ההתייעצויות לקראת הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על מועמד נבחר, ייערכו בבית הנשיא רק לאחר שתוצאות הבחירות יהיו ברורות, רשמיות וסופיות, שמונה ימים לאחר הבחירות, ב-31 במרץ. כך נמסר היום (ראשון) מבית הנשיא.

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, יעביר את התוצאות לנשיא המדינה בתום שמונה ימים מיום הבחירות בהתאם לקבוע בחוק. לאחר מכן, ההתייעצויות ייערכו כשבוע, עד ה-7 באפריל.

בני גנץ, ראובן ריבלין, בנימין נתניהו (צילום: חיים צח, לע''מ, ארכיון)
בני גנץ, ראובן ריבלין, בנימין נתניהו (צילום: חיים צח, לע''מ, ארכיון)

על פי לוחות הזמנים, הוסיף בית הנשיא, "עתיד השופט להגיש לנשיא את התוצאות בי"ח ניסן תשפ"א, 31 במרץ 2021. לרשות הנשיא עומדים שבעה ימים לקיום התייעצויות, קבלת החלטה והטלת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת, וזאת לא יאוחר מכ"ה ניסן תשפ"א, 7 באפריל 2021. יצוין כי ייתכן שההטלה תערך עוד בטרם ימלאו שבעת הימים".

בהמשך, פורט בית הנשיא בהודעה לתקשורת את הליך הרכבת הממשלה: "לחבר הכנסת עליו הטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה, נתונים 28 ימים להרכבת ממשלה. הנשיא רשאי להאריך את התקופה עד 14 ימים".

הוא הוסיף כי "אם עברה התקופה שניתנה לחבר הכנסת ולא עלה בידו להרכיב ממשלה, או שהודיע חבר הכנסת לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהוצגה ממשלה והכנסת דחתה את הבקשה להביע בה אמון, עומדות בפני הנשיא שתי אפשרויות שעליו לממש בתוך שלושה ימים: הראשונה, להטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ אחר שהודיע לנשיא שהוא מוכן לקבל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה ולח"כ זה יהיו 28 ימים להרכבת הממשלה. השנייה היא להודיע ליושב ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה".

עוד נכתב כי "אם הודיע הנשיא להיושב ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה, או שהטיל על ח"כ שני את מלאכת הרכבת הממשלה וגם הוא לא הצליח להרכיב ממשלה, או שהודיע הח"כ לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהוצגה ממשלה והכנסת דחתה את הבקשה להביע בה אמון – רשאים רוב (61) חברי הכנסת לבקש מהנשיא בכתב, להטיל את התפקיד על ח"כ לבחירתם, שהסכים לכך בכתב, וכל זאת תוך 21 ימים. אם הוגשה בקשה כזו – על הנשיא להטיל את התפקיד על הח"כ שצוין בבקשה תוך יומיים, ולח"כ עליו הוטל התפקיד מטעם רוב חברי הכנסת, נתונים 14 ימים להרכבת ממשלה".

בסיום התרחישים, "במידה ולא הוגשה בקשה על ידי רוב חברי הכנסת, או שח"כ שנתבקש מטעם רוב חברי הכנסת לא הרכיב ממשלה, או שהודיע לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהממשלה הוצגה והכנסת לא נתנה בה אמון, הכנסת תתפזר לפני תום הכהונה, ויתקיימו חס וחלילה, לא עלינו, בחירות".

גם הפעם, סיכמו בהודעה, יועברו ההתייעצויות בשידור חי מבית הנשיא ובשקיפות מלאה אל הציבור.