לקראת הבחירות לכנסת ה-24 שיתקיימו ביום שלישי הקרוב, קיימה היום (ראשון) משטרת ישראל תדרוך מיוחד על מנת לחשוף כיצד נערכה לתרחישים שונים העלולים להפריע לשיבוש יום הבחירות, על מנת להבטיח את זכות הבחירה לציבור הרחב, תוך המשך התמודדות נגד נגיף הקורונה. ביום הבחירות, כ-20 אלף שוטרים ייפרסו סביב כ-13 אלף קלפיות, זאת לצד מתנדבים שיסייעו יחד עם שוטרי מג''ב לשמור על הסדר הציבורי ביום הבחירות.

ראש חטיבת המבצעים במשטרה, תנ''צ שמעון נחמני סיפר כי "יום הבחירות ינוהל מהמרכז לניהול משטרתי לאומי, שיחובר גם לכנסת ישראל. היערכות המשטרה תתבצע בהתאם לעבודת המטה שמתנהלת כבר כחודשיים בתיאום עם ועדת הבחירות המרכזית. שמנו כמטרה להבטיח את ההליך הדמוקרטי, תוך היערכות לאירועי הפרת סדר ציבורי שכן מדובר ביום שבתון ובאזרחים שישהו בפארקים ובגנים הציבוריים".

הערכות המשטרה לבחירות לכנסת ה-24 (צילום: דוברות המשטרה)
הערכות המשטרה לבחירות לכנסת ה-24 (צילום: דוברות המשטרה)

תנ''צ נחמני הוסיף כי המשטרה תרכז מאמצים באזורים בהם עולה חשד לכוונות שיבוש יום הבחירות, "כפי שלמדנו בעבר וניהלנו הסברה ופרסומים באותם המקומות. הפעילות המשטרתית תתבצע הן בפן גלוי והן בפן הסמוי, כאשר מערך החקירות ייתן מענה לכל תלונה שתוגש במהלך אותו היום".

במשטרה מציינים כי מערך החקירות והמודיעין של המשטרה יטפל בעבירות חופש ביטוי והסתה ובנוסף ייעשה שימוש במערך הסייבר על מנת לאתר חומרים פרסומיים שיש בהם הסתה ברשת. בתוך כך, במשטרה חשפו כי הגיעו לתיאום עם ועדת הבחירות המרכזית על צילום אירועים חריגים, על ידי מפקחי בחירות, במקרה שבו יעלה חשד לביצוע עבירות טוהר בחירות. על פי המשטרה, הצילום לא יעשה בתוך מתחם הקלפי, אלא בסביבת האירוע על מנת לתעד את הנעשה ואת המשך הטיפול. לצורך כך יוקצו כ-3,500 שוטרים ביום הבחירות.

הערכות המשטרה לבחירות לכנסת ה-24 (צילום: דוברות המשטרה)
הערכות המשטרה לבחירות לכנסת ה-24 (צילום: דוברות המשטרה)

באופן מיוחד ובפעם הראשונה במסגרת יום הבחירות, במקרים של עבירות באזורים מועדים שסומנו על סמך מידע מוקדם, יטפלו חוקרים מטעם המשטרה, שהוקצו לכך במיוחד. מדובר בעבירות על טוהר הבחירות, זיוף וניסיון לחבל ביום הבחירות. נציין כי המשטרה מיפתה כ–400 קלפיות ככאלו בהם עולה החשש כי יתקיימו עברות של טוהר הבחירות.