המכון הישראלי לדמוקרטיה פרסם בחודש שעבר כי רק כ-40% (!) ממצביעי המרכז, השמאל והמגזר הערבי בטוחים לאיזו מפלגה הם יצביעו. מנגד, בימין, כ-70% בטוחים במי יתמכו. אלה מספרים גדולים מאוד שטומנים בחובם את העובדה העצובה – חלקים נרחבים במדינה לא מרגישים שיש להם על מי לסמוך.

את העובדה הזו, לצערי, לא אוכל לשנות – אבל היי, אולי כמה פודקאסטים מצוינים שישפכו לכם אור על המועמדים החדשים שנכנסו לזירה, על המפלגות הוותיקות שנלחמות על כל קול וגם על הסוגיות המדוברות ביותר בפוליטיקה הישראלית יצליחו להפיג את הערפל ולגבש דעה מוצקה ככל הניתן. בחרתי כמה פודקאסטים שעזרו, לי לפחות, להרגיש שאני מכירה קצת יותר, עד כמה שאפשר, את האנשים מאחורי הסיסמאות, ההשתלחויות ושלטי החוצות, בתקווה להגיע ל-23 במרץ עם החלטה. עכשיו תורכם:

למי שאוהב לשאול שאלות: "עושים פוליטיקה" / דפנה ליאל

גם אם לא היו אלה ימי בחירות, "עושים פוליטיקה" הוא פודקאסט מצוין למי ששואף לרדת לעומק נבכי הפוליטיקה הישראלית. ליאל, כתבת הכנסת של חדשות 12, בוחרת בכל פרק נושא מרתק, אורח מתאים וצוללת לתוך סוגיות אקטואליות שלא תמיד מדברים עליהן במהדורה המרכזית. היא מנסה לענות על שאלות מהותיות כמו "ביבי טוב לערבים?", "האם סיקור חיובי הוא שוחד?" ומדי פעם מתמקדת גם באדם ספציפי ומקדישה לו פרק ייחודי כמו "מי את מירב מיכאלי?". 

"עושים פוליטיקה" יתאים לכם אם מאסתם בספינים ובפייק ניוז אבל לא באמת מסוגלים לכבות את הרצון שלכם להבין מה קורה פה. אל תנטשו אותו אחרי הבחירות.

אנרגיות, אותנטיות וזיקה לצד הימני של המפה: "שיחת רקע" / שי גולדן ונדב שטראוכלר

"שיחת רקע" אמנם לא עוסק בפוליטיקה בלבד, אך אין ספק שהיא חלק בלתי נפרד ממנו, בייחוד אירועים והתרחשויות המעסיקים את הצד הימני שלה (תדמית הביביסטים, משפט נתניהו, הסכמי השלום ועוד). ככל הנראה, זה מה שהוביל גם פוליטיקאים רבים, בעיקר ממפלגת השלטון, להגיע ולהתארח בפודקאסט. 

את הפודקאסט מגישים פחות משנה נדב שטראוכלר, יועץ תקשורת ואסטרטגיה, ושי גולדן, סופר ועיתונאי, וכבר זוכים להצלחה לא רעה בכלל, בין היתר בזכות הדינמיקה המצוינת של השניים. על אף ששניהם ידועים בהשקפתם הימנית, ייאמר לזכותם שהם לא נמנעים גם מקיום ראיונות עם אנשים מהצד השני של המפה כמו גדעון לוי ואבי בוסקילה, שהתגלו כמעניינים במיוחד. 

לכבוד הבחירות, קיימו אף ראיון חגיגי עם ראש הממשלה (הפודקאסט הראשון בו השתתף), ארבעה חודשים אחרי שראיינו גם את בנו, יאיר. אז אם אתם מעוניינים לקבל זווית ימנית ובועטת על אירועי היום, תוך היכרות מעמיקה יותר עם האנשים המובילים בפוליטיקה הישראלית, תנו צ'אנס ל"שיחת רקע".

למי שמעוניין באמת להכיר את הפוליטיקאים: "שיחת השבוע" / "וואלה!"

ב"שיחת השבוע", ההסכת הפוליטי של וואלה!, מתגלה, שוב, היתרון הבלעדי של הפודקאסטים: אשליית האינטימיות. הרי לא משנה כמה ראיונות יקיימו הפוליטיקאים, בסופו של דבר, המצלמות והאולפנים עושים את שלהם ואותם מנהיגים נוטים להיראות יותר כמו פולטי מסרים ללא הכרה ופחות עוברים כאותנטיים ומשכנעים. בנקודה הזו מצטיינת "שיחת השבוע" של וואלה! שכן היא מצליחה לקיים שיחות כנות ואותנטיות, עד כמה שאפשר, עם אותם אלה שמתווכחים ללא היכר במהדורות החדשות.

מעאידה תומא סלימאן דרך נפתלי בנט ועד מיקי זוהר – כולם התיישבו לשיחה אחד-על-אחת עם טל שלו, הכתבת הפוליטית והפרשנית של וואלה!, שמצליחה להניב רגעים כנים, אמירות חדות ובעיקר, לאפשר לנו להכיר רבדים נוספים באנשים שמחליטים איך ייראו החיים שלנו פה.

הסתכלות מקיפה, חוקרת וכמובן, גם שמאלנית, על אירועי היום: "השבוע" / "הארץ"

"השבוע" הוא אחד מהסכתי האקטואליה הוותיקים בישראל. מדי שבוע העיתונאי ליאור קודנר מראיין עיתונאים אחרים ואישים בולטים על האירועים שמעסיקים את כולנו. וכן, כמו שניחשתם, באותה אוריינטציה המאפיינת את עיתון "הארץ", אך בדומה ל"שיחת רקע", תוכלו למצוא גם כאן פוליטיקאים ואנשי תקשורת מכל קצוות המפה.

אורך הפרקים נע בין 40-60 דקות וכל אחד מהם עוסק במספר סוגיות הרלוונטיות לימינו – מבריאות ומשפטים, ביטחון וכמובן, כל מה שקורה בכנסת. בשבועות האחרונים, גדל, מן הסתם, העיסוק בתכנים הרלוונטיים לאירוע הלא-מאוד-נדיר הזה שנקרא בחירות בישראל, וכדאי להאזין אם מעניין אתכם לשמוע פרשנות קצת אחרת, מתובלת באקטואליה ומגוונת יותר ממה שחשבתם.

האובייקטיבי, הספקולטיבי והסקרן: "הספינר" / חגי אלקיים שלם

מקומו של "הספינר" ברשימת הפודקאסטים שיסייעו לכם לקבל החלטה הוא תוצאה של התמדה ומסירות מצדו של חגי אלקיים שלם, פסיכולוג פוליטי שאינו מזוהה עם אף מפלגה, היוצר ומגיש את ההסכת כבר מ-2017 (!). מטרת העל שלו: להסביר ולהראות כיצד הפוליטיקאים מנסים להשפיע על המחשבות שלנו ומה מוביל אותם להצליח, ובעיקר להפסיד. 

מלווה בדף פייסבוק הנושא את אותו שם, שלם מעלה סוגיות, השערות ותחזיות על מה שעתיד לקרות בפוליטיקה הישראלית ונוגע גם בהיבטים הכלליים יותר סביב הבחירות שאינם קשורים בסיעה ספציפית כמו היצע המפלגות, ספינים, דפוסי הצבעה במגזרים השונים וכוחן של אג'נדות.

מתאים למי שאוהב לנחש, להעלות השערות ולנתח, מעבר לנורמה, את מה שקורה בפוליטיקה שלנו, בתקווה לבחור באדם הנכון.