אבו יאיר –  במסגרת החיזור של נתניהו אחר קולות המגזר הערבי בחודשים האחרונים, זהו הכינוי החדש שלו בקרב תומכיו מהציבור הערבי והבדואי.

איבתיסאם מראענה (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
איבתיסאם מראענה (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

אבתיסאם מרעאנה - המשובצת במקום השביעי ברשימת העבודה לכנסת ה־24 עוררה פולמוס בתוך המפלגה ומחוצה לה בעקבות התבטאויותיה בעבר. בין היתר, בשנת 2013 כתבה בתגובה לפוסט בפייסבוק: "לא עמדתי בצפירה, הייתי בנהיגה בזמן שכל המדינה כמעט עמדה דום. אני החלטתי להמשיך לנסוע, ואלה היו שתי דקות מופלאות בזמן הצפירה". לאחר היבחרה הביעה צער על הפוסט וביקשה את סליחת המשפחות השכולות. ועדת הבחירות המרכזית קיבלה את בקשת "עוצמה יהודית" לפסול את מועמדותה לכנסת בשל התבטאויותיה. אלא שבית המשפט העליון החליט שלא לאשר את ההחלטה.

אובססיבי – מנכ"ל פייזר, אלברט בורלא, בחר לתאר את נתניהו בתואר זה, כשסיפר ליונית לוי בחדשות 12 כי "התרשמתי מהאובססיביות של ראש הממשלה שלכם. הוא התקשר אליי 30 פעם, 30 פעם. הוא היה מתקשר בשלוש בבוקר ושואל אותי לגבי הווריאנטים". נתניהו כמובן מינף את התואר, ומאז הסביר שלא רק לחיסונים הוא אובססיבי, אלא "אני אובססיבי לכלכלה", כפי שהצהיר בראיון לאילה חסון בתוכנית "המטה המרכזי" בערוץ 13.

אוזנייה - האוזנייה, ששדרנים תוחבים לאוזניהם כדי לשמוע את מה שיש לבמאים ולעורכים לומר להם בזמן השידור, עלתה לכותרות כאשר בלא פחות משלושה ראיונות שערך לאחרונה ביקש ראש הממשלה נתניהו ממראייניו להסיר את האוזנייה מהאוזן.

איחוד האמירויות – הידידה החדשה שלנו נקלעה בעל כורחה אף היא למערכת הבחירות, סביב ניסיונות לתיאום ביקור של ראש הממשלה נתניהו באבו דאבי. הביקור, שאם היה מתקיים לא מן הנמנע שתמונות ממנו היו מופיעות בסופו של דבר בקמפיין הליכוד, לא תואם בסופו של דבר ובאיחוד האמירויות דאגו להוציא הודעה, לפיה “איחוד האמירויות לא תיקח שום חלק בבחירות הפנימיות בישראל. לא עכשיו ולא לעולם”.

אפרת רייטן כוכבת הילדים בעבר ועורכת דין בהווה ובעתיד הקרוב אולי גם חברת כנסת לאחר שנבחרה במסגרת הפריימריז של העבודה, למקום החמישי ברשימת המפלגה לכנסת.

אפרת רייטן (צילום: אבשלום ששוני)
אפרת רייטן (צילום: אבשלום ששוני)

בחירות חמישיות אחרי שלושה סבבי בחירות ללא הכרעה ברורה בין הגושים, עולה החשש שגם בבחירות שיתקיימו היום – הרביעיות בתוך שנתיים - לא תתקבל הכרעה שתאפשר הקמת קואליציה יציבה, ואנו נמצא את עצמנו בדרך לבחירות חמישיות.

גדעון סער - חבר כנסת מהליכוד ושר לשעבר, שבדצמבר 2020 הודיע על פרישתו מהליכוד ומהכנסת ועל הקמת מפלגה חדשה בראשותו בשם "תקווה חדשה - אחדות לישראל". כמו כן, הודיע סער, המכונה בפי נתניהו רק "גדעון", כי יתמודד על ראשות הממשלה בבחירות לכנסת ה־24 וכי “בשום תסריט לא ישב בממשלה בראשות נתניהו”.

גדעון סער (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גדעון סער (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

דני יתום - מי שהיה ראש המוסד וחבר כנסת מטעם ה"עבודה" בעברו הודיע בינואר 2021 על הקמת המפלגה "ותיקי ישראל", שתייצג את הקשישים. למפלגה הצטרף גם השחקן נתן דטנר. אלא שיום קודם להגשת הרשימות, החליט לפרוש וקרא לחיבורים בגוש השמאל.

