יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', התראיין הבוקר (חמישי) לגל"צ אצל קרן מרציאנו ואודי סגל. הוא מתח ביקורת על נתניהו, עמו חתם על הסכם עודפים, ואמר: "הוא לא מספיק, לאורך שנות שלטונו הוא לא פיתח עמוד שדרה ופזל שמאלה". כמו כן, באשר להתנהלות מול האמריקאים הבהיר: "אנחנו לא עובדים אצלם, אנחנו חולקים אינטרסים משותפים ועושים מה שנכון לנו".

איתמר בן גביר על פסילתה של אבתיסאם מראענה מהתמודדות לבחירות (צילום: עוצמה יהודית)

האם אתה מאמין לנתניהו שיקדם מדיניות ימין? ומה החבל שאתה נותן לו לקדם משא ומתן עם הפלסטינים?
"אני יכול לומר שפוליטיקה זה לא עניין של אמונה, אלא כוח. נתניהו תמיד ניסה ללכת לממשלות אחרות, פעם עם ברק, הפריטטיות המופרכת של למנות את אבי ניסנקורן לשר משפטים".

בעצם נתניהו היה מאוד דומיננטי בחיבור הזה שלכם עם נעם ובן גביר, אבל עכשיו הוא מנסה להתרחק מהחיבור הזה. 
"אתם רק מחדדים את זה שנתניהו לא מספיק. אתם הסברתם הכי טוב למה נתניהו עדיין לא פיתח עמוד שדרה גם אחרי כל כך הרבה שנות שלטון, ותמיד פוזל שמאלה כדי לקבל אישור מהשמאל, שאלו פועלים בסטנדרטים כפולים. לשמאל אין בעיה עם מס' 7 בעבודה, זה הסטנדרט".

האם תדרשו תפקיד לבן גביר?
"ממש לא, עוד לא דיברתי על התפקידים. אני אגב חושב שיש משהו מסוכן בקבוצה שמדירים אותה מהדמוקרטיה. לשיטתכם, האנשים שמחזקים את בג"ץ, הם אלו שקבעו שבן גביר הוא חלק מהמערכת הדמוקרטית".

יש לך אומץ לומר לנתניהו שלבן גביר יהיה תפקיד כשר?
"לא, מה פתאום. אני הייתי ארבע שנים חבר כנסת מן המניין, וזה מספיק. אני לא מציב דרישות, נצטרך לסכם על קווי יסוד – חילוק התיישבות ועוד, צריך להוביל שורת מהלכים דרמטיים כדי לתקן את מערכת המשפט ולתכנן מערכת בריאה יותר".

תהיה מוכן לחסינות לנתניהו?
"עמדתי היא שבאופן בסיסי לתת לחוק צרפתי, כאשר לא מדובר בעבירות כבדות, ראש ממשלה לא צריך לעמוד תחת כתב אישום. אתם מכירים את עמדותיי ויש לי השקפת עולם דמוקרטית מאוד ברורה, אני רוצה מערכת משפט חזקה ועצמאית שמבצעת את תפקידה".

אנחנו שואלים על חוק צרפתי רטרואקטיבי שיחלץ את נתניהו. האם תתמוך בכך?
"מי שנמצא במרכז אלו האזרחים שצריכים לקבל מדינה טובה. אני לא עונה כי אני לא רוצה לשתף פעולה. תקשיבו טוב, אחת הסיבות שבגללה מדינת ישראל תקועה זו הפרסונליזציה. אני מנסה לקחת את הדיון לעקרונות: העקרון הראשון הוא שלא יכול להיות שפקיד יסכן את בחירת העם וידיח ראש ממשלה, העקרון השני, הוא שכשיש ראש ממשלה אנחנו רוצים שישקיע את כל כוחו בשירות שלנו ושלא ישקיע את זמנו בניהול משפט בנושאים פחות רלוונטיים. נתניהו עובר רדיפה וזהו עקרון שלישי. עקרון רביעי שאותי מעניין, זה שחלק מהניסיון לתקן את מערכת היחסים, צריך חסינות לחברי כנסת, שנועדה לבסס את הפרדת הרשויות. הסירוב שלי מתעסק בפרסונה".