סערה פרצה היום (רביעי) במערכת הפוליטית סביב טקס קבלת הפנים שאמור היה להיערך מחר בנתב"ג לכבוד הגעתם של 300 עולים חדשים מאתיופיה, שבוטל בעקבות חשש שהמשתתפים, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ, ינצלו את הבמה לצרכי תעמולה. 

השתלשלות האירועים החלה עם פנייתה אמש של שרת התחבורה מירי רגב פנתה ליועמ"ש אביחי מנדלבליט, בבקשה למנוע מגנץ להשתתף בטקס קבלת הפנים של העולים בטענה כי זו תהיה "תעמולת בחירות של גנץ בנתב"ג" וכי אין לו זיקה לעולים, שהם האחרונים שיגיעו לארץ במסגרת מבצע "צור ישראל"

בתגובה לכך, הבוקר הודיע גנץ כי החליט שלא להשתתף בטקס עקב "הזיהום הפוליטי של נתניהו", ומעט לאחר מכן הודיעה שרת העלייה והקליטה, ח"כ פנינה תמנו שטה, על ביטול הטקס ועריכת "קבלת פנים צנועה" במקומו. היועמ"ש עצמו פסק כי אירוע קבלת פני העולים במועד זה יהווה תעמולת בחירות עבור נתניהו וגנץ באותה מידה בדיוק.

"לא אתן לרגב ולנתניהו לעשות קרקס פוליטי על גב העולים החדשים", מסרה השרה תמנו שטה בהודעתה על ביטול הטקס. "הליכוד שכח ציונות וממלכתיות מהן, ומחרב כל חלקה טובה ובעיקר קבלת פני עולים שהמתינו שנים ארוכות רק בשם פוליטיקה זולה וקישוש קולות יוצאי אתיופיה. אקבל את אחינו ואחיותינו בחום ובאהבה ואדאג שלא רגב ולא נתניהו יעשו מהם ניצבים בקרקס הפוליטי שלהם".

"למרות הערמת הקשיים על ידי נתניהו, מבצע העלאת העולים שהשרה תמנו שטה מובילה בהצלחה הוא אקט ציוני חשוב שאסור להפוך אותו לקרקס פוליטי כפי שנתניהו ביקש לעשות באמצעות שליחתו מירי רגב", מסר גנץ, שאמר לשרה כי אין לו ספק שהיא תקבל את העולים באופן מרגש, חם ומקצועי כפי שהם ראויים לו. השניים סיכמו גם כי הבאת יתר הממתינים הנוספים מאתיופיה תהיה חלק מדרישות כחול לבן לכל ממשלה עתידית.

בהודעה לתקשורת, הבהיר היועמ"ש אביחי מנדלבליט כי טרם הביע את דעתו בנושא: "בעניין השתתפות ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי באירוע קבלת הפנים לעולים חדשים, נבקש להבהיר כי הנושא עודנו נמצא בבירור בין-משרדי, וטרם גובשה חוות דעת משפטית בעניינו, שכן עדיין לא התקבלו כל ההתייחסויות הנדרשות מאת המשרדים הנוגעים בדבר. ממילא היועץ המשפטי לממשלה לא הנחה דבר בעניין. ככל שבסופו של יום, תעמוד על הפרק השתתפות של מי מחברי הממשלה באירוע,  הדבר ייבחן כמקובל לפי אמות המידה המשפטיות שנקבעו בדין, בדגש על פסיקת יו״ר ועדת הבחירות המרכזית.

מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה בירך על החלטתה של שרת העלייה לבטל את טקס קבלת הפנים. יו"ר מטה המאבק, אורי פרדניק, מסר: "טוב שנמנע קרקס פוליטי על גבם של אלפי אזרחים ישראלים הסובלים באתיופיה ובישראל. כעת התפנה זמן לרה"מ נתניהו ולרה"מ החליפי בני גנץ שלא להגיע לטקס ובמקום זאת לדאוג שהעלייה מאתיופיה תחודש עוד טרם הבחירות".

"אין שום סיבה לחגיגה כאשר הממשלה דה-פקטו מקפיאה את העלייה מאתיופיה החל מיום חמישי הקרוב. שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה כמי שהובילה את הנושא וכמי שללא מעורבותה סביר להניח כי איש מבין 2,000 העולים לא היה זוכה להתאחד עם משפחתו, השכילה להבין את המצב ולמנוע ביזוי של העלייה".