יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, נפגש עם גיל הופמן, כתב ופרשן פוליטי בכיר בג'רוזלם פוסט, לשיחה אחד על אחד במסגרת "כנס בחירות 2021" של הג'רוזלם פוסט ומעריב. הורוביץ התייחס לסיכוי שמרצ לא תעבור את אחוז החסימה, הסביר מדוע אין בכוונתו לפרוש מהמירוץ והבטיח: "לא אמליץ על אנשי ימין לראשות הממשלה. נמליץ על המועמד מהגוש שלנו שיש לו את הסיכוי הכי גדול להרכיב ממשלה".

הורוביץ התייחס לסקרים לפיהם מרצ לא עברה את אחוז החסימה וטען: "אנחנו לא מתרסקים. הימין כבר שנים עושה לנו דה-לגיטימציה. במערכת החינוך מלמדים את התלמידים ששמאלני זה בוגד. אנחנו תחת התקפה עצומה עם המון משאבים שהשלטון משקיע. אנחנו נלחמים על נפש המדינה. נתניהו מכנה בוגדים את כל מי שלא תומך בו". 

כשנשאל איזו מהאפשרויות היה בוחר - שמרצ תעבור את אחוז החסימה או שנתניהו יישאר ראש הממשלה, ענה: "כדי שלנתניהו לא תהיה ממשלה, ואנחנו מחוייבים לזה ב-200 אחוז, חייבים שתהיה מרצ. אם אין מרצ יש לו ממשלה של 61. לכן, לא רק חיוני שמרצ תעבור, גם חיוני שהיא תתחזק כי היא המרכיב הבטוח ביותר כדי לוודא שלנתניהו אין ממשלה". 

על האפשרות שיפרוש בתמורה לתפקיד שר בממשלת לפיד אמר: "מה זה פורש? אתה חושב שזה עסק אישי שלי? מרצ היא תנועה אמיתית עם עשרות אלפי תומכים בארץ. יש לנו סניפים, נציגים מוניציפליים, נציגים במוסדות הלאומיים. אנחנו לא סוגרים אותה בגלל סקר אחד, ולי גם אין סמכות כזו. אנחנו תנועה שנאבקת ונלחמת. חיוני שיהיה שמאל בכנסת, אם אין מרצ אין שמאל. אם אין מרצ יש לנתניהו ממשלת 61".

הוא הוסיף: "הדבר הכי חשוב הוא שקול השמאל ימשיך להישמע ויהיה חזק. הבחירה במרצ היא בחירה ערכית בממשלת השמאל היחידה ובחירה אסטרטגית נגד נתניהו. הוא עכשיו מכניס את היורשים של כהנא, אז המפלגה עם היורשים של שולמית אלוני לא תהיה בכנסת? אני לא מעלה דבר כזה בדעתי, ולכן אנחנו רואים התגייסות של האנשים שלנו". 

על האפשרות שישבו תחת יו"ר ימינה נפתלי בנט או יו"ר תקווה חדשה גדעון סער אמר: "למה שנשב תחת איש ימין קיצוני? אנחנו מפלגת שמאל שדוגלת בחופש ושוויון. אנחנו לא פוסלים שיהיו שותפות גם מפלגות ימין. נמליץ על המועמד מהגוש שלנו שיש לו את הסיכוי הכי גדול להרכיב ממשלה".

הוא הדגיש: "אני לא אמליץ על ראשי ימין לראשות הממשלה. אנחנו נמליץ על מישהו מהגוש שלנו - גוש המרכז-שמאל. אנחנו נדרוש את תיק החינוך הממשלה הזו, ואנחנו מבינים שנצטרך גם שותפים ממפלגות מחוץ לגוש". 

ניצן הורוביץ וגיל הופמן בכנס מעריב (צילום: מרק ישראל סלם)
ניצן הורוביץ וגיל הופמן בכנס מעריב (צילום: מרק ישראל סלם)

הורוביץ דחה את השמועה לפיה בכוונתם "למנות ערבי לשר פנים" ואמר: "אני לא ממנה שום שר בינתיים. אני רוצה לומר שיש לנו עבודה קשה בחברה הערבית, יש לנו שני נציגים ערבים בחמישייה הראשונה שלנו, וזו הפעם הראשונה שבה מפלגה פוליטית בישראל מביאה יחס כזה בקדמת הרשימה". 

הורוביץ התייחס גם למתיחות המובנית בין הקו הפרו-להט"בי של מרצ מול השמרנות של חלק מהחברה הערבית, כפי שהתבטאה בסערה שעוררה מספר 4 במפלגה, ג'ידא רינאוי זועבי, שאמרה שתימנע מהצבעה על חוק נגד טיפולי המרה ובהמשך התנצלה וחזרה בה. "יש פה קצת הכללה. זה כמו שאומרים החילוניים, הדתיים. יש ערבים שהם שמרנים וגזענים ויש להם בעיה עם כל מיני אנשים ויש גם יהודים כאלה, אגב לא מעט. אנחנו נלחמים בגזענות ובכפייה הדתית ובהומופוביה בכל מקום. הערכים שלנו לא משתנים לפי המוצא".

הורוביץ סיפר מה דעתו צריך לעשות לקידום תהליך השלום ברקע הבחירות ברשות הפלסטינית וממשל ביידן ואמר: "להתקדם בתהליך השלום זה אינטרס ישראלי עליון. זה שנתניהו מקפיא את התהליך כבר שנים, זה לא פותר את הבעיה. אתמול הוא היה בסוסיא ואני הייתי בסוסיא, באזור הפרוע שבו מתנחלים עושים פרעות בפלסטינים. הוא בא לחזק את הבן-גבירים מחברון ואני באתי לחזק את חיילי השלום שנוער הגבעות מתקיף אותם. מה האלטרנטיבה לימין היום? זה מרצ, רק מרצ". 

הוא הוסיף: "אני רוצה לחדש את תהליך השלום ותומך בפתרון שתי המדינות. יש מתווה וכולם יודעים מהו. התחלנו בתהליך והוא הוקפא, ואני חושב שהרשות היא שותף לתהליך הזה. רב הישראלים מבינים שאין פתרון אחר מלבד פתרון שתי המדינות. נתניהו הוא אחד הגורמים העיקריים שמונעים התקדמות מדינית. הממשל החדש חוזר לעמדה האמריקאית שתומכת בפתרון שתי המדינות".