שידור חי: אורלי עדס, מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית אמרה היום (שני) בתדרוך בראשותה לקראת הבחירות הקרובות לכנסת ש"תרחיש הייחוס שלנו הוא צפי לכ-37 אלף חולים וכחמישים אלף מבודדים בעלי זכות בחירה". בנוסף, הודיעה כי "לאור פתיחת נתב"ג אנו דנים לבחון את הנושא של פתיחת קלפי בנתבג ביום הבחירות. זה עדיין במסגרת חשיבה של הצוות המקצועי".

עדס הזכירה בפתח דברה את אישור תקציב הוועדה על ידי הכנסת מוקדם יותר: "היום בצהריים אושר התקציב לוועדת הבחירות, לרבות לשנה השוטפת. התקציב עומד על 644 מיליון שקל בערך, חלק ניכר ממנו, כ-237 מיליון שקל מהתוספת נובע מהדרישות לבחירות בצל קורונה. יש לנושא הזה השלכה ישירה על כל סעיפי התקציב. עיקר התוספת נועדה להגנה על בריאות הציבור בבואו להצביע".

עוד התייחסה לנושא משמעותי שיעסיק את הוועדה לא מעט, שמירת בריאות הבוחרים בעת מגיפת הקורונה והנגשת ההצבעה גם למבודדי וחולי הקורונה: "אנחנו עדיין נמצאים בחוסר ודאות בנושא המבודדים והחולים שיהיו ביום הבחירות. רק בימים האחרונים נפתח המשק ונפתח השמיים. כפי הנראה, נלמד את כל ההשלכות הללו לקראת יום הבחירות. אנחנו יודעים שלא נוכל להקים יותר קלפיות במתחמי האוהלים המתוכננים - 500 בכל רחבי הארץ".

היא הסבירה איך חולי הקורונה יוכלו להצביע: "כל מי שיהיו רשומים באתר משרד הבריאות כחולים יוכלו להתקשר למרכז המידע למספר ייעודי ולתאם הסעה לקלפי ספציפית. ההסעה תהיה אך ורק למי שרשום כחולה ביום הבחירות, והם יוכלו להצביע בבחירות הייעודיות - רק חולים ומבודדים. למבודדים אנו בוחנים השתתפות במימון הסעת מבודדים".

קלפי בימי קורונה (צילום: חיים לוי)
קלפי בימי קורונה (צילום: חיים לוי)

יושבת הראש הציגה את התסריט האפשרי בו ועדת הבחירות תתמודד עם מאות אלפי מבודדים: "מספר המבודדים הוא כמאה עשרים אלף. אסור להם לצאת מהבית לשום צורך. אבל לחוק הבחירות מאפשר להם יציאה אך ורק לצורך הצבעה. במגמה לשמור על בריאות הציבור כדי שיוכל להצביע , על מנת שכל אחד יידע בוודאות ששום חולה לא מגיע לקלפי שלא נתקל בדרכו להצביע בחולה, ועדת הבחירות תפעיל ביום הבחירות מערך הסעים חסר תקדים שבו נסיע בין 35-40 אלף חולים במערך יום הבחירות.

היא המשיכה: "ההסעה אישית כל חולה. ממקום מגוריו למקום ההצבעה בחולי שם ימתין לו הנהג ויחזיר לו לביתו. כל זה לוודא כדי שלא עשה עצירת ביניים בדרכו להצביע. על מנת שכל אחד מאתנו כאשר יגיע להצביע יידע בוודאות שנעשו כל המאמצים להגן על בריאותנו ולמצמם כל אפשרות להדבקה".

עוד אמרה: "בחלק מהמתחמים להצבעת חולים ומבודדים תהיה אפשרות להצבע וסע. לחלון תוצמד עמדת הצבעה. נאפשר גם הצבעה במחלקות קורונה בבית החולים. יוכלו להצביע רק חולים שיוכלו לרדת מהמיטה או להגיע עם המיטה לעמדת ההצבעה. העמדה לא תגיע אל החולים. הם יצטרכו להגיע לעמדות".

בנוסף, "חברי ועדת הקלפי יהיו מחוץ למחלקת הקורונה. הם יעקבו על ההצבעה באמצעות ערכת וידיאו וסאונד. בוחר שיתקשה במהלך ההצבעה במחלקת קורונה להצביע בשל קושי פיזי ייעזר בחולה נוסף מהמחלקה". 

עדס הזכירה את הצורך באנשים שיעזרו לוועדה ואמרה כי היא "קוראת למתנדבים בעיקר למחלימים ולמחוסנים מקרבם להתנדב. אנו זקוקים שם גם למזכירי ועדת קלפי משגיחי טוהר בחירות ומשקיפים. יש לנו חוסר ודאות מוחלט לגבי מספר החולים שיצביעו ביום הבחירות. יש פרמטרים רבים שמשפיעים. זה הוביל אותנו לנסות לגבש עוד חשיבה יצירתית מעבר לעמדות הצבע וסע. אם יהיו עומסים בקלפיות האלה נשתמש בסוג נוסף של קלפיות". 

היא ציינה גם מתווה לפיו עמדות הצבעה ימוקממו באוטובוסים "אין לנו אפשרות ליותר מחמש מאות. בניסיוון לצמצם עומסים ביום הבחירות התאמנו עם חברת אגד אוטובוסים והקמנו בהם עמדות הצבעה. נוביל את האוטובוסים לחניונים באותם מקומות. זה אוטובוס על גלגלים אבל לא קלפי ניידת. זאת קלפי עומדת נייחת. היתרון שלה שאפשר להוביל אותה למקום שבו יהיה עומס מיוחד. כרגע התאמנו כחמישים אוטובוסים כאלה. בין שניים לשלושה אוטובוסים בכל קלפי".

קלפי מיוחדת עבור מבודדי קורונה (צילום: ועדת הבחירות המרכזית)
קלפי מיוחדת עבור מבודדי קורונה (צילום: ועדת הבחירות המרכזית)

כזכור, אחד מהאתגרים המרכזיים של הוועדה הוא התנהלותה בקיום הבחירות בעת מגיפת הקורונה, והנגשת הקלפי תוך שמירה על היגיינה, סטריליזציה ובריאות הבוחרים. בבחירות הקרובות יתווספו סוגים שונים של קלפיות מיוחדות: קלפיות למבודדים, קלפיות לחולים שמחלימים בביתם, קלפיות לחולים שמאושפזים במחלקות קורונה, קלפיות במלוניות לחולים מבודדים, קלפיות בבתי אבות, דיור מוגן ומקבצי דיור.

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום את תקציב הוועדה לבחירות לכנסת ה-24 בסך של כ-675 מיליון ש"ח, לעומת כ-392 מיליון בבחירות הקודמות.

פער התקציב בין שתי מערכות הבחירות הינו בסך של כ-282.6 מיליון ש"ח והוא נובע בעיקר מקיום בחירות בצל נגיף הקורונה המחייבות לעמוד בדרישות משרד הבריאות וכתוצאה מכך להגדיל בכ-35% את מספר הקלפיות.

בבחירות הקרובות יוצבו למעלה מ-15,000 קלפיות לעומת כ-11,000 קלפיות בבחירות הקודמות, גידול של כ-35% המשפיע השפעה ישירה כמעט על כל אחד מסעיפי התקציב.