ציר גדעון סער־נפתלי בנט מתחמם, בתקווה לייצר סדקים בבלוק הימין וליצור גוש ימין־מרכז ציוני אלטרנטיבי לשני הגושים הנוכחיים, כזה שאינו נשען על הציונות הדתית ואיתמר בן גביר מצד ימין, ולא על רע"ם ומנסור עבאס משמאל.

ביממה החולפת גוברים הקולות והמסרים בצד הימני של גוש השינוי בניסיון לייצר אחדות שורות. טרם ברור אם ייווצר הגוש השלישי, אך שחקנים ברורים ורצויים כבר יש בו. מלבד בנט וימינה ותקווה חדשה של סער, מדובר בכחול לבן של בני גנץ, כאשר התוכנית היא ליצור סדק בבלוק נתניהו ולהביא לגוש החדש את יהדות התורה.

השוער. גדעון סער (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
השוער. גדעון סער (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)


בין העקרונות המנחים של אותו גוש אלטרנטיבי יהיו חקיקה מוסכמת "עדינה" שאינה שנויה במחלוקת, שמירה על הסטטוס קוו הדתי ואפשרות לייצר רוטציה מוסכמת. המטרה היא גם לייצר תסיסה בליכוד, שכרגע לא נראית באופק, בהנחה שמתוך 30 הח"כים של הליכוד יימצאו כאלה שלא ירצו ללכת אחר כבוד לאופוזיציה, ויסכימו להצטרף לאותה ממשלה חלופית ולא לגרור את המדינה למערכת בחירות חמישית.

בתוך כך, בימינה שומרים את הקלפים קרוב לחזה. לאחר שבליל התוצאות הם יצרו מצג של לשון מאזניים וניהלו שיחות עם רבים משחקני המערכת הפוליטית, לא נשמעה עד כה אמירה חדה או קריאת כיוון מצד המפלגה או מצד בנט. בנט אומנם מנסה לבנות "כוח עצמאי", אך ככל הנראה הוא לא ממהר לקחת החלטות. כך או כך, ביום שני הוא צפוי להתייצב בבית הנשיא כדי להודיע על מי מהמועמדים הוא ממליץ להטיל את הרכבת הממשלה.

בתקווה חדשה שוררת בימים האחרונים תחושה אופטימית. למרות 6 המנדטים בלבד שהמפלגה זכתה בהם בבחירות, יש קורת רוח מכך שבינתיים כל חברי גוש השינוי מייצרים חזית אחידה שאומרת "לא" לנתניהו. במפלגה מעודדים מעבודת מטות השטח בבחירות, שעליהם היה אמון יועצו ומקורבו של סער, נתנאל איזק. בסקר שנערך בנוגע לדפוסי ההצבעה למפלגה עולה כי 28% מהתמיכה הגיעה באמצעות פעילות שנעשתה ביום הבחירות, מה שלבטח נותן משב רוח מרענן כשסכנת הבחירות החמישיות עדיין מרחפת באוויר.