שיעור ההצבעה הוא מרכיב חשוב ומכריע במיוחד לגבי תוצאות הבחירות, ובמטות המפלגות ישקיעו היום מאמצים רבים לשנע כמה שיותר מצביעים לקלפיות. שיעור הצבעה גבוה עשוי לפגוע במפלגות הקטנות שמתנדנדות על סף אחוז החסימה, משום שבמצב כזה נדרש מהן לקבל יותר קולות מצביעים כדי להצליח להיכנס לכנסת. התשובה לשאלה מי יישב בראשות הממשלה תלויה מאוד בתשובה לשאלה מי מהמפלגות הקטנות תעבור את אחוז החסימה ולאיזה גוש הן שייכות.

הסטטיסטיקה מלמדת שאחוז ההצבעה הגבוה ביותר בתולדות המדינה נרשם בינואר 1949, בבחירות לאסיפה המכוננת שהכריזה על עצמה כ"כנסת ראשונה". הציבור במדינה, שאך זה נולדה ויצאה בשן ועין ממלחמת העצמאות, נהר בהמוניו לקלפיות - ושיעור ההצבעה הגיע ל־87%.

עד לסוף שנות ה־60 עמד שיעור ההצבעה על מספרים גבוהים של יותר מ־80% מכלל המצביעים, פרט לירידה זמנית בזמן הבחירות לכנסת השנייה ב־1951, אך מאז 1969 נרשמו ירידות לאורך מערכות בחירות. כך למשל, בבחירות לכנסת ה־15 שיעור ההצבעה ירד ל־78.7% מכלל המצביעים, ובבחירות לכנסת ה־16 היה שיעור ההצבעה 68.9%.

השיא השלילי עד היום נרשם בבחירות לכנסת ה־17, אז שיעור המצביעים היה 63.5%. בבחירות לכנסת ה־18 נרשמה התאוששות קלה ל־65.2%.

מגמת העלייה בשיעורי ההצבעה נמשכה גם בכנסות הבאות: בבחירות לכנסת ה־19 עמד שיעור ההצבעה על 67.8%, ובבחירות לכנסת ה־20 הוא טיפס ל־72.3%.

בבחירות לכנסת ה־21 נבלמה מגמת העלייה, ושיעור ההצבעה עמד על 68.5%. בבחירות לכנסת ה־22 הוא עלה ל־69.4%, ובבחירות לכנסת ה־23 עלה שוב ל־71.5%.

הנתונים מלמדים על שיעורי הצבעה גבוהים באופן מסורתי במגזרים החרדי והדתי־לאומי, לעומת שיעורי הצבעה נמוכים במגזר הערבי. שיעור ההצבעה של הערבים בבחירות הארציות פחת בצורה דרמטית בשני העשורים האחרונים. בבחירות אפריל 2019 נרשם שיעור ההצבעה הנמוך ביותר - פחות מ־50%.

בבחירות לכנסת ה־23 (הבחירות האחרונות) נרשמה עלייה דרמטית בשיעור ההצבעה ביישובים הערביים, והוא הגיע לרמתו הגבוהה ביותר בשני העשורים האחרונים: 64.8%, גבוה יותר משיעור ההצבעה בבחירות לכנסת ה־20 (59.2%), שלקראתן הוקמה הרשימה המשותפת. ההערכה היא שהפעם, בגלל הפיצול ברשימה המשותפת, שיעור ההצבעה במגזר הערבי יהיה נמוך בהרבה ויירד אל מתחת ל־60%.

החשש הוא שבבחירות המתקיימות היום, והנערכות בצל תחלואת הקורונה, על רקע המיאוס שחשים רבים בציבור כלפי הפוליטיקאים שגוררים את המדינה למערכת בחירות רביעית בתוך פחות משנתיים וחוסר העניין והאדישות שמורגשים בציבור, הציבור יצביע ברגליים ויעדיף את חופי הים ומרכזי הקניות על פני הקלפיות.

במדינת ישראל באופן מסורתי כשליש מתושבי המדינה אינו מממש את זכות ההצבעה. בבחירות כמו אלו שנערכות היום, כשהסקרים מנבאים תוצאה צמודה בין הגושים וכשמספר מפלגות מדשדשות סביב אחוז החסימה - כל קול עשוי להיות מכריע.