ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט שוחח היום (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג בתוכניתם ב-103FM, סיפר שלא הופתע מתוצאות הבחירות המסתמנות, העריך כי לבנימין נתניהו אין אפשרות להקים ממשלה ותקף אותו בחריפות: "נתניהו לא מנהל את המדינה אלא רק עניינים שנדמה לו שיכולים לחלץ אותו ממשפט. הוא ימשיך לנסות לעשות כל דבר כדי לדחות את המשפט ולחבל בהתנהלות הסדירה שלו בכל מחיר".

"אין לנתניהו תמיכה שתאפשר לו להקים ממשלה ואין לפי דעתי קומבינציה בהרכב הגופים הפוליטיים כפי שנראים כרגע, אין לפי דעתי מצב שביבי יכול להקים ממשלה", העריך. "אני חושב שבסוף של התהליך, זה לא אומר שאם הוא לא יקים תוך שבועיים ממשלה תם עידן נתניהו, הוא ינסה להקים ממשלה. קרוב לוודאי שהוא יראה על פני הדברים בהתחשב במספר התומכים כמי שינסה ראשון להקים ממשלה, אבל הוא לא יצליח להקים ממשלה, הוא יהיה ראש ממשלת מעבר. אני חושב שייתכן מאוד שיקרו כמה דברים בדרך, כמו למשל בחירת יו"ר כנסת שונה על ידי הגוש השני".

כשנשאל האם הוא רואה מצב שבו נתניהו יפרוש צחק אולמרט ואמר: "מדינת ישראל עומדת למכירה, זה מה שעומד לקרות, ואתה שומע טוב מה שאני אומר? מדינת ישראל עומדת למכירה לכל המרבה במחיר ויהיה פירוט על כל דבר, הביטחון עומד למכירה, היציבות הכלכלית, איכות הסביבה".

הוא המשיך: "נתניהו ימכור לכל המפלגות, כל מי שיכול לקדם אותו, לגייס את הקולות הדרושים כדי להגיע לרוב של 61 ולהישאר ראש ממשלה, לא שהוא יוותר, בדיוק ההפך. הוא ימכור כל דבר, הוא יסחור בכל דבר, כל דבר יהיה לגיטימי, המינויים הכי מוטרפים, השינויים הכי בלתי נסבלים בכל תחומי החיים ובלבד שהוא יוכל לייצר יצור שיהיה היצור הכי מוזר ומוטרף".

כשנשאל האם הוא רואה תסריט שבו נתניהו מצליח לנהל את המדינה תוך כדי משפטו ענה בחריפות: "נתניהו לא מנהל את המדינה כבר כמה שנים, כל מה שהוא עושה הוא רק מנהל את העניינים שרלוונטיים למה שנדמה לו שיכול לחלץ אותו מה-5 לאפריל, והוא ימשיך בזמן התנהלות המשפט לעשות רק את אותם דברים שיכולים לעזור לו".

הוא הוסיף: "אני התפטרתי הרבה לפני שהוגש נגדי כתב אישום בכלל והוחלט להעמיד אותי לדין. ברור שזה דורש משאבים עצומים מבחינה נפשית והקדשת זמן וכו' הוא ימשיך לנסות לעשות כל דבר כדי לדחות את המשפט ולחבל בהתנהלות הסדירה שלו והוא יגיד צריך להקים ממשלה, איך אני יכול לבוא לבית המשפט וכו'. אני מוטרד מהשחיקה שנעשית למעמד בתי המשפט, זה לא דבר פשוט. לפי דעתי הוא יעשה כל מיני דברים ועלול לעשות דברים ברמה המדינית, מתוקף התפקיד שלו כראש ממשלה, על מנת שלא ניתן יהיה לקיים את המשפט שלו כפי שהוא נקבע".

הוא יכול להשתמש במצבנו הביטחוני למשל? לחמם את הגזרה בצפון?
"כן, כן, שמעת טוב מה שאני אומר. גם בדרום וגם בצפון, וגם במזרח". 

