ח"כ יאיר גולן (מרצ) שוחח הבוקר (רביעי) עם ינון מגל ויריב אופנהיימר בתוכניתם ב-103FM על תוצאות הסקר לפיו מפלגתו לא עוברת את אחוז החסימה בבחירות הקרובות והביע אופטימיות: "זה רק סקר אחד מיני רבים, זה רק מדרבן אותנו לעבוד יותר קשה". בהמשך גינה בחריפות את הסכם העודפים שנחתם בין הליכוד לבין מפלגת הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר ואמר: "זו שערורייה, נתניהו עשה עסקה עם השטן כדי להימלט מהמשפט". 

ניצן הורוביץ מגיש את רשימת מרצ לבחירות (צילום: מרצ)

מה שלומך?
"שלומי בסדר, בדרך לדרום, עובדים קשה כדי להביא את כל המצביעים שלנו הביתה".

מה אתה אומר על הסקרים שלא מעבירים אתכם?
"אני מעריך שאנחנו נעבור זה סקר אחד מיני רבים, זה סקר שלא טוב, אנחנו מתייחסים לזה ברצינות וזה רק מדרבן אותי לעבוד יותר קשה. לומר לאנשים שלנו, אל תצביעו למפלגות אישיות או אווירה, בואו הביתה לבית האידיאולוגי שמייצג את הערכים שלכם ואת הנפש שלכם".

ברור שהשמאלנים לא התאדו, אנשים שהיו מרצ מצביעים היום למפלגת העבודה. הם אומרים שזה אותו דבר, אולי משודרג, אולי יותר פמיניסטי.
"בין מפלגת העבודה למרצ בשנים האחרונות מפלגת מרצ הפגינה רמת נאמנות גבוהה יותר לבוחריה ולכן גם מגיע לה וגם אם אתה רוצה שהכוח שלך יהיה מיוצג והקול שלך יהיה מיוצג נכון תצביע מרצ. אני קורא לכל ציבור בוחרינו, עזבו את כל מפלגות האווירה ובואו הביתה. צריך לוודא ששתי המפלגות עוברות את אחוז החסימה".

תפרוש?
"אני לא עוסק בספקולציות, אני בתחושה שנעבור. אני מניח שגם נעבור את ה-4 מנדטים".

מרצ לא חתמה הסכם עודפים עם המשותפת כי הרשימה המשותפת לא רצתה. את מי אתה מעדיף, את בל"ד או בן גביר ונועם?
"אני תוקף ימינה לא מה שנמצא משמאלי. אלא מימין לי - מפלגה פשיסטית, גזענית, אנטי דמוקרטית, שיצחק שמיר כראש ממשלה שכהנא היה עולה לדוכן היה יוצא מאולם המליאה, אני חושב שהיא לא צריכה להיות כנסת ישראל ואנחנו נתקוף את המפלגה הזאת בכל הכוח".

סגן רמטכ"ל לא תוקף כאלה שנותנים אותות הוקרה למחבלים?
"אני לא רוצה לעסוק בהם, זה לא מעניין אותי. אותי מעניינת המגמה הלאומנית, הגזענית".

איזו עמדה מוסרית זאת?
"אני לא מזדהה עם בל"ד ולא תומך בל"ד ולא הצבעתי מעולם בל"ד והם רחוקים ממני. אין לי שום עניין כרגע לעסוק בבל"ד הם לא מעניינים אותי, הם גורם שולי ולא באמת משפיע על החברה הישראלית ועל האווירה הפוליטית. אני נמצא בפוליטיקה מכיוון שאני חושב שהמגמה הלאומנית היא סכנה מהותית לביטחון ישראל, לחוסן הלאומי שלנו, לעתיד הדמוקרטי שלנו והסכנות היום למדינת ישראל הם לא משמאל אלא מימין".

בל"ד לגיטימיים לקואליציה?
"אני לא עוסק בספקולציות, אני לא מרכיב קואליציה".

בן גביר יכול?
"אני חושב שלא, לא נראה לי שניתן לגשר בין העמדות".

מה לגבי הסכם העודפים שנחתם עם הליכוד?
"זו שערורייה, במחנה הימין הדמוקרטי הליברלי של פעם האנשים האלה היו מוקצים מחמת מיאוס, ורה"מ הנוכחי שהוא אדם מושחת יעשה עסקה עם השטן בשביל שהוא יהיה רה"מ הבא ויימלט מהמשפט. זו האמת לאמיתה".

לא טעות לא לרוץ ביחד עם העבודה?
"אני מהיום שנכנסתי לפוליטיקה חשבתי שצריך להקים מפלגת שמאל ציונית אחת שתייצג את כל הציבור הזה ותיצור תחושה שהמחנה הזה צריך לחזור לשלטון. במדינת ישראל יש מצב מופרך, רוב הציבור בעמדות שמאל אבל דפוס ההצבעה הוא ימין ואת זה צריך לשנות. כדי לייצר שינוי בהקשר הזה צריך להניע את המחנה שלנו ולייצר תחושה של ניצחון. זה מחייב איחוד, לצערי זה לא קרה לקראת הבחירות האלה. זה יקרה אולי בפעם הבאה".