חמישה ימים לפני הבחירות: בעקבות הכרעת בג"ץ שלא להאריך את תקנות סגירת השמיים, הודיעה היום (חמישי) וועדת הבחירות המרכזית על הצבת 4 קלפיות בנתב"ג עבור ישראלים שישובו ביום הבחירות לישראל. הקלפיות יוצבו בטרמינל הנוסעים הנכנסים עוד לפני עמדות בדיקת הדרכונים בתיאום עם רשות שדות התעופה, כאשר הצפי הוא לכמה אלפי אזרחים שיגיעו ביום הבחירות מחו"ל. ההצבעה עצמה תעשה באמצעות מעטפות כפולות.

"אחרי החלטת בג"ץ התאמנו עצמנו לסיטואציה", הסבירה מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד אורלי עדס. "לראשונה בכל מערכות הבחירות נציב בנתב"ג קלפיות לטובת ציבור הבוחרים שינחת ביום הבחירות. כפי הנראה יעמידו לרשותנו שרוול שלם בתוך השדה שם נציב מספר קלפיות, כל מי שינחת יוכל להצביע בקלפיות האלו ולהמשיך לביתו".

עדס סיפרה כי הוועדה עדיין פועלת תחת חוסר ודאות למרות שאנו נמצאים ימים ספורים לפני יום הבחירות. "אנחנו בישורת האחרונה אחרונה, בדרך כלל בנקודת הזמן הזו אנו עוסקים יותר בסגירת הקצוות בשטח אבל במערכת הבחירות הזו אנחנו עדיין בעיצומה של העשייה", סיפרה. "זה עדיין לא קרה לנו".

היא סיפרה כי קרוב ל-13,845 קלפיות יפרסו ברחבי הארץ, בהן 751 קלפיות לחולים ומבודדים בשלושה סוגים - חלק בסניפי קופ"ח כללית, חלק במבנים בודדים של הרשויות המקומיות ועיקר הקלפיות יהיה באוהלים חנה והצבע. בנוסף ציינה כי לפי ההערכות צפויות בין 500 ל-600 אלף מעטפות כפולות - כפול מהכמות הרגילה. 

"חולה לא יכול להגיע לקלפי באופן עצמאי", הדגישה. "הקמנו מערך היסעים מיוחד לחולים מאומתים באמצעות חברת בונתור, יש להם אתר ומוקד טלפוני דרכו אפשר להזמין את ההסעה. אנחנו מקבלים רשימות ממשרד הבריאות ושולחים לכל החולים הודעה ליידע אותם שהם לא יכולים להגיע עצמאית לקלפי ונעמיד לרשותם הסעה מיוחדת פרטית שיוכלו לתאם. נרשמו כבר 350 אנשים להסעות האלו ואנו צופים שהקצב יגבר בימים הקרובים".

"אדם מבודד יכול להגיע לקלפי ברכב פרטי, או ברכב של בן משפחה אבל בהתקיים מס' תנאים - המבודד יושב מאחוריה שניהם עם מסכות וחלונות הרכב פתוחים. והנהג צריך לדעת שהוא מסיע מבודד. אם אין לו רכב או מי שיסיע אותו אנחנו נעמיד לרשותו הסעה מיוחדת באמצעות גט טקסי ככל הנראה, שתיקח את הבוחר לקלפי תמתין לו ותשיב אותו לביתו". היא הוסיפה כי "מי שלא מרגיש טוב ביום הבחירות יתבקש להצביע בקלפי למבודדים". 

נהלי הצבעה לחולים ולמבודדים (צילום: ועדת הבחירות המרכזית)
נהלי הצבעה לחולים ולמבודדים (צילום: ועדת הבחירות המרכזית)

עדס ציינה כי "רחפנים יצלמו במהלך היום את צירי התנועה שמובילים לקלפיות ויאתרו עומסים, אם נראה עומסים של רכבים או ממתינים בתור ננתב את הרכבים שמסיעים בוחרים מטעמנו לקלפיות אחרות גם אם הן יהיו טיפה יותר מרוחקות". 

עדס סיפרה על ההיערכות למבצע ספירת המעטפות הכפולות: "ועדת הבחירות נערכת למבצע של ספירת כ-600 אלף מעטפות כפולות שיספרו במשכן הכנסת באמצעות אלפי סופרים שיגוייסו למטרה זו ואמור להסתיים בתוך יומיים. כדי לשמור על בריאותם ולפעול בהתאם לתו הסגול מנצלת ועדת הבחירות כל שטח פנוי במשכן הכנסת וגם את שטח המרפסות המקיף את המשכן ומכינה אותם לטובת הסופרים".

