על הנושא הזה ונבצע אותו".

עוד אמר סער: "אם אהיה שותף עם מפלגות שעמדתן לגבי הסדר קבע שונה לחלוטין מעמדתי, לא אסכים על ויתורים על ארץ ישראל. אבל אני לא חושב שבשנים הבאות הולכים לקרות דברים דרמטיים בתחום המדיני". בנוגע למינוי שר אוצר כמומחה חיצוני ציין כי "אציע לשותפיי לקואליציה העתידית להוציא את תפקיד שר האוצר מהמשחק הפוליטי הקואליציוני, ולנסות להגיע להבנה סביב איש מקצוע, שיעזור לנו להוציא את ישראל מהמשבר הכלכלי".

ח"כ נפתלי בנט, יו"ר ימינה: "אין הרבה שנאה בעם עצמו. תחושת האיבה קיימת בעיקר בפוליטיקה, והתקשורת - מטעמי רצון לרייטינג גבוה - מביאה לידי ביטוי את הקצוות. הבעיה היא לא בעם, אלא במנהיגות. אני משוכנע שהכישלון הוא של המנהיגות – נתניהו, גנץ, רגב, כל החבורה. אין להם את עמוד השדרה המוסרי ולומר לציבור שהחוק חל על כולם".

נפתלי בנט (צילום: צילום מסך משדר משותף המכון הישראלי לדמוקרטיה ומאקו)
נפתלי בנט (צילום: צילום מסך משדר משותף המכון הישראלי לדמוקרטיה ומאקו)

על מערכת המשפט ומשפט ראש הממשלה נתניהו ציין בנט כי: "מערכת המשפט חייבת לעבור רפורמה מהותית, דרמתית. נתניהו לא יוכל לעשות את זה. כשהקונטקסט הוא המשפט שלו, ודאי שהוא לא האיש לתקן אותה. אני לא חושב שנתניהו צריך ללכת הביתה בגלל המשפט - הוא צריך ללכת הביתה לא בגלל תיק 4,000 או 2,000 אלא בגלל 3,000 ההרוגים שהוא, רגב וגנץ אחראיים להם בגלל מחדל המוטציות בנתב"ג". 

עוד ציין בנט כי הוא מתנגד לחקיקה רטרואקטיבית, אך בעד תיחום וקיצוב כהונה של ראש ממשלה ל-8 שנים, לצד חוק שדוחה עד לסוף הקדנציה שלו את כל ההליכים המשפטיים שלו. 

לסיום אמר כי "אני לא מציע לאף אחד לא לספור אותי. אני מתמודד לראשות הממשלה כי אני חושב שהשאלה המרכזית שמיליוני המצביעים ישאלו את עצמם מאחורי הקלפי הפעם היא מי יכול להוציא אותנו מהכאוס הזה. התשובה שלי, בחוסר ענווה, היא אני. נתניהו כשל. אני מסתכל על סער ולפיד, ולא רואה שום תכנית רצינית בעניין הקורונה או הכלכלה".

ח"כ מרב מיכאלי, יו"ר מפלגת העבודה: "מציאת פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני קריטי לעתידה של מדינת ישראל. אלה שטחים שחיים בהם 3 מיליון פלסטינים. ברור שכשאנשים מאבדים את מקור פרנסתם ומתים במספרים שערורייתיים ותלמידים לא הולכים לבי"ס, זה לא בראש מעיינם של אזרחי ישראל, אבל העובדה שאנחנו חייבים לעסוק בדברים הדחופים לא אומרת שצריך להזניח את הנושא הזה, אחרת נאבד את מדינת ישראל כמו שאנחנו מכירים אותה. הציבור לא צריך להטריד את עצמו בדבר הזה. זה תפקידה של ההנהגה". על מערכת החינוך החרדית ציינה מיכאלי כי "המאבק על לימודי ליבה משובש. הבעיה היא שמדינת ישראל מאפשרת שחצי מיליון תלמידים לא יקבלו לימודים בסיסיים להתמודדות עם העולם המודרני". 

מרב מיכאלי (צילום: צילום מסך משדר משותף המכון הישראלי לדמוקרטיה ומאקו)
מרב מיכאלי (צילום: צילום מסך משדר משותף המכון הישראלי לדמוקרטיה ומאקו)

 ח"כ ניצן הורוביץ, יו"ר מרצ התייחס למערכת החינוך ואמר: "גלנט הוא שר חינוך גרוע, כי הוא לא מבין שמערכת החינוך היא לא יחידה בצה"ל - צועקים פקודה והילדים מצדיעים. העובדה שמערכת החינוך בישראל סגורה הכי הרבה ימים מכל המדינות המפותחות, זה ציון נכשל מינוס למשרד החינוך". עוד ציין כי הבעיה היא שהמערכת שלנו לא נותנת מספיק תשומת לב אישית לתלמידים. "יש להקטין את הכיתות בצורה דרמטית ולהיפרד מטירוף המבחנים והציונים. מכניסים דור שלם של ילדים לתוך מרוץ עכברים מטורף והתלמידים פעמים רבות לא מפיקים מזה דבר. צריך לעבור ללמידה בצורה אחרת לגמרי", אמר.

ניצן הורוביץ (צילום: צילום מסך משדר משותף המכון הישראלי לדמוקרטיה ומאקו)
ניצן הורוביץ (צילום: צילום מסך משדר משותף המכון הישראלי לדמוקרטיה ומאקו)

בנוגע להיערכות המדינה למשבר האקלים ציין הורוביץ כי יש להפחית פליטות ממכוניות, מפעלים ובתי זיקוק. ישראל היא מדינה קטנה, אבל יש לה יעדים והיא צריכה לעמוד בהם כחלק מהקהילה הבינלאומית. במענה לשאלה על הבטחת עתיד הדור הצעיר ציין הורוביץ כי פעל דרך ועדת החינוך בסבבים הקודמים של הקורונה כדי שהמערכת תתפקד בצורה טובה - שלא תהיה אפליה בין החינוך הממלכתי לחרדי, אבל משרד החינוך תקוע בימי הביניים. כשאהיה שר החינוך, אני מבטיח שאעשה יותר".