הזבל הזה - שבוע לפני הבחירות התראיין שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ ברדיו והתייחס לכך שראש הממשלה נתניהו הורה לסגור את המרחב האווירי מירדן בלי תיאום מראש, בעקבות פרשת עיכוב מטוסו בדרך לביקורו באמירויות. "אם לא הייתי במשרד הביטחון גם לשם הזבל הזה היה יכול להגיע", אמר גנץ ולאחר מכן הוסיף: "אני חוזר בי מהמילה הזאת". שר הביטחון הבהיר שלמעשה הוא התכוון ל"התנהלות לא אחראית שבה פונה ראש ממשלה בלי להתייעץ עם אף אחד ומורה לגורמים ברשות התעופה לסגור את השמיים. אני מצטער על המילה הזאת, התכוונתי להגיד התנהגות חסרת אחריות".

הסכם עודפים - הסכם שנחתם בין שתי מפלגות לפני הבחירות ונועד להגדיל את סיכוייהן לקבל מנדטים נוספים מתוך עודפי הקולות שנותרו לאחר חלוקת המנדטים השלמים. בבחירות הנוכחיות הסכם העודפים שחתמה הליכוד עם הציונות הדתית, כלומר עם בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן־גביר, עורר מהומה וגרם לנתניהו להצהיר כי “בן־גביר לא יהיה שר”.

הצבע וסע – 500 מתחמי אוהלים שהקימה ועדת הבחירות המרכזית כדי לאפשר לחולי קורונה ולמבודדים להצביע בבחירות. החולים והמבודדים יוכלו להגיע למתחמים אלה בעצמם או במוניות שיועמדו לרשותם, ולהצביע בקלפי דרך חלון המכונית.

דני יתום (צילום: יוסי אלוני)
דני יתום (צילום: יוסי אלוני)

ועדת חריגים – הוועדה המיוחדת שהוקמה על מנת לאשר כניסה ויציאה מהארץ בנסיבות יוצאות דופן, על רקע סגירת נתב"ג בינואר האחרון בעקבות הקורונה, נחשפה בתחקיר של חדשות 12 כמי שפועלת לפי קומבינות ופרוטקציות. החשש היה שישראלים רבים לא יוכלו לחזור לארץ להצביע אך בינתיים הוועדה בוטלה ומי שרצה לחזור כדי לממש את זכותו הדמוקרטית יכול היה לעשות זאת.

זכרון יעקב - עלתה לכותרות במערכת הבחירות לאחר בחירתה של אבתיסאם מראענה למקום השביעי ברשימת העבודה לכנסת ה־24, כשפורסם כי בראיון ב־2008 אמרה: "אם הייתי יוזמת תסריט אפוקליפטי הייתי משמידה את זכרון יעקב – תדגיש, בלי להרוג. כשתחזרו לארצות הברית או לפולניה – רק אז לפוריידיס יהיה אולי צ’אנס. אחרת היחסים ימשיכו להיות כמו החיה הזאת שמנקה את החיה האחרת".

חוזרים לחיים – הסיסמה לקידום מבצע החיסונים של משרד הבריאות, שאותה ביקשה הליכוד לאמץ גם לקמפיין שלה. אלא שיו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט עוזי פוגלמן, אסר על הליכוד להשתמש בסלוגן הזה בטענה שזה "עלול ליצור רושם שגם מסע הפרסום הממשלתי הוא מטעם המפלגה”.

טוהר הבחירות – על רקע מספר הקלפיות הרב שיהיה הפעם בבחירות – מעל 13 אלף - יפעלו ביום הבחירות כ־20 אלף שוטרים, לוחמי מג”ב ומתנדבים במגוון משימות ברחבי הארץ, בניסיון לשמור על סדר ואכיפת טוהר הבחירות ולתגבר קלפיות.

יוסי כהן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יוסי כהן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יוסי כהן - ראש המוסד הנוכחי, שנתניהו אמר כי  לאחר סיום כהונתו בחודש יוני, ישקול לשלבו בממשלתו הבאה, תוך שהוא מתעלם מכך כי הוא נדרש לשלוש שנות צינון. כך או כך, האמירה גרמה לכהן להוציא הודעה לתקשורת בה הבהיר כי "אין ולא קיים כל קשר פוליטי בין ראש המוסד לבין ראש הממשלה או מפלגת הליכוד".

