מפלגת הציונות הדתית, שבראשה עומד חה"כ בצלאל סמוטריץ' ובה חבר גם איתמר בן גביר, הודיעה היום (רביעי) כי חתמה עם הליכוד על הסכם עודפים לבחירות הקרובות. לפי ההסכם, מפלגת הציונות הדתית לא תתמוך בשום מועמד אחר לראשות הממשלה פרט לראש הממשלה בנימין נתניהו במשך כל תקופת הכנסת ה-24, ונתניהו ישלב את נציגי המפלגה בכל ממשלה שיקים.

בהסכם נכתב: "הליכוד יחתום על הסכם קואליציוני עם הציונות הדתית וראש הממשלה ידאג לשלב את נציגי המפלגה בכל ממשלה שיקים, כשההסכם יכלול הקמת ממשלה שתפעל לשמירה על ארץ ישראל, זהותה היהודית של המדינה, הגברת המשילות וקידום הכלכלה והרווחה של החברה הישראלית". 

הסכם העודפים של הליכוד והציונות הדתית (צילום: ללא)
הסכם העודפים של הליכוד והציונות הדתית (צילום: ללא)

בהודעה שפרסמה מפלגת הציונות הדתית, כתבה כי היא "עמדה על כך שנתניהו יתחייב בהסכם להקים ממשלת ימין עם הציונות הדתית". עוד נקבע בהסכם כי "הצדדים יקדישו את מרצם להצלחת שתי המפלגות בכנסת". 

עוד נמסר מהמפלגה: "כפי שאמרנו כל העת. בצד הטיפול במשבר הקורונה והכלכלה לא נאפשר להקים ממשלת מרכז-שמאל ולהניח את ערכי הציונות הדתית והימין בצד בשנים הקרובות. יש לנו דרך ונעשה הכל להקמת ממשלת ימין בישראל".

בצלאל סמוטריץ'. צילום: מפלגת הציונות הדתית

ההסכם עורר תגובות רבות ורבים במחנה המרכז-שמאל מיהרו לגנות אותו. יו''ר מפלגת העבודה, ח''כ מרב מיכאלי כתבה בתגובה להסכם: "האקדח שירה ברבין ובחזון השלום ב-1995 חוזר להתנקש עכשיו בדמוקרטיה הישראלית. הבחירה ברורה מתמיד: ממשלת גזענות-חסינות או חזרה לדרך רבין ולמפלגה של יצחק רבין לתיקון ושיקום בדרך של אמת. בקרב הזה אסור לנו להפסיד".

יו"ר סיעת מרצ ח"כ תמר זנדברג מסרה: "אחרי שעשה כל שביכולתו כדי לאחד בין הקיצונים והגזענים ביותר, נתניהו לוקח צעד קדימה ודואג גם להכשיר אותם לממשלה. הוא נותן מקום של כבוד לממשיכי דרכו של כהנא, שיצחק שמיר נהג להחרים את נאומיו במליאה, רק בשביל חסינות ממשפט. זו עדות לשפל המוסרי של הליכוד".

ח"כ יוסף ג'בארין כתב: "נתניהו יכול להמשיך לבקר ביישובים ערבים ולספר סיפורי מעשיות שהוא ראש ממשלה של ״כולם״, אבל נתניהו הוא אותו נתניהו המסית והגזען. גוש נתניהו הוא גוש כהניסטי הדוגל בעליונות יהודית, מהיום גם באופן מוצהר וחתום בהסכם העודפים. ב-23.3 צריך להפיל אותו."

יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד היה הראשון להגיב והתייחס לחתימת ההסכם בחשבון הטוויטר שלו: "הליכוד חתם הסכם עודפים עם מפלגת ברוך גולדשטיין ואין שם אחד שיגיד מילה. חסינות משוחד תמורת תמיכה בטרור. נתניהו עושה הכל להכניס לכנסת את מפלגת ברוך גולדשטיין, בן גביר וסמוטריץ׳ והתחייב לתת להם תפקיד בכל ממשלה שיקים".

יו"ר עוצמה יהודית בן גביר הגיב ללפיד ומסר: "הצמד טיבי-לפיד שוב נכנסים לפאניקה אחרי שהם מתחילים להפנים שאני בדרך לכנסת ובעזרת השם גם לממשלה הבאה. יש להם בהחלט הרבה סיבות טובות להיות בלחץ: הם שוב ייזרקו לאופוזיציה, ואנחנו ניישם כאן לראשונה מדיניות ימין אמיתית - במעשים ולא בדיבורים". 

בן גביר הוסיף כי "הניסיון של יאיר לפיד להציג אותי כתומך טרור, בשעה שהוא מצהיר בגאווה שיקים ממשלה בה חברי הרשימה המשותפת יהיו שרים, הוא מפגן זלזול באינטיליגנציה של אזרחי ישראל. לפיד מוכן להפקיד את בטחונם של אזרחי ישראל בידי נציגים מובהקים של ארגוני הטרור הגרועים ביותר. יש דרך אחת למנוע את זה ממנו: רק אם רשימת הציונות הדתית תהיה חזקה".

עימות בין בן גביר לעוזר ח"כ ברשימה המשותפת. צילום: עטרה גרמן

כזכור, לפי הדיווחים, ראש הממשלה בנימין נתניהו היה אחד הגורמים המשמעותיים ש"בחשו בקלחת" האיחודים בימין. בשבוע שעבר פורסם כי טרם הגשת הרשימות, הוא היה גורם מרכזי שדחק לאיחוד בין סמוטריץ' לבן גביר, שאכן יצא לפועל לבסוף.

כאמור, בישראל, הסכם עודפים הוא הסכם בין שתי רשימות בבחירות, הקובע שסכום קולותיהן ייחשב ביחד בקביעת מספר המנדטים המוקצים להן. לאחר קביעת מספר המנדטים המשותף, מחולקים המנדטים ביניהן לפי גודלן היחסי.