דברים חמורים אתה אומר.
"ראית מה עשה לפני 3 שבועות? בגלל שירדן הודיעה שהיא לא מאפשרת לשימוש במרחב האווירי שלה לנסיעתו הוא סגר את המרחב האווירי בין ישראל לירדן".

אתה מאשים ראש ממשלה בכך שיכול להשתמש בצה"ל לצרכים אישיים?
"אין בכלל ספק בעניין הזה. כן אני מאשים בהחלט. אני מאשים, אני אומר את זה בצורה הכי ברורה". 

הוא הוסיף: "מה שקרה בסוריה בעשור האחרון, העובדה שמדינת ישראל נכשלה בכך שאפשרה לאיראנים להיכנס עם כוח צבאי ואמצעי לחימה שיכולים לפגוע בכול נקודה בישראל לתוך סוריה לקרבת הגבול שלנו, זה כישלון ביטחוני חמור ושם מתנהלים כל הזמן אירועים ביטחוניים. אני מאשים ראש ממשלה בעניין הזה ויכול להאשים אותו בעוד כמה וכמה דברים שהוא עשה ושהוא מסוגל לעשות. לצערי זו המציאות, זו הטרגדיה בה אנחנו נתונים. נתונים לאפשרות של מניפולציה נפשעת של איש שאין לו שום מעצור, ושום גבול, ושום דבר".

"יש היתכנות גבוהה למהלכים בכנסת שיגבילו את נתניהו" 

בהמשך התייחס אולמרט לתוצאות הבחירות, לפיהן יו"ר ימינה נפתלי בנט נהנה ממעמד של "לשון המאזניים", וניתח את התרחישים האפשריים. "אם אני מנסה לפענח נכון את ההתנהגות של בנט, כמובן שאני לא איש סוד שלו ומעולם לא החלפתי איתו דברים בהקשר הזה אבל בנט הודיע לכל אורך מערכת הבחירות שהוא חושב שצריך להחליף את ביבי שהוא לא יכול להמשיך להיות ראש ממשלה. מצד שני חזר על המנטרה הרגילה שהוא איש ימין וכל הסיסמאות האלה. העמדות שלו לא צריכות להפריע לו לבחור יו"ר כנסת".

אולמרט הסביר את חשיבות התפקיד: "לכאורה אפשר להעביר חוק שימנע מנתניהו להיות ראש ממשלה אם יש רוב לכך גם מבלי שיו"ר הכנסת הוא משלך, אבל יש עוד עשרות דברים אחרים שהכנסת מתנהלת על פיהם יום-יום, הרכב הוועדות, מועדי הדיונים". 

"אני חושב שיש היתכנות גבוהה למהלכים שקשורים בבחירת יו"ר כנסת, מהלכי חקיקה שהם לאו דווקא אפשרות להקמת ממשלה אחרת אבל אפשרות לכל מיני מהלכים שיכולים להגביל את הליכוד ואת גוש הליכוד. אני חושב שזה בהחלט ייתכן, אני מאמין שזה תואם את האינטרסים של כל הגופים האלה, כולל של בנט. גם אם הוא לא יקים קואליציה עם הגוש מרכז-שמאל, אם ייגזר ללכת לבחירות חמישיות זה ישפר את תנאי ההתמודדות שלו בתוך מחנה הימין".

הוא הוסיף: "לפי דעתי הגוש הזה יכול לכלול מפלגות שלא בהכרח יכולות להתחבר להקמת קואליציה אבל למהלכים משותפים בכנסת הם בהחלט יכולים, וזה כולל גם את בנט וגם את רע"מ. נניח שרע"מ רוצה לנהל משא ומתן גם עם הגוש האחד וגם עם השני, אני לא חושב שזה ריאלי אבל נניח שהם רוצים, העובדה שהם מתחברים לגוש המרכז-שמאל לצורך מהלכים פרלמנטריים, רק מגדיר את כושר המיקוח שלהם, וההיתכנות לכך גבוהה".

