הפרשן הפוליטי של "מעריב", בן כספית, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל בתוכניתו ב-103FM, והתייחס למצבו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בסקרים, ולאפשרות שיצליח להשיג חסינות או לבטל את משפטו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר 'אנחנו כפסע מממשלת ימין על מלא', אבל על פי כל הסקרים האחרונים, כולל הסקר ששידרתי עכשיו, הוא ממש לא שם. מה דעתך על זה?
למה לא? הוא בהחלט יכול להיות שם. קודם כל, הוא בונה על נפתלי בנט, וברגע שתוסיף לו את בנט זה הפסע שהוא מדבר עליו. עכשיו אל תשכח שנתניהו כמעט תמיד מוערך בהערכת חסר בסקרים. מה גם, אל תשכח את התוכנית שלו, שבינתיים אגב כנראה לא תתקיים ואלו החדשות הכי גרועות שהוא יכול היה לקבל, והיא להכריז על סוף הקורונה ומנוחתה עדן יומיים או שבועיים לפני הבחירות. הווריאנטים שיבשו לו את האירוע הזה. 

אז בעצם גורלו הפוליטי של נתניהו תלוי בנפתלי בנט. כמה אכזרי. 
כן, זו אמת שאנחנו יודעים לא מעט זמן. בנט יהיה ממליך המלכים, אלא אם כן נתניהו ישתה אותו בצורה אגרסיבית בשבוע האחרון, ויוריד אותו למספר מנדטים חד ספרתי, ויחד איתו לא יגיע ל־61. באותו הרגע הכרכרה המלכותית הופכת לדלעת, ובנט לא ממליך ולא מלכים, וגם הסיפור של נתניהו נגמר, אבל אנחנו לא שם. אגב, אפרופו ממשלת ימין על מלא מישהו צייץ השבוע את כל הכותרות הראשיות ב'ישראל היום' שהתפרסמו ערב סגירת הרשימות לכנסת בשלושת הקמפיינים האחרונים, ותמיד היינו באותו הסיפור בדיוק. 'אנחנו ערב ממשלת ימין על מלא, אנחנו כפסע ממשלת ימין על מלא', אבל בכל פעם שהוא יכול להקים ממשלה כזו הוא לא מקים אותה בסוף ומצרף את ציפי לבני, את אהוד ברק, את יאיר לפיד, וכדומה. העניין הוא שתמיד הוא חוזר לאותה ההבטחה, ותמיד מחדש מאמינים לו.

זה פשוט לא יאומן. הוא מכריז שלעם נמאס מרוטציה, ואני הקטן שלא יודע כלום, קובע פה שזו אחת ההכרזות הכי מופרכות שנשמעו בפוליטיקה הישראלית אי פעם - הרי לא יכול להימאס לך מדבר שלא קרה. הרוטציה לא קרתה מעולם אגב, מהסיבה הפשוטה שהוא חתם על הסכם שלא הייתה לו כוונה לקיים, והפר אותו דקה וחצי אחרי שהוא נחתם, וכבר באוגוסט שהיה עליו להגיש את התקציב הדו שנתי הוא פשוט לא עשה את זה. שותפו הפוליטי גנץ גילה נרפות פוליטית שגם היא לא תאמן, ובמקום להתפוצץ עליו באוגוסט ולהגיד לו 'אדוני, או שאתה מקיים עכשיו את ההסכם או שאנחנו עכשיו מתפרקים' העדיף לחכות לאוקטובר, ואז גבי אשכנזי הוא זה שנתן את האולטימטום. לאיש אין בושה להגיד שלעם נמאס מזה, בשעה שהוא הציע את זה, וגם בסבב ב' עם מתווה הנשיא הוא הציע רוטציה. זה הקוזק הנגזל הכי קלאסי בעולם. 

אני מאמין שגם אתה ראית אתמול את הריאיון של רה"מ עם אודי סגל. הוא אמר שם שהממשלה הבאה לא תשמש אותו בכדי לחמוק מהמשפט. אתה מאמין לו?
קודם כל הוא לא הבטיח את זה. צריך לשים לב לכל מילה שהוא אומר, וגם אחרי שהוא מבטיח.

