נסיון פסילת הרשימות לכנסת ה-24: עו"ד גיא בוסי הגיש היום (שני) את בקשת המועמדת איבתיסאם מראענה ושל מפלגת העבודה לדחות על הסף את העתירות לפסילתה. כזכור, "מרתון" הדיונים בפסילת הרשימות והמועמדים יתקיימו ביום רביעי. מדובר בשני דיונים שונים שייערכו באותו היום. מחר צפוי אביחי מנדלבליט, היועמ"ש, להביע את עמדתו לגבי הפסילות.

תשובת המשיבות לעתירה נגד אי... by maariv

כאמור, מליאת ועדת הבחירות מורכבת מנציגי הסיעות בכנסת היוצאת על פי גודלן היחסי. הדיון בעתירות אמור להיות מעין משפטי אבל נסיון העבר מלמד כי ההכרעות בו הן פוליטיות. במקרה של פסילת מועמד ההכרעה עוברת לאישור בית המשפט העליון.

ע"וד בוסי אינו כופר בטענה כי אמירותיה עלולות להכעיס, אלא טוען כי על ועדת הבחירות המרכזית לבדוק אך ורק את השאלה האם דבריה עומדים בעילות הפסילה: "המשיבות אינן מתעלמות לרגע מן העובדה, כי יתכן ויהיו כאלה שיסברו שמדובר באמירות מכעיסות. דא עקא, זאת מהותו של חופש הביטוי, שתפקידו להגן על עניינים כגון דא;  השאלה שחברי הוועדה הנכבדה חייבים לשאול את עצמם היא לא אם האמירות שצורפו לבקשות הן אמירות נעימות לכל אוזן, והיא גם לא השאלה אם הן מסכימים לתוכנן או האם הן בקונצנזוס. השאלה היחידה והמקדמית היא, אם הם עומדים בעילות הפסילה שמנויות בחוק היסוד, ולא היא".

מרב מיכאלי בכנס מפלגת העבודה. צילום: אבשלום ששוני

כזכור, מעוזיה סגל, חבר מפלגת העבודה, מפלגת עוצמה יהודית של איתמר בן גביר ומפלגת הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ', הגישו את העתירות לפסילת איבתיסאם. הן הגיעו בעקבות אמירות מהעבר שאותן ביטאה מרעאנה בחשבון הפייסבוק שלה שקוממו עליה חלקים נרחבים בחברה, הן מן הימין הפוליטי והן מן השמאל. באחת מהן, כתבה בחשבון הפייסבוק שלה בשנת 2013 כי "לא עמדתי בצפירה, הייתי בנהיגה בזמן שכל המדינה כמעט עמדה דום. אני החלטתי להמשיך לנסוע, ואלה היו 2 דקות מופלאות בזמן הצפירה". עם זאת, בראיון בחדשות 12 הביעה חרטה עמוקה על דבריה: "זה סטטוס ישן מאוד ועלוב. היום, אם הייתי משכתבת אותו, כותבת אותו מחדש, לא הייתי כותבת אותו בכלל".

בנוסף, בעקבות הבקשות שהגישו מפלגת עוצמה יהודית ורשימת הציונות הדתית לפסילת מועמדותם של הרשימה המשותפת ושל רשימת רע"ם, הגיש עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, לוועדת הבחירות המרכזית כתבי תגובה בשם הרשימות. לטענת העמותה, "בקשות הפסילה שהגיש עו"ד איתמר בן גביר מבוססות שתיהן על ראיות וטענות ישנות שמרביתן נדונו בהרחבה בעבר בבית המשפט העליון וכן על מעט פרסומים וקטעי ראיונות, חלקם בכלל של צד שלישי, וחלקם בתרגום מסולף ושגוי או שהוצאו לחלוטין מהקשרם". 

לשיטתו של המרכז, "יש לשלול מועדת הבחירות המרכזית את הסמכות לדון בפסילות של רשימות ומועמדים בבחירות לכנסת, בהיותה בלתי חוקתית. הליכי פסילה אלה פוגעים בעקרונות על פיהן הבחירות חייבות להיות שוות וכלליות וכי מתן סמכות זו לוועדה שהרכבה פוליטי פוגעת בכללי הצדק הטבעי וההליך ההוגן".

הרשימה המשותפת בחרה לבקר בחריפות את בקשת הפסילה של בן גביר וכתבה כי ״קרקס הפסילות נמשך תוך מיחזור טענות ישנות וחסרות בסיס, שכבר הופרכו. נתניהו ושותפיו מסיתים נגד ציבור שלם בניסיון ליצור כנסת ללא ערבים. כהניסטים, תומכי אפרטהייד וטרנספר לא יצליחו להשתיק את הרשימה המשותפת, שתמשיך להשמיע קול של ערכים דמוקרטיים ומוסריים: נגד הכיבוש, ההסתה והגזענות, ולמען שוויון ודמוקרטיה לכל האזרחים והאזרחיות".

עו''ד גיא בוסי (צילום: עופר ריבק)
עו''ד גיא בוסי (צילום: עופר ריבק)