אולמרט ציין גם: "אני חושב, שומע מוזיקה מסוימת מכיוון של יהדות התורה, שאומרת שביבי בגד בהם. אילו מחשבתי הייתה נשמעת, הבעתי את זה גם לפני שבועות, אז הייתי במקום יאיר לפיד ובמקום אביגדור ליברמן מחפש דרך להידבר הידברות הוגנת, אמיצה וישרה עם החרדים. לפי דעתי, המפתח לאפשרות אולי ליצור ממשלה חדשה, אחרת, כבר עכשיו, זה ליצור הידברות חדשה שיכולה להיות עילה מוצדקת".

בנימין נתניהו (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
בנימין נתניהו (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)

"הגיע הזמן להכניס את ערביי ישראל למרכז החיים הציבוריים"

כשנשאל האם הגיע הזמן לשנות גישה בפוליטיקה הישראלית כלפי ערביי ישראל לאור הצלחתה המרשימה של מפלגת רע"מ אמר: "אני חושב שזה רגע שהיה צריך להתקיים לפני הרבה זמן, בוודאי שאני חושב שהרגע הזה מגיע. אנחנו צריכים להודות על האמת ולהכות על החטאים שלנו כחברה, אני לא עושה חלוקה לימין ושמאל, מדינת ישראל במשך עשרות בשנים דחקה לפינה ולשוליים את החברה הערבית, החרימה אותה, נהגה בה באפליה מתוכננת כחלק ממדיניות שהגיעה הזמן להתנער ממנה. אני אמרתי את זה בשנת 2007".

"אי אפשר לעשות את הדברים האלה באופן טכני. הם אזרחי מדינת ישראל, אזרחים במדינה הם זכאים לשוויון זכיות מלא כמו כל אזרח אחר. בתוך המדינה יש ויכוחים לא רק בין יהודים לערבים, יש גם בתוך הקהילה היהודית, קבוצות בקרב האוכלוסייה היהודית שההתבטאויות שלהם בעניינים שונים הקשורים בשוויון זכויות בלתי נסבלים ברמות שקשה לתאר אותן ואנחנו לא אומרים שהם לא יהיו זכאים להיות שותפים. אני קיימתי בשנת 2007 בהיותי ראש ממשלה את ועידת ראש הממשלה לערביי ישראל ואז הכרזתי מעל במה, במרכז הקונגרסים בחיפה, שהאפליה נגד ערביי מדינת ישראל תיפסק. הגיע הזמן להכניס אותם לתוך מרכז החיים הציבוריים שלנו כי כשהם יהיו שם הם ידברו וינהגו אחרת וירגישו אחרת".

"גנץ גילה אומץ לב והציבור ידע להעריך את זה"

אולמרט סיפר כי אינו מופתע מהצלחתו של יו"ר כחול לבן בני גנץ ואמר: "אני הודעתי שני דברים, שלא אצביע בשביל בני, אבל יצאתי בכמה התבטאויות פומביות שאמרתי בצורה מאוד חריפה שאני חושב שבני עשה שגיאה וכו' אבל הייתה בו ההגינות להודות בכישלונו, בטעותו. הוא יכול היה לפרוש, הוא גילה אומץ לב נדיר פעמיים, פעם אחת כשהוא בשנת 2019 כשאף אחד מגיבורי ישראל הגדולים שמטיפים מוסר לא היה מוכן לעשות צעד קדימה ולחשוף את עצמו כדי להכריז על כך שהוא מוכן להיות זה שמוביל את המאבק נגד הממשלה של ביבי, וזה היה כרוך באומץ לא פשוט".

"הדבר השני, אחרי שהוא נכשל בהצטרפות לממשלה של ביבי שהייתה טעות נוראית בעיניי, הוא הוכיח אומץ לב במאבק שלו בתוך הממשלה ובשקלול הכולל של כל הדברים הציבור ידע להעריך את זה, והערכתי שהוא יעבור. לא הופתעתי מההישג של מרב מיכאלי שהודעתי שאני מצביע עבורה ותומך בה. אני חושב שהיא גילתה יושרה ועקביות ומנהיגות".