יו"ר תקווה חדשה גדעון סער קרא היום (רביעי) בראיון לג'רוזלם פוסט לראש הממשלה בנימין נתניהו "לפרוש מהפוליטיקה במידה ולא ישיג את 61 המנדטים הנדרשים להקמת ממשלה". סער הסביר: "הוא לא יכול להמשיך ולהחזיק את המדינה כבת ערובה. אני קורא לו לשחרר את המעדת הפוליטית ולתת למדינה להמשיך הלאה". הוא ציין כי זו "הפעם הרביעית בארבע השנים האחרונות בה נתניהו קיבל הזדמנות להשיג את תמיכת רוב הציבור, ומדינות כמו ארצות הברית לא היו נותנות למועמד להמשיך ולנסות בפעם הרביעית". 

"אם נתניהו לא יצליח להשיג את 61 המנדטים הנדרשים להקמת ממשלה, עליו לפנות את הדרך למנהיג אחר לליכוד, כדי שזה יוכל לשתף פעולה עם 'תקווה חדשה' ומפלגות נוספות ולהקים קואליציה משותפת", הדגיש. כאמור, תקווה חדשה העלתה מספר רעיונות לשינויים משמעותיים בהליך בחירות במטרה למנוע קיפאון פוליטי עתידי. הם קראו בין היתר לבחור מחצית מהח"כים בבחירות אזוריות ישירות, לקצוב כהונת ראש ממשלה לשמונה שנים, להגביל את מספר השרים ומשרדי הממשלה, ולהעביר סמכויות מפתח לרשויות המקומיות.

כאשר נשאל על חקיקת הצעת חוק שתאסור על מועמד, אשר עומד כנגדו כתב אישום, להקים ממשלה, אמר סער כי לא ניתן להחיל הצעה כזו במערכת הבחירות הנוכחית, אך ישקול להעבירה לקראת הסבב הבא. מדובר בהצעת חוק שתמנע מנתניהו מלהקים ממשלה. "אתה לא יכול לשנות את הכללים באמצע המשחק", הסביר. 

בנימין נתניהו (צילום: Menahem Kahana/Pool via REUTERS)
בנימין נתניהו (צילום: Menahem Kahana/Pool via REUTERS)

בהמשך הראיון הוא ציין כי אינו מודאג מתוצאות הסקרים האחרונים, המנבאים תשעה עד עשרה מנדטים ל"תקווה חדשה" - כמחצית ממספר המנדטים של "יש עתיד" ושליש מאלו של "הליכוד". לדבריו, הדבר קורה משום שישנו אחוז נכבד מהישראלים שעדיין לא החליטו במי יתמכו. "הבחירות מתחילות עכשיו", הסביר, "רוב המתלבטים הם ימנים, ורובם רוצים להחליף את נתניהו. אין לו 61 מנדטים, ולפיד לא יכול להקים ממשלה. אנחנו המפלגה היחידה שאף מפלגה לא שוללת, נוכל להקים ממשלה אם הציבור ייתן לנו מספיק תמיכה".

"כולם יודעים שדעותיו של לפיד הן שמאל מרכז, ונהיה יותר ויותר ברור שנפתלי בנט יצטרף לממשלה בראשות נתניהו", אמר סער ותקף את יריביו. "סידור הכיסאות מחדש מסביב לנתניהו לא יביא את השינוי שהמדינה זקוקה לו", סיכם, "הוא בזבז 15 מיליארד שקלים על בחירות מיותרות רק בגלל שלא לכבד את ההסכם הקואליציוני עליו חתם. הוא ממשיך להעדיף את האינטרס האישי שלו על פני טובת המדינה".