אבל זה ציטוט ישיר.
זו הייתה השאלה של אודי סגל, הוא שאל האם הממשלה הבאה לא תשמש אותו בכדי לחמוק ממשפט, והוא ענה בתגובה שהוא לא יקדם את החוקים האלה. אוקי. אז יריב לווין יקדם אותם או מולא. הוא גם אמר 'מה פתאום' אצל קרן מרציאנו, ואז קידם את כל הדברים שאמר לה שלא יקדם. אז אם הוא לא יקדם אז מישהו אחר יקדם, אז מיקי זוהר יקדם, הרי הוא הסייען השימושי שהלך להביא מיליון שקל מוועדת הכספים למשפחת נתניהו באמצע הקורונה. איך היה אומר שמעון פרס? 'אני לא עוסק בזה'. לא צריך להאמין לאף מילה שאומר נתניהו, ולצערי הרב הוא הרוויח את זה ביושר. 

אני יכול לסכם שהוא יפעיל את כל מה שיש לו בשביל לבטל את המשפט? 
אם יהיו לו 61 ידיים, וזה בספק גדול, אני לא רואה מספיק אנשים שירימו את ידיהם לחוק צרפתי רטרואקטיבי, שכן זה ערעור כל יסודות המשפט, וזה אומר בעצם ששום דבר אף פעם לא סופי, ומשפט שכבר החל אתה יכול לבטל בדיעבד. אני לא רואה את נפתלי בנט, גם אם הוא נכנס לקואליציה מרים יד לטובת הדבר הזה, אני לא רואה עוד גורמים בליכוד. המשימה שלו היא כפולה - גם להגיע ל־61 וגם לשכנע אותם להצביע לזה. אגב, הנתון הכי מדהים הוא ש־57 או 58 אחוז מכלל הנשאלים בסקר אמרו שהם לא רוצים שנתניהו ימשיך להיות רה"מ אחרי הבחירות לעומת 33 אחוז שרוצים. זאת אומרת, ש־33 אחוז זה הבלוק של נתניהו. בקרב מצביעי ימינה 70 אחוז לא רוצים שהוא ימשיך, ואלו משפטים שאי אפשר להתעלם מהם. זה מספרים דרמטיים. 

אז לפי מה שאני מבין נתניהו לא יעשה דבר בשביל לבטל את המשפט, אבל הוא יפעיל אחרים שיעשו?
לנתניהו כבר לא אכפת כל כך לשקר, אבל הוא תמיד משאיר את השביל הזה. אני כבר שומע אותו אומר 'תקשיבו טוב למה שאמרתי לאודי סגל, אמרתי שאני לא אקדם, לא אמרתי שלא יהיה חוק'. 

ואז מיקי זוהר ידידנו יוציא את זה לפועל?
זו בהחלט אפשרות. ככה או ככה מי שחושב שתהיה התחייבות מפורשת אז שידע שאין כזו התחייבות. 

בן כספית (צילום: אלוני מור)
בן כספית (צילום: אלוני מור)

לאחר מכן עלה לשידור יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, והגיב לדברי כספית.

בוא רגע נמשיך את הריאיון עם בן כספית שהתייחס לריאיון שביצע אודי סגל עם ראש הממשלה: נתניהו אמר בריאיון שהוא לא יקדם חוקים שיחלצו אותו מהמשפט, אבל כספית טוען שיהיה מישהו אחר שיעשה את זה, אולי מיקי זוהר. מה דעתך?
אני חושב שהדברים של ראש הממשלה בריאיון אתמול היו מאוד ברורים. הוא אמר שהוא לא יקדם חוק, ואמר שהוא לא זקוק לחוק כזה כי הוא יודע חד משמעית כיצד התיקים נגדו קורסים, והוא יודע שהוא בעזרת השם יוצא זכאי בבית המשפט. נתניהו אמר במפורש שהוא סומך על בית המשפט.

אז אתה, מיקי זוהר, אומר לי שגם אתה לא תהיה המוציא לפועל של הדבר הזה?
אני באמת חושב שלעסוק עכשיו בחקיקה הזו של חוק צרפתי או לא חוק צרפתי זהו ניסיון להסית את תשומת הלב מהדבר החשוב באמת והוא מה שנתניהו עושה למען כלל אזרחי ישראל. אני מדבר גם על הבאת החיסונים לארץ, וגם הניסיון לקחת את ישראל ולהביא אותה לידי פיתרון כלכלי אמיתי, ולחזור לשיא הכלכלי שהיא הייתה בו לפני משבר הקורונה. בנוסף, ישנה גם העבודה הדיפלומטית המדהימה שנתניהו עושה לטובת מדינת ישראל ברחבי העולם, והמלחמה שלו מול האיום האיראני. 

