המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה, חתמו היום (שלישי) על מסמך נאמנות לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפיו בתחום הבחירות הן יהיו חלק מ"בלוק" עם הליכוד, ולא יוכלו לנהל משא ומתן עצמאי עם מפלגות אחרות. בניגוד אליהן, מפלגת הציונות הדתית בראשות ח"כ בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר סירבה לחתום על המסמך.

מטעם הציונות הדתית נמסר: "אין לנו כוונה לחתום על 'מכתבי נאמנות' שהוכחו כחסרי משמעות בעבר ולא הביאו לממשלת ימין. הנאמנות היחידה שלנו הינה לדרך ולערכים ונהיה חלק רק מממשלה שתבטא אותם".

לאחר פרסום הודעת מפלגת הציונות הדתית, פרסמה מפלגת הליכוד חלק מהסכם העודפים, עליו חתם סמוטריץ' עם הליכוד לפני כמעט שבועיים, בו הוא מתחייב שימליץ על נתניהו לראשות הממשלה. "הליכוד והציונות הדתית מכירים בצורך בהקמת ממשלת ימין חזקה בראשות יו"ר הליכוד מר בנימין נתניהו, ממשלה שתפעל לשמירה על ארץ ישראל, זהותה היהודית של המדינה, הגברת המשילות וקידום הכלכלה והרווחה הישראלית", תמצית ההצהרה עליה חתם סמוטריץ' ב-9 בפברואר, ופורסמה כעת, ככל הנראה במטרה להביכו. 

המסמך שנחתם בין הליכוד והציונות הדתית (צילום: ללא)
המסמך שנחתם בין הליכוד והציונות הדתית (צילום: ללא)

במפלגת הציונות הדתית הגיבו לפרסום ואמרו: "שמחים שהליכוד מפיצים את הסכם העודפים שנחתם בין הליכוד לציונות הדתית (הגלוי לעין כל בוועדת הבחירות) ושעליו יו״ר הציונות הדתית לא הסכים לחתום עד שנתניהו התחייב בחתימתו לקווי יסוד ברורים של ממשלת ימין, ובהם: שמירה על הזהות היהודית של מדינת ישראל, שמירה על ארץ ישראל וחיזוק ההתיישבות, תיקון מערכת המשפט ועוד. הציונות הדתית מחויבת רק לדרך ולערכים ולא לאדם כזה או אחר ותהיה חלק רק מממשלה שתממש אותם בפועל".

יו"ר הקואליציה וסיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר, אמר מוקדם יותר על חידוש בלוק הימין: "איחוד גוש הימין חשוב לנצחון הימין. היינו ונשאנו מאוחדים, לא יצליחו להפריד ביננו. בע״ה נפעל ביחד למען עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל".

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, כתב בתגובה לפרסום: "נתניהו שוב מקים גוש חרדי משיחי עם ליצמן, דרעי, סמוטריץ ובן גביר. גדעון, יאיר, נפתלי, במקום להתרפס בפני דרעי וליצמן, תצטרפו ליוזמה שלי ותתחייבו להקים ממשלה ציונית וליברלית בלי ש"ס ויהדות התורה". בנוסף כתב בחשבון הטוויטר שלו בתגובה: "ומה עם עבאס?".

כזכור, באוקטובר 2019, לאחר הבחירות לכנסת ה-22, חתמו מפלגות הגוש התומך בנתניהו, שאז כלל גם את מפלגת ימינה, על מסמך נאמנות לנתניהו, והקימו בלוק שנותר מגובש לאורך המשא ומתן הקואליציוני.

עם זאת, ימינה לא חתמה לבסוף על המסמך, אותו הגדירו בכירים במפלגה כ"דרישה ילדותית" ולבסוף לא נכנסה לממשלת האחדות כשזו הוקמה לאחר הבחירות לכנסת ה-23.