ימין על מלא – ביטוי שטבע נתניהו בפנייתו לבוחרי הימין. ממשלה כזו צפויה לכלול את ימינה, החרדים והציונות הדתית.

ילד כאפות של נתניהו – במסגרת הגנון המכונה מערכת בחירות 2021, הצהיר נפתלי בנט כי הוא "לא ילד כאפות של נתניהו", זאת בניגוד, לדבריו, לשותפו לשעבר בצלאל סמוטריץ', שילך עם נתניהו בכל מקרה.

יעקב ברדוגו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יעקב ברדוגו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יעקב ברדוגו – שדרן גלי צה"ל ועיתונאי ימין שעלה לכותרות כאשר מפלגתו של גדעון סער "תקווה חדשה" עתרה לוועדת הבחירות בדרישה להפסיק את השתתפותו של ברדוגו בשידורי גלי צה''ל עד לאחר הבחירות בשל הטענה כי הוא מבצע "תעמולת בחירות" נגד סער ומפלגתו. יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט עוזי פוגלמן דחה את העתירה.

ירון זליכה - כלכלן ישראלי, החשב הכללי במשרד האוצר לשעבר, שבבחירות לכנסת ה־24 הכריז על כניסתו לחיים הפוליטיים ועל הקמת "המפלגה הכלכלית החדשה", שבראשה הוא עומד.

ירון זליכה (צילום: אבשלום ששוני)
ירון זליכה (צילום: אבשלום ששוני)

כחול לבן - המפלגה, בראשותו של בני גנץ, שהוקמה בינואר 2019 לקראת הבחירות לכנסת ה־21 מאיחוד מפלגות "חוסן לישראל" ותל"ם יחד עם "יש עתיד", ידעה בשיא ימיה 35 מנדטים. כיום היא נמצאת בשפל כוחה כאשר לפי הסקרים לא בטוח שבכלל תעבור את אחוז החסימה.

כלכלה – על רקע הקורונה והמשבר הכלכלי שאליו הובילה, עלתה לאורך מערכת הבחירות השאלה: מדוע הכלכלה לא מספיק שיחקה תפקיד בסדר העדיפויות של רוב המפלגות, שרובן לא הציגו מצע כלכלי מפורט להתגברות על המשבר, ובעיקר בהיעדר תקציב מדינה בשנתיים האחרונות?

בני גנץ (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
בני גנץ (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ליל החניונים – הלילה הסוער בדצמבר האחרון שבו הממשלה הנוכחית נפלה לאחר שבמסגרת דרמה פוליטית גדולה התברר כי יש רוב של מתנגדים לחוק המאפשר את דחיית תקציב המדינה בשבועיים. בהיעדר יכולת לדחות את התקציב, הכנסת פוזרה. הלילה זכה לשמו בשל חברי כנסת שהתחבאו בחניונים ובמסדרונות הכנסת בטרם הפתיעו עם התנגדותם לחוק.

לֵֵך – סיסמה הקוראת להליכתו הביתה של ראש הממשלה נתניהו, שנולדה במסגרת הפגנות המחאה נגדו והפכה ויראלית עד כדי כך שבשיאה הוסיפו אותה אנשים רבים לתמונת הפרופיל שלהם בפייסבוק. את הסיסמה הגה ועיצב רוני דונביץ', בעברו קופירייטר והיום סופר.

שלט לך בהפגנה נגד נתניהו (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
שלט לך בהפגנה נגד נתניהו (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

מזבלה - ח"כ אביגדור ליברמן הצליח לעורר סערה כשבראיון לתוכנית "אופירה וברקוביץ'" אמר שישלח "את החרדים יחד עם ביבי על מריצה למזבלה" וסירב לחזור בו מדבריו. דבריו של יו"ר "ישראל ביתנו" עוררו זעם, בין היתר, בקרב המפלגות החרדיות.

מיזנטרופ - שרת התחבורה מירי רגב, שהתארחה בכנס של העיתון "בשבע", אמרה: “אני חושבת שאדם שלא שם ליכוד בקלפי הוא מיזנטרופ”. המראיין, ירון אברהם מחדשות 12, שאל אותה אם היא מתכוונת ל”כפוי טובה”, והיא השיבה שכן. מאוחר יותר חזרה בה השרה רגב מהשימוש בביטוי מיזנטרופ ומסרה: “הביטוי לא מבטא באופן נכון את כוונתי לומר שמי שלא מצביע לליכוד מסרב לראות את המציאות ואת העובדה שהוא מעביר קולות לממשלת רוטציה בראשות יאיר לפיד".