אז בוא נחזור לרה"מ שאמר 'ממשלה שאינה בראשותי היא ממשלת תחלואה'. אתה מסכים עם זה?
תראה, זו הייתה אמירה באמת תמימה.

ראש הממשלה הוא אדם תמים? קשה לי להאמין בזה. 
הוא לא אדם תמים זה בטוח, אבל הוא לא התכוון לזלזל בעניין הזה שקשור לקורונה. הוא אמר דבר אחד - הממשלה הזו היא ממשלה חולה, והסיפור הפריטטי הוא חולה ולא צריך לקיים דבר כזה. חולה פוליטית כמובן. האמירה הזו הייתה ברורה לחלוטין, ואנשים מנסים לשייך את האמירה הזו כאילו לזלזול בקורונה, אבל זה ממש שקר מוחלט. 

תראה, הוא אמר שהעם מאס ברוטציה, אבל מה לעשות שאתם הפרתם את ההסכם ולא חווינו רוטציה כי אתם הפרתם את ההסכם. 
מי שהפר את ההסכם זה בני גנץ כי מהיום הראשון הוא לא ראה בנו באמת שותפים. 

כי מהיום הראשון דרסתם אותו.
לא נכון.

למסכן הזה לא היו אפילו 100 ימי חסד.
ניסים, אני הייתי שם ואני יכול להגיד לך שבימים הראשונים השרים של כחול לבן ובראשם אבי ניסנקורן תקפו ללא הרף את ראש הממשלה, ולא פתחו אפילו טיפה את הדלת. הם הראו לנו כל הזמן כתף קרה. לאחר מכן זה הלך והידרדר משני הצדדים, עד שזה התפוצץ והלכנו לבחירות 

מיקי, לשחזר היסטוריה זו משימה מאוד קלה, אבל זה לא היה. מה שאתה אומר זה רחוק מהאמת. הרי כשביבי אומר שהעם מאס ברוטציה זה לא הגיוני כי לא חווינו אותה. 
בדיעבד, טוב שזה הסתיים. אנחנו רואים את ההתנהלות של בני גנץ ואם הוא היה ראש ממשלה מדינת ישראל לא הייתה במצב טוב. טוב שזה לא קרה. יותר מזה, אני חושב שהאשם הבלעדי בסיפור זהו דווקא בני גנץ. 

תגיד לי משהו: אתה רואה את הסקרים, ובניגוד למה שבנימין נתניהו אומר שאתם ממש כפסיעה מהקמת ממשלת ימין המספרים מראים אחרת. הבחירות רחוקות מהכרעה.
אני מסכים איתך לחלוטין שהבחירות רחוקות מהכרעה, אבל באותה הנשימה אפשר לומר שיש דרך להכריע אותם. מה זאת אומרת? שאם וכאשר אנחנו נצליח להגיע למצב שביום הבחירות אחוזי ההצבעה במעוזי הימין יהיו גבוהים אנחנו בעזרת השם ננצח את הבחירות. התפקיד שלנו, בסופו של יום, זה להעיר את השטח. רוצה לבשר שאני ורה"מ משוחחים על הדרכים להעיר את השטח הליכודי ומקווה שכבר בשבוע הבא תהיה בשורה סביב הליכוד. 

בסקר שראיתי אתמול 58 אחוז לא רוצים את נתניהו כראש ממשלה.
אני אגיד לך משהו, הדרך שלנו היא לא הדרך של האמריקאים, ובשביל לקבוע מי יהיה ראש הממשלה אנחנו צריכים לדעת מה יגידו מנהיגי המפלגות הנבחרות. מעבר לזה, בסקרים האלה אתה לא תמיד מצליח לשקף את הרצון האמיתי של הבוחרים. הדרך היחידה להיות ראש ממשלה בישראל היא לא באמצעות סקרים מחמיאים, אלא באמצעות 61 חברי כנסת שמחליטים שאתה תהיה ראש ממשלה, ובמקרה שלנו לא חסר לנו הרבה. 

אין לכם את בנט.
בנט לא אצלנו בכיס, הוא אומר בצורה ברורה שהוא יעשה הכול כדי להחליף את נתניהו, הנושא של רוטציה אין לו שום היתכנות. זה לא דבר נכון, לא רוטציה ולא פריטטיות. הדבר הנכון להקים ממשלה רגילה, לא תהיה רוטציה לא לבנט לא לסער או ללפיד, זה יהיה או נתניהו ראש הממשלה או לפיד ראש הממשלה. גם בנט וגם סער לא יקבלו את הרוטציה מלפיד כי הוא יקבל 20 מנדטים.