נשיא המדינה ראובן ריבלין יקבל לידיו ביום רביעי את תוצאות הבחירות הרשמיות לכנסת ה־24 - ומיד לאחר סיום חול המועד פסח, ביום ראשון או שני בשבוע הבא, אמור להתחיל תהליך ההתייעצויות לקראת הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת.

את תוצאות הבחירות ימסור לנשיא יו"ר ועדת הבחירות, השופט עוזי פוגלמן עם מנכ"לית הוועדה אורלי עדס וחברי נשיאות הוועדה. לחבר הכנסת שעליו יטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה נתונים 28 ימים להשלמת המשימה, כשהנשיא רשאי להאריך את התקופה עד 14 ימים נוספים.

אם עברה התקופה שניתנה לחבר הכנסת ולא עלה בידו להרכיב ממשלה, או שהודיע חבר הכנסת לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהוצגה ממשלה והכנסת דחתה את הבקשה להביע בה אמון, עומדות בפני הנשיא שתי אפשרויות שעליו לממש בתוך שלושה ימים: להטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ אחר שהודיע לנשיא שהוא מוכן לקבל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה. לח"כ זה יהיו 28 ימים להרכבת הממשלה או להודיע ליושב ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה.

יאיר לפיד, בנימין נתניהו (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
יאיר לפיד, בנימין נתניהו (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

אם הודיע הנשיא ליושב ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה, או שהטיל על ח"כ שני את מלאכת הרכבת הממשלה וגם הוא לא הצליח להרכיב ממשלה, או שהודיע הח"כ לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהוצגה ממשלה והכנסת דחתה את הבקשה להביע בה אמון – רשאים רוב (61) חברי הכנסת לבקש מהנשיא בכתב, להטיל את התפקיד על ח"כ לבחירתם, שהסכים לכך בכתב, וכל זאת תוך 21 ימים.

אם הוגשה בקשה כזו – על הנשיא להטיל את התפקיד על הח"כ שצוין בבקשה תוך יומיים, ולח"כ עליו הוטל התפקיד מטעם רוב חברי הכנסת, נתונים 14 ימים להרכבת ממשלה. אם לא הוגשה בקשה על ידי רוב חברי הכנסת, או שח"כ שנתבקש מטעם רוב חברי הכנסת לא הרכיב ממשלה, או שהודיע לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהממשלה הוצגה והכנסת לא נתנה בה אמון, הכנסת תתפזר לפני תום הכהונה ויתקיימו בחירות חדשות.