מירי רגב  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מירי רגב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מנסור עבאס – יו”ר מפלגת רע”מ וח”כ מטעמה בסיעת הרשימה המשותפת, שעלה לכותרות כשבמחצית השנייה של 2020 אימץ קו שלפיו הוא אינו שולל ישיבה בממשלה עם נתניהו בתמורה להישגים עבור המגזר הערבי. מדיניותו הובילה לפירוק הרשימה המשותפת. שאלת שיעורי ההצבעה של הציבור הזה, כמו גם התפלגות קולותיו, צפויה להיות דרמטית בבחירות האלה.

מעטפות כפולות – על פי ההערכות, יהיו הפעם מעל חצי מיליון מעטפות כפולות, בין היתר בשל הצבעות של מבודדים וחולים שלא יוכלו להצביע בקלפי המקורית שלהם. הסוגיה הזו תקשה מאוד על הגורמים האמונים על ספירת הקולות וככל הנראה תעכב את מועד פרסום תוצאות האמת הסופיות.

מרב מיכאלי (צילום: רמי זרנגר)
מרב מיכאלי (צילום: רמי זרנגר)

מרב מיכאלי - בינואר 2021 נבחרה בפריימריז לתפקיד יו"ר מפלגת העבודה לאחר שקיבלה כ־77% מהקולות. עם כניסתה, דרשה מהשרים עמיר פרץ ואיציק שמולי להתפטר מתפקידם ולעזוב את ממשלת נתניהו. בתגובה עזבו פרץ ושמולי את המפלגה. מיכאלי העבירה בוועידת המפלגה החלטה שהעשירייה הראשונה תורכב מנשים וגברים לסירוגין. רבים תולים בה תקוות כי תצליח לרומם את המפלגה מהשפל שאליו הגיעה.

משפט נתניהו - העננה שמרחפת על הבחירות היא ללא ספק משפטו של ראש הממשלה, שנאשם בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים. המשפט הזה גם שימש את מתנגדיו של נתניהו לאורך מערכת הבחירות וגם מעלה שאלות לגבי האופן שבו תוצאות הבחירות ישפיעו על הדיונים, שאמורים להתחדש באפריל הקרוב.

בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: ראובן קסטרו)
בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: ראובן קסטרו)

נה נה נה – בראיון שהעניק ליונית לוי בחדשות 12, נתניהו השיב לשאלותיה של לוי על התנהלותו בזמן משבר הקורונה וסגירת נתב”ג. בשלב כלשהו לעג לביקורת של התקשורת עליו: “תפסיקו להטעות את הדברים, אתם מחפשים, אני קורא לזה: ‘נה נה נה נה’, בואו נחפש כל הזמן”, אמר ראש הממשלה וסובב את ידיו תוך שהוא מחקה את מגישת החדשות, שהגיבה בצחוק. ה”נה נה נה” שלו עורר שלל גרסאות הומוריסטיות ברשת.

סטנד־אפ ניישן - תוכנית הסטנד־אפ ברשת 13 נאלצה לא לשדר את הקטע שצילמה עם ראש הממשלה נתניהו לאחר שיו"ר ועדת הבחירות, השופט עוזי פוגלמן, אסר את פרסום הופעתו של נתניהו בתוכנית בטענה לתעמולת בחירות. בהמשך בג"ץ דחה על הסף את עתירת הליכוד נגד החלטת ועדת הבחירות. בעקבות האירוע הזה, עתרה הליכוד גם נגד הופעת פוליטיקאים בתוכנית "אופירה וברקוביץ'" בקשת 12, על רקע הכוונה לארח שם את ח"כ יועז הנדל, המועמד מטעם "תקווה חדשה", אך העתירה נדחתה.

סקרים – יום הבחירות הנוכחי הוא אחת משעותיהן הקשות של הסוקרים של ערוצי הטלוויזיה, שנאלצים להתמודד הפעם עם מספר הקלפיות העצום, מספרן הרב של המעטפות הכפולות, הטעיות מצד משתתפים במדגם, ומספר רב של מפלגות שאולי לא יעברו את אחוז החסימה ובכך ישנו כליל את פני המפה הפוליטית.

