יו"ר מפלגת מען ומנהל מרכז לשוויון וחברה משותפת בגבעת חביבה, מוחמד דראוושה, שוחח היום (שלישי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והבהיר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא המתחרה שלו, שכן ציין כי "הסקרים שלנו מראים שהליכוד הולך לקחת 3.5 מנדטים". הוא טען כי הרשימה המשותפת תוקפת את מפלגתו "בטענה שאנחנו ברמה של בוגדים", לדבריו. 

אתם לא מופיעים בסקרים אפילו.
"אתה מזכיר לי שפעם ב-96' ניהלתי את מערכת הבחירות של הרשימה הערבית המאוחדת, אפילו במדגם הגענו למצב שלא הופענו ולא עברנו את אחוז החסימה. למחרת בבוקר, היינו חמישה מנדטים".

"פתאום כולם אוהבים ערבים". סרטון של חד"ש

כי לא יודעים לדגום את האוכלוסייה?
"אני יודע למשל שבחלק גדול מהערוצים, כמות הדגימה של החברה הערבית קטנה, לא מספיק. כנראה שתורת הדגימה היא שונה, אם אתה מסתמך על מדגם אינטרנטי יש לך בעיה במקומות שאין בהם נגישות לאינטרנט. אם אתה מסתמך על בזק, לרוב הבתים בחברה הערבית אין בזק, אז אנחנו לא סומכים על המדגמים הארציים האלה. יש לנו שיטה אחרת והיא נותנת לנו משהו ברמה של 2.5 מנדטים עם מגמת עלייה. אנחנו עדיין מאוד אופטימיים".

רה"מ דיבר על המגזר, על כמה הוא מפתח, שאף פעם לא הסית נגד ערביי ישראל אלא נגד אלה שמנהיגים אותם. 
"הסקרים שלנו מראים שהליכוד הולך לקחת 3.5 מנדטים, זו הסכנה המרכזית. אני לא רואה שהתחרות שלי נגד המשותפת. שם הם יקבלו את ה-8-9 מנדטים שלהם. שייקחו, סחתיין. יש לי אויב אחד שזה הליכוד, שחורשים את הארץ".

מי?
"גם בנימין נתניהו עצמו וגם העסקנים שלו".

חזקים במגזר?
"אנשי הליכוד נוהרים לחברה הערבית. הם עושים חריש עמוק עם ראשי הרשויות וחברי המועצות. תולים תרומות ממשלתיות בתמיכה של חלק מראשי הרשויות".

מי המתחרה העיקרי שלך?
"ביבי ואפתיה של החברה הערבית. המשותפת ייקחו את ה-8-9 מנדטים. אני רוצה לוודא שה-12 מנדטים הנוספים שהחברה הערבית יכולה לתת, שילכו למקום שיכול לעשות עם זה משהו טוב לחברה הערבית, ולא רק לגנוב קולות".

מנסור עבאס נעלם.
"העלימו אותו, מה זה נעלם? הוא עושה להם הרבה נזק בחלק מהמרוץ שלו והייתה כנראה החלטה בתנועה האסלאמית להעלים אותו תקשורתית. הוא עושה הרבה טעויות, כנראה שחלק מהן מביכות אותם ומורידות אותם בסקרים. המפלגה קיימת מ-96', הם ואנחנו בסקרים הארציים מופיעים כמעט באותה רמה".

הם עברו את אחוז החסימה אתמול.
"רק אצל קמיל פוקס, אני מקווה שהם יעברו את אחוז החסימה. יש משבר אמון גם בינם לבין שאר הציבור הערבי בגלל סיפור האהבה שלהם עם בנימין נתניהו. ראינו את ההתבטאות של נתניהו אתמול, כאילו הוא מנסה לעשות דיסטנט מסוים אבל בפועל זה סוג של ניפוח המעמד שלהם ולשים אותם בחזרה בפוקוס של התקשורת. יש סיפור אהבה בלתי ידוע לציבור, שניהם מנסים להגיד שזה לא נכון אבל כנראה ששניהם מרוויחים מהסיפור הזה".

הוא אמר מחבלים.
"אני חושב שחלק מההתבטאויות לא ראויות לא לו. אני לא חושב שזה ראוי, אני חושב שחלק מההתבטאויות צריכות להיות מותאמות. לנו לחברה הערבית יש שתי אוזניים שצריך לדאוג להם - גם האוזן הישראלית יהודית וגם לאוזן הפלסטינית, אנחנו צריכים לכבד את שתי האוזניים האלה. הנושא הישראלי פלסטיני הוא לא הדבר המרכזי שאנחנו צריכים להתמקד בו, אלא בנושאים חברתיים כלכליים ובמקומות כאלה הוא היה צריך לברוח ממקום כזה".

חיבוק מחבלים זה קו אדום אצלנו.
"אני רגיש לכל הקווים האדומים, אני מכיר אותם, אבל גם הציבור הערבי בישראל גם לו יש קווים אדומים, הוא לא צריך להיות חלק מהבלגן הישראלי פלסטיני. אנחנו צריכים להיות במקום שמביא אותנו להישגים בנושאים חברתיים כלכליים. אנחנו לא צריכים להיות חלק מכל סוגיה בעולם".

אתה לא מצליח בסקרים.
"אנחנו עדיין לא ממריאים בסקרים הארציים, אנחנו מאמינים שנצליח לחדור את התקרה הזאת. בהחלט יש עבודת שטח בשבועיים האחרונים עשינו המון עבודת שטח, אבל בו בזמן אנחנו גם מול מתקפה משומנת של המשותפת, שקודם כל טענה שאנחנו ברמה של בוגדים שמקבלים את מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, כאילו שהם לא מקבלים אותה".

אתה מקבל?
"אני מקבל את מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לפי לשון שני החוקים – חוק הבחירות, שאם אתה לא מקבל אתה לא יכול להיכנס לכנסת. ברגע שאתה אומר לא, מי שיגיד לא נפסל אוטומטית. שלא יעשו צחוק מאנשים. חוק אחר – כבוד האדם וחירותו. אנחנו מקבלים את כללי המשחק, אני מכיר במקום שאני חי בו כמציאות שאסור להתנגד לה. אנחנו צריכים למצוא דרך לחיות במציאות הזאת".