"אני אופטימי": מי שהיה ההבטחה הפוליטית של מערכת בחירות 2021, יו"ר מפלגת תקווה חדשה ולשעבר איש הליכוד, גדעון סער, שוחח בכנס מעריב מבית הג'רוזלם פוסט עם הסופר והעיתונאי בן כספית, והסביר מדוע לדעתו ראש הממשלה בנימין נתניהו כל כך מתוסכל מהקמפיין שלו, ומה הסיכוי שייוותר על ראשות הממשלה.

סער השיב לאמירתה של שרת התחבורה מירי רגב שמי שלא מצביע לליכוד הוא מיזנטרופ וכפוי טובה: "יש שיח מוטרף לחלוטין, זה חלק ממנו. זה כבר מעבר למדאיג. כל פעם ההתבטאות יותר ויותר הזויה, וזו עוד התבטאות בסריה הזו. צריך להבין שיש פה דור שגדל ושומע את הדברים, וזה כבר נשמע להם נורמלי. זה דבר נורא, זה אחד הדברים שצריך לפה לשנות ביום שאחרי נתניהו. קודם כל צריך להחליף אותו ויום אחרי לדבר בשיח אחר כלפי יריבים פוליטיים. ישיבות הממשלה שהוקלטו והיינו שומעים בחדשות - דברים כאלה לא שמעתי. זה התדרדר למקומות הכי נמוכים שיכולים להיות". 

יו"ר תקווה חדשה סבור שיש אפשרות להחזיר את הגלגל לאחור: "העידן שאחרי נתניהו יהיה עידן של איחוי. אין פה פערים אידאולוגיים שהיו פה כמו לפני 20 שנה, זה הכל רעל פוליטי". 

בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)

"הבחירות מוכרעות בימים האחרונים. אני אופטימי, אנחנו שורפים את השטח, מגיעים לכל מקום", התייחס לפעילות השטח של מפלגתו. "זה אחד הדברים שבגינם אנחנו מותקפים על ידי הביביסטים בכל מקום, כי אנחנו מגיעים לאנשי הליכוד שמבינים שצריך שינוי, וזה מה שמוציא אותם מאיזון". 

זה אמיתי, אתה רואה אלימות?
"מה שהיה במוצאי שבת, בפועל זרקו נפצעים, אבנים, ביצים, יצאנו על ליווי משטרתי. כל הכנס הייתה הפרעה בלתי פוסקת באמצעות רמקולים, זו הייתה הפרעה מאורגנת של עשרות אנשים עם יסודות אלימים. במחנה יהודה למחרת ראינו גם משהו אלים, תולדה של אותה שנאה ליריבים פוליטיים, שהשם בוגד כבר מוטמע בקלות. מי עומד בראש המערכת הזו? כולם אנשי ליכוד, עם רכבים של הליכוד, ממותגים, באופן מאורגן. שמעת גינוי בימים שחלפו מאז? אדם נפגע שם ופונה. אלו דברים חמורים שלא קורים אפילו במסתרים, זה קורה בגלוי".

תיארת לעצמך שנתניהו ישלח בריונים לפוצץ לך?
"אכזבה גדולה. ביבי השתנה בתכלית השינוי במהלך השנים. הלכנו לבחירות וקיבלנו 12 מנדטים, והליכוד ספג מהלומה בעקבות המהלכים הכלכליים שהוביל. היום בדם קר הוא מדרדר את המדינה לבחירות הרביעיות כדי לא לממש הסכם שהוא חתום עליו, ואני ראיתי לנגד עיניי את השינוי הזה. יש אכזבה עמוקה ונחישות שצריך לסיים עם הדבר הזה".

כשנשאל על ההישגים שנתניהו מתפאר בהם, השיב: "הכלכלה ממש לא במצב טוב. בזבזנו את כל השנה של הקורונה, שנת משבר ומשבר הוא גם הזדמנות. לא עשינו שום דבר. שילמנו חל"ת לאנשים כדי שיישבו עכשיו בבית. אנשים מתרגלים לעבוד בשחור במקביל, הגדלנו את החוב הלאומי, והריבית הזו תגרום לכך שהכסף שהולך לחינוך ולבריאות יצטמצם, אבל מה שהכי מקומם זה שאחרי שמנעת העברת תקציב וחוק הסדרים אתה מציע את עצמך כמר כלכלה. אתה מנעת מעצמך, היית יכול להביא תקציב, מנעת את הדברים האלה אך ורק מהטעם שבמבחינה פוליטית ואישית לא רצית לקיים את ההסכם שאתה חתום עליו". 

גדעון סער, נפתלי בנט (צילום: פלאש 90)
גדעון סער, נפתלי בנט (צילום: פלאש 90)

נתניהו פרסם סרטון שבו פנה לבנט וביקש ממנו להתחייב לממשלה בלי לפיד ורוטציה. לפחות לא אמר סער. 
"אני לא פרשן פוליטי, אני חושב שבנט צריך להתנער מהפטרונות הזו של נתניהו ולהודיע שהוא לא ייכנס לממשלה שלו ושנדרש שינוי. חבל מאוד שהוא לא עושה את זה, כי המשמעות היא שבקולות ימינה יכולה לקום ממשלת נתניהו הבאה".

איפה הטעות הטקטית שלך שירדת למקום השלישי ובנט עוקף אותך?
"אני לא מנתח עכשיו את מערכת הבחירות. אחרי מערכת הבחירות אנתח אותה, עכשיו אני נלחם. הסיפור הוא לא עליי, אלא על הסיפור שמחכים לו אזרחי ישראל. האזרחים רוצים להחליף את נתניהו, לשנות את שיטת הממשלה, לטפל בכלכלה, להחזיר את הביטחון האישי בנגב ובגליל, בלוד ובדרום תל אביב, ורוצים שיטפלו בבעיות האמיתיות של החברה הישראלית. אני מקדיש את עצמי לדבר הזה ואני נלחם עם אופטימיות וביטחון שתוצאות הבחירות לא יהיו דומות לתוצאות הסקרים האחרונים". 

תסכים להקריב את עצמך ולא להיות ראש ממשלה כדי להחליף את נתניהו?
"אני לא עוסק בספקולציות. אתה שומע את בנט וליברמן, אני היחיד שלא נפסל שם על ידי אף אחד. אם תהיה אפשרות לגלות יצירתיות בהקמת ממשלה חלופית, ולנתניהו לא יהיו 61, אני מאמין שאני יכול לעשות את זה, אני הקמתי כאן ממשלות. השלב הראשון הוא למנוע מצב שבו לנתניהו ולשותפיו יהיו 61 מנדטים. רק תקווה חדשה חזקה נמצאת בנקודה הארכימדית, לכן הוא תוקף אותי בתקשורת. הוא יודע בדיוק איפה הנקודה הארכימדית לעשות שינוי, וזה אם תקווה חדשה תהיה חזקה".