רק לאחרונה הם הגיעו לגיל שבו מותר להצביע, ובקרוב הם יעשו את הדרך לקלפי בפעם הראשונה. מנגד, חבריהם שבוגרים מהם רק בשנתיים יצביעו בפעם הרביעית.

האם חוויית "הפעם הראשונה" משפיעה על האותיות הכתובות בפתק? ומה משפיע על הצעירות והצעירים בישראל וגורם להם לבחור במפלגה המועדפת עליהם?
יהלי הלוי (18) מתל אביב, חניכה במכינה הקדם־צבאית בחנתון שבעמק יזרעאל, עוד לא החליטה למי תצביע. "אתן את הקול שלי למפלגה שאסכים עם ערכיה המרכזיים. אין באמת הבדל בין ימין לשמאל, כולם די עסוקים כרגע רק בלהאשים זה את זה", היא אומרת. "אצביע למפלגה פלורליסטית באמת, שלא פוסלת אף אחד, גם אם היא לא מסכימה על הכל. מאוד חשוב בעיניי שצעירים ייקחו חלק בבחירות הקרובות כי אנחנו הקולות החדשים, אנחנו אלה שיכולים לשנות את המאזן ובאמת להשפיע".

יהלי הלוי (צילום: באדיבות המצולמת)
יהלי הלוי (צילום: באדיבות המצולמת)


לנדב עשת (19) מבת חפר ברור מה יכריע את הכף מבחינתו. "מה שמניע אותי הוא ההרכב הכללי של המפלגה, או לפחות המקומות הראשונים, המצע והאמונות - וכמובן היכולת להוציא לפועל את אותן אמונות ולפעול על פיהן". "חשוב שצעירים ייקחו חלק בבחירות, משום שדעתם חשובה לא פחות מדעתם של המבוגרים, ולעתים קרובות אנשים צעירים פחות מקובעים בבחירות שלהם ויכולים לעשות בחירות יותר מושכלות ונכונות", הוא מדגיש.

נדב עשת (צילום: באדיבות המצולם)
נדב עשת (צילום: באדיבות המצולם)


"הבחירות הקרובות ישפיעו על עתיד המדינה לאורך שנים רבות ולא רק על ארבע השנים הקרובות", משוכנע איתי לופט (18) ממבשרת ציון. "זאת מחויבות של כל אזרח, צעיר או ותיק, להצביע. הכיוון שלי בינתיים הוא ימינה או הליכוד. מה שבטוח, אני נשאר בגוש הימין".

איתי לופט (צילום: באדיבות המצולם)
איתי לופט (צילום: באדיבות המצולם)


מהעבר השני אנחנו פוגשים את דביר קלנטרוף, בן 18 מהרצליה, המגדיר עצמו כ"מעורב פוליטית, עם ידע בסיסי וקצת מעבר". קלנטרוף משתתף בחלק מהפגנות המחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אני לא חבר בתנועה פוליטית אבל מקפיד לשתף פוסטים. מה שישפיע על הבחירה שלי זה אמיתות האידיאולוגיה של המפלגה", הוא מסביר. "מפריעות לי מפלגות פופוליסטיות, חסרות אידיאולוגיה ברורה. אם המפלגה תפעל בצורה שסותרת את האידיאולוגיה שלה, הבחירה שלי בה תתערער". בבחירות הקרובות, הוא אומר, יצביע למרצ, שלטענתו "עומדת על העקרונות שלה כבר המון שנים ותמיד מוכיחה את האמינות שלה".

דביר קלנטרוף (צילום: באדיבות המצולם)
דביר קלנטרוף (צילום: באדיבות המצולם)


לעומתו, ענבר נחמיה (18) מגבעת יערים מודה שאינה מעורבת פוליטית וכנראה לא תצביע בבחירות הקרובות, אלא אם תיחשף לדעות פוליטיות שונות, מאנשים שלטעמה אפשר לסמוך עליהם.

ענבר נחמיה (צילום: באדיבות המצולמת)
ענבר נחמיה (צילום: באדיבות המצולמת)


א' הוא בן 21 מהרצליה, שמשרת באחת היחידות המסווגות בחיל המודיעין. הוא סיים לפני כשנתיים את לימודיו במכינה, ובהחלט מתכוון להצביע בבחירות הקרובות. "אני מעורב ומתעניין יחסית, אבל בגלל הצבא פחות יוצא לי להתעדכן", הוא מספר. "אני חושב שהסיכוי הטוב ביותר הוא לקואליציה ללא נתניהו, שתהיה רחבה ויציבה ככל האפשר. עוד לא החלטתי למי אצביע, אני עוד רחוק מקבלת החלטה".

עבור יובל אופמן, בת 20 מראש העין, מדובר בבחירות רביעיות בתוך שנתיים. היא משרתת כלוחמת ביחידת סנפיר, ומספרת שהיא מתעניינת בפוליטיקה ו"ראוי שהיא תעניין את כל מי שגר במדינה". אופמן מתכוונת להגיע לקלפי ואומרת כי "מה שישפיע על הבחירה שלי הוא אלה שיילחמו על שינוי. עוד לא החלטתי למי להצביע, אני נעה בין ליברמן לכחול לבן".

יובל אופמן (צילום: באדיבות המצולמת)
יובל אופמן (צילום: באדיבות המצולמת)


מנהל המכינה הקדם־צבאית בחנתון גד ספקטור מסביר כי הסיבה למגוון הדעות היא כי "במהלך השנה החניכים לומדים תכנים מגוונים על יהדות, ציונות, הומניזם ודמוקרטיה, ונערכות סדרות חינוך במקומות שונים בארץ – ירושלים, יהודה ושומרון, תל אביב וכו'. החניכים נפגשים עם נציגים מהספקטרום החברתי בישראל, ולכן אנחנו רואים מגוון דעות רחב".