יו"ר מפלגת מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, שוחח היום (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד בתכניתם ב-103FM והתייחס לסערה שעורר אמש בראיון בחדשות 13, בו אמר על הודעת בית הדין בהאג לפתוח חקירה נגד ישראל כי "בצער גדול, להחלטה הזו היה מקום". 

כזכור, התגובות במערכת הפוליטית היו חריפות ותקפו את הורוביץ, ואף ח''כ יאיר גולן הבהיר כי בניגוד לשותפו למפלגה, ח''כ ניצן הורוביץ, הוא אינו מסכים עם פתיחת החקירה נגד ישראל.

בתחילת דבריו, הורוביץ פתח במתקפה על שלטון הימין בראשות נתניהו ואמר: "מי שלוקח אותנו להאג, זה הימין, נתניהו והמתנחלים וצריך להגיד את האמת. מי שבונה התנחלויות באופן פרוע, בידיעה שזה בניגוד לחוק הבינלאומי, יסבך אותנו מבחינה משפטית. אני זה שמגן על מדינת היהודים ורוצה שישראל לא תגיע להסתבכויות האלה ושחלילה שום חייל צה"ל לא יעמוד בפני ההרכאות האלה ולכן אני מאשים את ממשלת ישראל שהיא פשוט מפקירה אותנו למצב כזה, וזה פשוט מחדל מדיני".

יו"ר מרצ המשיך להפנות את האצבע המאשימה בעיקר אל הבנייה בהתנחלויות, והסביר כי "מה שהתביעה רוצה לבדוק זה את סיפור ההתנחלויות. עמדתי בעניין ההתנחלויות ידועה, אני חושב שהן הורסות את המדינה ומסבכות אותנו בעולם. טובת ארצי לנגד עיניי, אני רוצה שמדינת ישראל תפסיק איתן, תחל בתהליך שלום עם הפלסטינים, תגיע להסדר, ואז לא יהיו כל הדברים האלה. אתה חושב שאני נהנה לראות את ישראל נחקרת בעולם, מבוקרת, לא. אני רוצה שנהיה דוגמה לעולם ולא מטרה לביקורת".

הוא הוסיף והסביר כי ישראל צריכה להיות מחויבת לחוק הבינלאומי: "אנחנו לא רוצים להיות כמו סוריה ואיראן, ולא מדינה לא דמוקרטית, אלא כזו שמצייתת גם לחוק הפנימי וגם לחוק הבינלאומי כי אנו חלק ממשפחת העמים. כחלק ממנה, יש גם נורמות בינלאומיות. בית הדין חייב להתעסק בפשעי מלחמה שעשה הרוצח בשאר אל-אסד, זה דבר שהרבה פוליטיקאים ישראלים לא יגידו לכם, אני בעד חוק בינלאומי ובעד מוסדות משפטיים בינלאומיים".

עוד אמר כי על מדינת ישראל לשתף פעולה עם בית הדין הבנילאומי: "כשהתובעת בבית הדין אומרת שהיא רוצה לעשות בדיקה, אם קופצים ואומרים שהיא אנטישמית ועוכרת ישראל, זו לא תגובה רצינית ואתם יודעים שאני צודק. לצעוק כמו שביבי צודק שהם אנטישמים ורודפים את ישראל, שטויות. כבר היו בעבר בדיקות בינלאומיות ביחס למהלכים של ישראל, ואני חושב שגם בפעם הזו ישראל צריכה לשתף פעולה, ואם היא טוענת שהכל כשורה והכל תקין, להראות את החומרים והכל יהיה בסדר".

הורוביץ גם הבהיר כי הוא מפריד בין החקירה בנושא צוק איתן לבין החקירה בנושא המשך הבנייה בהתנחלויות: "קודם כל האחריות היא עלינו כמי שיושבים כאן ומבצעים את המדיניות הזו, האחריות עלינו לעשות מדיניות אחרת. אני מפריד בין צוק איתן לבין ההתנחלויות. אני מסתכל לא על מה שהם עושים או לא עושים, אלא על האינטרס של מדינת ישראל. אני רוצה מדינה יהודית ודמוקרטית ולא לשלוט על מיליוני פלסטינים, אני רוצה לצאת משם, להפסיק את הכיבוש וזאת עמדתי".

לבסוף, הדגיש: "מרצ היא מפלגת שמאל אידאולוגית, ותמיד אני אומר את האמת, ולא מנסה להתחמק כמו מפלגות אחרות. אנו בניגוד לאחרות דבקים בעמדותינו. אנו מפלגה ציונית ורוצים את טובת הארץ על שני העמים שחיים בה. יש לנו ציבור תומכים אמיתי, אנו לא פיקציה פוליטית. התמודדנו בכל מערכת בחירות מאז קום המדינה, ונתמודד גם בזאת. אני יוצא מחוזק מהימים האחרונים, לא רק שנעבור את אחוז החסימה אלא גם נתחזק".