היא סיפרה על המאמצים להבטחת טוהר הבחירות: "השקענו משאבים רבים גזרת טוהר הבחירות, יש מעטפת הגנה מאוד רחבה שבאה לידי ביטוי בבעלי התפקידים שמועסקים בכל קלפי וגם בציוד שמש את ועדת הקלפי, בכל קלפי יהיו 3 חברי ועדת קלפי של סיעות שונות שמוודאים אינטרסים שונים ובנוסף שני מזכירי ועדת קלפי שהם שומרי הסף שלנו ופקח טוהר הבחירות עם מצלמה שתופעל במידת הצורך. מתחמי ספירת הקולות והקלדתן ירושתו במצלמות, כך שלא תהיה פגיעה בטוהר הבחירות".

נתוני ההצבעה של ועדת הבחירות (צילום: דוברות ועדת הבחירות)
נתוני ההצבעה של ועדת הבחירות (צילום: דוברות ועדת הבחירות)

בתשובה לשאלה כיצד נערכים בוועדת הבחירות להתמודד עם טענות על זיופים אמרה: "הצגתי את מעטפת ההגנה, כל המהלכים הללו לא נועדו לתת תשובה לטענה כזו אחרת אלא לבצע את ההליך התקין והראוי ביותר, ואני חושבת שבסופו של דבר תוצאות הבחירות ידברו, כל התהליכים הכל כך שקופים".

"עוד מבצע שאנחנו עושים לאחר ספירת הקולות הוא מבצע בדיקת טוהר הבחירות, בו לוקחים קלפיות מכל רחבי הארץ ובהן קלפיות שהוגשו לגביהן תלונות וגם קלפיות ששולפים באופן מדגמי, למעלה מ-1500 קלפיות צפויות להיבדק כאן ע"י בודקים וכ-300 עורכי דין שיהיו כאן במשכן הכנסת במשמרות החל ממוצאי החג לבצע את הבדיקות הללו, אם יהיה צורך לספור מחדש זה יקרה".

היא הוסיפה כי "הדלת תמיד פתוחה בפני מי שטוען טענות כאלו ואחרות, אנחנו כאן שומעים ומקבלים ובאתר שלנו יש טופס שמאפשר לכל אדם מעוניין לבדוק את התוצאות ואם הוא מכיר נתון אחר הוא מוזמן להגיש לנו. וכך גם כל רשימת מועמדים שתמצא לנכון להעביר לנו טענות והן ייבדקו, גם אחרי פרסום התוצאות הרשמי 14 יום אפשר לערער רק מזכירה שאם מגישים ערעורים הם צריכים להגיע עם הוכחות מוצקות".

הכנות לספירת הקולות במשכן הכנסת (צילום: עודד קרני, לע''מ)
הכנות לספירת הקולות במשכן הכנסת (צילום: עודד קרני, לע''מ)

אוהל ספירת קולות שהוקם במשכן הכנסת לרגל הבחירות (צילום: עודד קרני, לע''מ)
אוהל ספירת קולות שהוקם במשכן הכנסת לרגל הבחירות (צילום: עודד קרני, לע''מ)

עדס סיפרה כי "אתמול התקיים יום הצבעה מוקדם בצה"ל, אחד האמצעים לאפשר לנו לסיים את ספירת המעטפות הכפולות עד שישי אחה"צ לפני כניסת השבת. הצביעו כבר עשרות אלפי חיילים, לא נכפה עליהם להצביע במועד הזה זו הייתה הבחירה שלהם", סיפרה. "ההצבעה בצה"ל תימשך בימים ראשון עד שלישי".

היא סיפרה כי "מאות קלפיות מצה"ל כבר הועברו לוועדת הבחירות. כמו כן הגיעו 70 קלפיות שבהן נערכה הצבעה בחו"ל. התחלנו את הליכי הבדיקה שלהן והן הופקדו תחת שמירת משמר הכנסת בחדר מיוחד ויעורבבו ביום רביעי עם שאר המעטפות הכפולות לקראת הספירה. זה חסך שעות רבות של עבודה ממבצע הספירה".