בנימין נתניהו ויונית לוי (צילום: המהדורה המרכזית חדשות 12)
בנימין נתניהו ויונית לוי (צילום: המהדורה המרכזית חדשות 12)

ערבים – בעוד שבבחירות 2015 נתניהו התריע מפני “הערבים שנוהרים באוטובוסים לקלפיות”, במערכת הבחירות הנוכחית הוא חיזר אחרי המגזר, עם שלל ביקורים ביישובים ערביים והבטחות כי ידאג לאינטרסים שלהם. האם המהלך יניב לו תוצאות בקלפי? נדע בקרוב.

פייזר – החברה שסיפקה לישראל מיליוני חיסונים לקורונה. על כך, כמובן, גאוותו של ראש הממשלה נתניהו ש”הביא לישראל את החיסונים”, כפי שהבהיר בכל הזדמנות. אלברט בורלא, מנכ”ל פייזר, היה אמור לבקר בישראל 15 יום לפני הבחירות, אך ביקורו נדחה ברגע האחרון, לפי ההערכות בשל החשש שישמש לתעמולת בחירות.

מנכ''ל פייזר אלברט בורלא (צילום: רויטרס)
מנכ''ל פייזר אלברט בורלא (צילום: רויטרס)

ציפי לבני – עם ההכרזה על הליכה לבחירות, היו מי שחשבו שאולי הפוליטיקאית הוותיקה, שהודיעה על פרישה מהכנסת בפברואר 2019, תחזור להתמודד במסגרת אחת הרשימות, אולם עד מהרה הודיעה השרה לשעבר: "לא אתמודד בבחירות הקרובות", ושמה קץ לספקולציות.

קורונה – המגיפה שלא מפסיקה לטלטל את העולם משפיעה גם על הסבב הרביעי של הבחירות בישראל. בין היתר, בחירות בצל הקורונה ייערכו עם פרישת קלפיות רחבה יותר (מעל 13 אלף), כמות גדולה פי כמה של מעטפות כפולות (כחצי מיליון), עמדות היגייניות, פתרונות יצירתיים למבודדים ולחולים הזכאים להצביע ועוד.

ציפי לבני (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
ציפי לבני (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

רווקות מאוחרת – אחד מהיעדים של מפלגת "הציונות הדתית" של בצלאל סמוטריץ' הוא טיפול בנושא זה, כפי שהציג זאת ראש הרשימה במסגרת מצע המפלגה. כמובן שברשתות החברתיות עשו מזה מטעמים.

רון חולדאי – ראש עיריית תל אביב שבדצמבר 2020 הודיע כי בכוונתו לקפוץ לזירה הארצית ולהתמודד בבחירות לכנסת ה־24 במפלגת "הישראלים", אותה הקים עם שר המשפטים אבי ניסנקורן, שיועד לו מקום מספר 2 ברשימה. בפברואר 2021, שעות לפני סגירת הרשימות לקראת הבחירות, החליט חולדאי לפרוש מהמרוץ לאור הסקרים הלא מחמיאים.

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
ראש עיריית תל אביב רון חולדאי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

שאשות ופאקות - בראיון שערך בכאן רשת ב', כאשר נשאל איך הגענו למצב כזה של תחלואה ותמותה, ענה ראש הממשלה נתניהו: "תשאל את השאשות והפאקות, הפקה־פקה והשאשא־שאשא", כשהוא מתייחס ליו"ר ועדת הקורונה, ח"כ יפעת שאשא־ביטון. היא לא נשארה חייבת ואמרה בתגובה בהמשך: "הזלזול שלו בחולי הקורונה ובקורבנות הוא משיאי השפל של האיש הזה”.

תוכנית סינגפור – יו"ר ימינה נפתלי בנט פרסם את התוכנית הכלכלית המקיפה של מפלגתו, המכונה "תוכנית סינגפור", שיישומה לדבריו יהווה תנאי של כניסת ימינה לכל ממשלה. התוכנית כוללת בין היתר הורדת מסים דרסטית, צמצום המגזר הציבורי, קיצוץ הבירוקרטיה והשמדת רגולציה. לפי "ימינה", מדובר ב"תוכנית הכלכלית הנועזת בתולדות ישראל", שתהווה "גן עדן למשפחות עובדות".